بازارگردان دولتی پالایش یکم نوسان‌گیری می‌کند!

صندوق پالایشی در معاملات دیرور خود تنها رشدی ۳ درصدی داشته، در حالی که نمادهای پالایشی زیر مجموعه این صندوق صف خرید بودند و این مسئله نوسان‌گیری بازارگردان دولتی را تایید می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ صندوق پالایشی در معاملات دیروز خود تنها رشدی ۳ درصدی داشته، در حالی که نمادهای پالایشی زیر مجموعه این صندوق صف خرید بودند و حتی پایانی آنها بیش از ۳ درصد مثبت بود. از طرف دیگر دیروز شاهد رشد قیمت نفت برنت تا ۹۵ دلار بودیم سیگنالی که باعث افزایش خرید سهام پالایشگاهی ها شده بود اما در مقابل صندوق ای تی اف تشکیل شده از این سهام معاملات متعادل و ضعیفی را داشت.

بسیاری از سرمایه گذاران و سهامداران صندوق ای تی اف معتقدند که در شرایط کنونی حقوقی این نماد به دنبال سواستفاده از وضعیت کنونی بازار است، زیرا سال گذشته همین پالایش در وضعیتی که نمادهای پالایشی صف خرید بودند تا دامنه ۱۰ درصد مثبت هم صف خرید می شد یا معاملات متعادلی را دنبال می کرد، اما الان با وجود اینکه از نظر رشدی بسیار عقب تر از سهم های زیر مجموعه ای خود هست هنوز در کف قیمت در حال نوسان گرفتن است.

رضا روحی کارشناس بورس ضمن تایید این موضوع که این سهم در زمان عرضه اولیه گرانتر از قیمت واقعی آن به مردم فروخته شد، گفت: هرچند در آن زمان مسئولان دولتی اعلام کردند که ۳۰ درصد ارزانتر از قیمت واقعی آن عرضه شده اما این موضوع حقیقت نداشت و در واقع ۳۰ درصد گرانتر از قیمت واقعی ان عرضه شده بود و در شرایط کنونی یکی از دلایل عدم رشد این نماد بی توجهی بازارگردان و سهامدار عمده این نماد نسبت به تعهداتش به سهامداران خرد است.

چند پیش رئیس کنونی سازمان بورس اعلام کرده بود که برای جبران زیان سهامداران در صندوق پالایش برای خریداران اولیه سهام جدیدی اضافه خواهد شد، از این موضوع چند ماهی هست که می گذرد و هنوز خبری نیست، در حالی که یک و نیم ساله سرمایه مردم در این نماد خوابیده و هم اکنون حدود ۳۰ درصد در زیان هستند.

۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 25459

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha