دود مالیات ستانی از صنایع پتروپالایشی‌ به چشم سهام عدالتی‌ها می رود/هفت مزیت توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی /برای توسعه زنجیره ارزش باید پارک های پایین دستی در جوار طرح ها  ایجاد شود

کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: صنعت پتروشیمی بزرگترین صنعت بورسی و اثرگذارترین صنعت بر ارزش روز سبد سهام عدالت متعلق به ۵۰ میلیون نفر است. قطعا کاهش ارزش شرکت‌های پتروشیمی بورسی به میزانی بسیار قابل توجه تر از درآمدهای مالیاتی حاصل از اعمال آن سیاست، از ثروت عمومی کاسته می‌شود.

گروه بورس  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛  ریسک مالیات ستانی از شرکت ها در چند سال گذشته مطرح بوده اما حذف معافیت صادراتی محصولات خام و نیمه خام سال گذشته در بودجه سالانه گنجانده شد و احتمالا سال آینده اجرایی می شود. همچنین برای سال آینده هم کاهش ۵ واحد درصدی مالیات پیش بینی شده است. تعیین محصولات خام و نیمه خام مهمترین بخش قانون است که اخیرا در لیست محصولات منتشر شده است.

فولاد، اوره، متانول، پلی اتیلن ها، مس و روی محصولات اصلی هستند که حذف معافیت مالیاتی آنها می توانست شوک به بازار وارد کند اما این لیست منتشر شده خطری برای سودآوری شرکت ها ندارد. در بسیاری از صنایع کوچک که عمده فروش داخلی دارند کاهش ۵ درصدی نرخ مالیات به نفع شرکت ها خواهد شد.

اقلام مهم موجود در لیست عبارتند از پلی پروپیلن، پت (PET)، پی وی سی، روغن پایه، بنزن و محصولات آروماتیک و LPG.  بنظر می رسد در تعیین مواد خام کسری عرضه داخلی مدنظر قرار داده شده چرا که پلی پروپیلن در لیست است اما پلی اتیلن ها نیستند.

فرهاد جوانمردی کاشانی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد در خصوص اینکه برخی از محصولات پتروپالایشی‌ها جزء محصولات خام و نیمه خام محسوب و مشمول مالیات شده، اظهار کرد: با توجه به وضعیت نامساعد بازار سرمایه، فروش قابل توجه اوراق توسط دولت با نرخ‌های نسبتا جذاب و سایر موضاعات، اتخاذ این سیاست مالیاتی فقط باعث کاهش سودآوری این شرکت‌ها، بیشتر خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی به بازار سرمایه و تداوم خروج سنگین نقدینگی خرد به سمت بازارهای موازی غیرمولد می‌شود.

جوانمردی کاشانی ادامه داد: صنعت پتروشیمی بزرگترین صنعت بورسی و اثرگذارترین صنعت بر ارزش روز سبد سهام عدالت متعلق به ۵۰ میلیون نفر است. قطعا کاهش ارزش شرکت‌های پتروشیمی بورسی به میزانی بسیار قابل توجه تر از درآمدهای مالیاتی حاصل از اعمال آن سیاست، از ثروت عمومی کاسته می‌شود.

وی همچنین با اشاره به راهکارهای تکمیل زنجیره پتروشیمی بیان کرد: توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی در گرو توسعه صنایع پایین دستی و تکمیلی این صنعت است. از جمله مزایای توسعه صنایع پایین دستی می‌توان به مواردی همچون نیاز به سرمایه گذاری ریالی و ارزی کم (عمدتا تا سقف ۲۰ میلیون یورو)، بازگشت سرمایه در کوتاه مدت ( ۱۸ تا ۲۴ ماه)، عدم نیاز به دانش فنی گران و پیچیده، نیاز به خوراک میانی (تولید شده توسط پتروشیمی های فعلی)، تولید کالای با ارزش افزوده بالاتر با جلوگیری از خام فروشی و واردات محصولات قابل تولید در کشور، محصول نهایی قابل فروش با حمل آسان تر و با قابلیت توسعه صنعت ملی و صادرات کالای نهایی، قابلیت استقرار در جوار پتروشیمی‌های فعلی با استفاده از زیرساخت ها و ظرفیت های مازاد آن شرکت ها از قبیل سرویس های جانبی و زمین و ... و انتقال و توسعه بومی در مناطق نفت خیز ساحلی و محروم اشاره کرد.

کارشناس ارشد بازار سرمایه درمورد اقداماتی که برای توسعه زنجیره ارزش در اولویت اجرایی قرار دارند، گفت: برای توسعه زنجیره ارزش باید پارک های پایین دستی در جوار طرح ها و شرکت های پتروشیمی با اولویت طرح ها و شرکت های پتروشیمی در مناطق غیرساحلی کشور ایجاد شود. همچنین طرح های پتروشیمی ذیل احکام توسعه ای (طرح های غیرفعال بدون پیشرفت پراکنده در سراسر کشور) به صنایع پایین دستی تبدیل شود.

جوانمردی کاشانی در تکمیل سخنان خود افزود: ارائه مجوز خوراک و احداث پتروشیمی های جدید به شرط توسعه صنایع پایین دستی در جوار طرح ها و همچنین تمرکز موثر بر جذب سرمایه خرد عمومی (بازار سرمایه) با ارائه مشوق های مالیاتی برای تامین سرمایه این صنایع با توجه به کاهش کارایی منابع مرسوم تامین مالی نیز از جمله اقداماتی بوده که باید در اولویت قرار بگیرد تا به این واسطه شاهد توسعه زنجیره ارزش باشیم.

۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 25436

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha