بایدن: اقدام پوتین آغاز تهاجم به اوکراین است

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا در سخنانی تصریح کرد اگر روسیه به تهاجم به اوکراین ادامه دهد، آمریکا آماده است تا تحریم های بیشتری علیه این کشور وضع کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در سخنانی در کاخ سفید و در جمع خبرنگاران بدون آنکه به سوالی پاسخ دهد، افزود، اقدام رئیس جمهوری روسیه آغاز تهاجم به اوکراین است و همانطور که پوتین به آن اشاره کرده، برای انجام آن از دوما کسب اجازه کرده است. بنابراین وضع تحریم‌ها علیه روسیه را که بسیار فراتر از آنچه ما و متحدانمان در سال ۲۰۱۴ انجام دادیم، آغاز می کنم.

بایدن تصریح کرد اگر روسیه به این تهاجم ادامه دهد ما آماده ایم تا تحریم های بیشتری علیه آن وضع کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد چه کسی به پوتین این اجازه را داده است که بخشی از سرزمین کشور همسایه خود را به عنوان کشور مستقل به رسمیت بشناسد. این نقض فاحش قوانین بین المللی و نیازمند پاسخ قاطع جامعه بین المللی است.

بایدن خاطر نشان کرد در چند ماه گذشته ما به همراه متحدان و شرکای خود مشغول آماده سازی این پاسخ بوده ایم. من به پوتین مستقیما اعلام کرده بودم اگر روسیه علیه اوکراین اقدام کند، ما پاسخ خواهیم داد و اکنون بدون شک روسیه علیه اوکراین اقدام کرده است.

وی اظهار داشت بنابراین امروز اولین مجموعه از تحریم ها علیه روسیه را در پاسخ به اقدامات روز گذشته این کشور اعلام می کنم. این تحریم ها با هماهنگی نزدیک متحدان و شرکا آماده شده است و اگر روسیه به تشدید شرایط ادامه دهد، این تحریم ها نیز تشدید خواهد شد.

 رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد ما تحریم های مسدود کننده کامل بر دو موسسه مالی بزرگ روسیه وضع  می کنیم و این موسسات وی ای بی (VEB ) و بانک ارتش روسی هستند.

 وی ادامه داد ما تحریم های جامع بر بدهی دولتی روسیه وضع می کنیم به این معنی که دسترسی دولت روسیه از تامین مالی غرب قطع می شود. روسیه دیگر نمی تواند در غرب درآمد داشته باشد و نمی تواند در بازارهای آمریکا و اروپا به تجارت بپردازد.

بایدن در ادامه گفت ما همچنین علیه شخصیت های شناخته شده و خانواده آنها تحریم وضع خواهیم کرد. آنها در سیاست های کرملین سهیم هستند و باید در سختی ها نیز سهیم باشند. به دلیل اقدامات روسیه، ما با آلمان همکاری می کنیم تا پروژه خطر لوله گاز نورد استریم ۲ متوقف شود.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد همانطور که روسیه به فکر گام بعدی خود است، ما اقدام بعدی خود از جمله تحریم های بیشتر را آماده کرده ایم تا هزینه سنگین تری بر روسیه در صورتی که این کشور به تهاجم خود ادامه دهد تحمیل کنیم.

 وی با بیان اینکه آمریکا به کمک دفاعی به اوکراین ادامه خواهد داد، افزود ما به تقویت و اطمینان دادن به متحدان خود در ناتو ادامه خواهیم داد.

بایدن اظهار داشت امروز در پاسخ به اعلام روسیه مبنی بر عدم عقب نشینی نیروها از بلاروس، من با انتقال نیروها و تجهیزات آمریکایی که هم اکنون در اروپا مستقر هستند، به کشورهای بالتیک از جمله استونی، لیتوانی و لتونی موافقت می کنم.

پیش از این، جان فاینر یک مقام ارشد امنیت ملی در دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی گفت: آمریکا در چند ساعت آینده امروز قصد دارد به سهم خود اعلامیه های مهمی منتشر کند. این اعلامیه ها شامل وضع تحریم های آمریکا در پاسخ به اقدام دیروز روسیه است.

وی ادامه داد: اگر روسیه اقدامات بیشتری انجام دهد، ما از طریق تحریم ها، عواقب شدید و مهمی را بر آن تحمیل خواهیم کرد. این تحریم ها علاوه بر سایر پاسخ های ما از جمله کمک امنیتی به اوکراینی ها برای دفاع از خود، موضع نیروهای نظامی و جابجایی نیروهای آمریکا مانند آنچه در روزهای اخیر شاهد آن بوده ایم، خواهد بود.

این مقام امنیت ملی آمریکا اشاره کرد که واشنگتن هم اکنون قصد ندارد تمام تحریم های خود علیه روسیه را وضع کند زیرا اگر می خواهید پوتین را از گرفتن کی یف و اوکراین بازدارید باید برخی از تهدید های تحریم ها را علیه آن حفظ کنید.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/ ۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین این سخنان را ساعاتی پس از شنیدن گزارش‌های اعضای شورای امنیت روسیه عنوان کرد که در پایان آن گفته بود که امروز درباره به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک، تصمیم خود را اعلام می‌کند.

هفته گذشته دومای روسیه با ارسال درخواستی از پوتین خواست تا استقلال جدایی طلبان دونباس از اوکراین را به رسمیت بشناسد.

منطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوگانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین به طور یکجانبه از کی‌یف اعلام استقلال کردند.

۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۲
کد خبر: 25448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha