روسیه، استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت/اتحادیه اروپا: قاطعانه پاسخ خواهیم داد

رئیس جمهور روسیه شامگاه دوشنبه در سخنرانی گفت اوکراین قصد دارد سلاح هسته‌ای بسازد و اوکراین و غرب برای جنگ افروزی علیه روسیه آماده می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از مشرق، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه شامگاه دوشنبه در سخنانی درباره تحولات اخیر درباره اوکراین پرداخت.

وی در سخنرانی خود گفت: «استالین بود که اوکراین را آزاد کرد و سرزمین‌هایی برای تشکیل دولت، به این کشور داد. اوکراین تنها یک کشور همجوار برای ما به شمار نمی‌آید. ما فرهنگ و دین مشترک داشته و نزدیکانی در این کشور داریم و اوکراین مدرن بر اساس سرزمین‌های تاریخی روسیه بنا شد».

پوتین اضافه کرد: «وضعیت در منطقه دونباس به مرحله بحرانی و حادی رسیده است».

رئیس جمهور روسیه گفت: «اوکراین مدرن کاملاً به وسیله روسیه ایجاده است. اوکراین بخشی جدایی‌ناپذیر از تاریخ ما است. اوکراین همواره از همکاری با روسیه بهره می‌برد اما به تعهدات خود پایبند نبوده است».

وی در ادامه گفت: «منطقه دونباس از تحت حاکمیت روسیه خارج شد و به مناطق تحت حاکمیتی اوکراین منتقل شده بود. ما مجبوریم تصمیم‌های سختی درباره شرق اوکراین بگیریم».

پوتین اضافه کرد: «اوکراین توانایی دستیابی به یک کشور با ثبات را ندارد و بنابراین مجبور است به کشورهای خارجی مانند آمریکا تکیه کند».

پوتین استقلال دونتسک و لوهانسک را برسمیت شناخت/ اتحادیه اروپا: آماده‌ایم تا به تصمیم پوتین درخصوص مناطق جدایی طلب اوکراین واکنش نشان دهیم

رئیس جمهور روسیه گفت: «اوکراین هیچ وقت سنت حاکمیت حقیقی نداشت. اوکراین، از روسیه گاز طبیعی سرقت کرده و از مسئله انرژی برای اخاذی از روسیه استفاده کرده است».

وی گفت: «ما در فضایی دوستانه و مبتنی بر همکاری با اوکراین شراکت کردیم، در حالی که آنها فقط می‌خواستند بیشتر به دست بیاورند». 

پوتین در ادامه نطق تلویزیونی خود گفت: «ویروس ملی‌گرایی و فساد، اوکراین را تضعیف کرده است و اوکراینی‌ها باید بفهمند که کشورشان تحت استعمار قرار گرفته است. اوکراین تحت سیطره آمریکا قرار گرفته و به کشوری غیر مستقل تبدیل شده است».

رئیس جمهور روسیه اضافه کرد: «سفارت آمریکا به بهانه مبارزه با فساد، به سفارت کنترل اوکراین و نهادهای این کشور تبدیل شده اما فساد همچنان در این کشور بیداد می‌کند».

وی ادامه داد: «اوکراین دارای زیرساخت‌هایی از دوران شوروی سابق بوده که به کمک آن می‌تواند به کشوری هسته‌ای تبدیل شود و اگر اوکراین بتواند سلاح‌های کشتار جمعی بسازد، این موضوع می‌تواند تاثیر بزرگی بر تمام اروپا بگذارد».

پوتین گفت: «ما نمی‌توانیم به این تهدید (تهدید ساخت سلاح هسته‌ای واکنش نشان ندهیم. دستیابی به سلاح اتمی (توسط اوکراین) تهدیدی دیگر علیه کشور ما است. از ۲۰۱۴ به این سو آمریکا میلیاردها دلار سلاح به اوکراین ارسال کرده است». 

وی هشدار داد که پیوستن احتمالی اوکراین به ناتو، تهدیدی برای امنیت ملی روسیه به شمار می‌آید.

رئیس جمهور روسیه اضافه کرد: «قانون اساسی اوکراین اجازه ساخت پایگاه‌های نظامی خارجی در این کشور را نمی‌دهد اما آنها این قانون را دور زده، و آن را پایگاه ماموریت ناتو نامیده‌اند».

پوتین گفت:  کشورها نمی‌توانند امنیت خودشان را به قیمت از دست رفتن امنیت دیگران به دست بیاورند. نگاهی به نقشه بیندازید و ببینید کشورهای غربی چطور به حرفشان برای عدم گسترش ناتو به شرق پایبند مانده‌اند».

وی گفت: «اطلاعاتی در دست داریم که آمریکا به دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی در اوکراین است و این تهدیدی علیه ما به شمار می‌آید. در سندهای رسمی آمریکا،‌ از روسیه با نام دشمن یاد می‌شود».

رئیس جمهور روسیه با اشاره به استقرار سامانه‌های موشکی آمریکا در اوکراین هشدار داد که این سامانه‌ها می‌توانند مناطق مختلف روسیه را موشک باران کنند.

وی افزود: «پهپادهای آمریکایی که بر فراز اوکراین به پرواز در می‌آیند همواره به جاسوسی از روسیه می‌پردازند».

پوتین اضافه کرد: «در ابتکار امنیتی‌مان خواستار عدم توسعه ناتو و بازگشت به مرزهای سال ۱۹۹۷ به عنوان مرزهای ناتو شدیم اما این درخواست روسیه نادیده گرفته شد».

رئیس جمهور روسیه گفت: «کشورهای عربی روسیه را به اعمال تحریم تهدید کرده‌اند و اعتقاد دارم که آنها در هر صورت آن را اعمال کرده و برای انجام آن بهانه‌ای بوجود خواهند آورد».

وی گفت: «سران منطقه دونباس تمایلی به حل مسالمت‌آمیز بحران در منطقه دونباس ندارند».

پوتین در ادامه گفت: «تصمیم گرفتیم که فورا استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک برسمیت شناخته شود».

وی سپس با امضای دو فرمان،‌ استقلال این دو منطقه در دونباس را برسمیت شناخت.

پوتین پس از امضای این فرمان،‌ رؤسای این دو منطقه را به حضور پذیرفت.

رئیس جمهور روسیه سپس پیمان مودت،‌همکاری و کمک متقابل با دو جمهوری لوهانسک و دونتسک امضا کرد.

پوتین همچنین از پارلمان روسیه خواست تا استقلال دو جمهوری دونتسک و لوهانسک برسمیت شناخته شوند.

واکنش رئیس‌جمهور اوکراین به فرمان پوتین

پوتین استقلال دونتسک و لوهانسک را برسمیت شناخت/ اتحادیه اروپا: آماده‌ایم تا به تصمیم پوتین درخصوص مناطق جدایی طلب اوکراین واکنش نشان دهیم

رئیس‌جمهور اوکراین در توییتر نوشت که با رئیس‌جمهور آمریکا صحبت کرده است.

او همچنین گفت که جلسه شورای امنیتی و دفاعی اوکراین آغاز شده است و قرار است با نخست‌وزیر انگلیس هم صحبت کند.

جشن در شرق اوکراین بعد از فرمان پوتین

شبکه خبری راشاتودی با پخش تصاویری گزارش داد مردم در شرق اوکراین به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک توسط روسیه را جشن گرفته‌اند.

واکنش اتحادیه اروپا به فرمان پوتین: قاطعانه پاسخ خواهیم داد

پوتین استقلال دونتسک و لوهانسک را برسمیت شناخت/ اتحادیه اروپا: آماده‌ایم تا به تصمیم پوتین درخصوص مناطق جدایی طلب اوکراین واکنش نشان دهیم

در پی فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در خصوص به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به این مسأله واکنش نشان داد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد: ما قاطعانه به مسأله به رسمیت شناخته شدن استقلال جدایی طلبان اوکراین پاسخ خواهیم داد.

او در ادامه مدعی شد: اتحادیه اروپا و هم پیمانانش به شکلی یکپارچه و قاطعانه، به تصمیمات پوتین پاسخ خواهند داد.

واکنش انگلیس به اقدام پوتین

پوتین استقلال دونتسک و لوهانسک را برسمیت شناخت/ اتحادیه اروپا: آماده‌ایم تا به تصمیم پوتین درخصوص مناطق جدایی طلب اوکراین واکنش نشان دهیم

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس به اقدام تازه پوتین درباره اوکراین واکنش نشان داد.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در واکنش به اقدام تازه پوتین درباره اوکراین گفت: به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک توسط روسیه نقض تمامیت ارضی اوکراین است.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز در این باره بیان کرد: به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت اوکراین است.

جلسه ماکرون با شورای دفاع و امنیت ملی

بعد از انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌های روسیه مبنی بر اینکه پوتین قصد دارد مناطق شرق اوکراین را به رسمیت بشناسد، رئیس‌جمهور فرانسه با اعضای شورای امنیت و دفاع این کشور جلسه تشکیل داد.

  واکنش ارتش اوکراین به بیانیه پوتین  

 ارتش اوکراین بیانیه پوتین را "اعلام جنگ" توصیف کرد.

کشورهایی که استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناختند
 

به گزارش شبکه تلویزیون الجزیره، پس از آنکه ولادیمیر پوتین استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت، برخی از کشورهای جهان نیز استقلال این دو منطقه را به رسمیت شناختند.

براساس این گزارش، چچن، کوبا، ونزوئلا، صربستان و شورای انصارالله یمن در بیانیه‌هایی جداگانه استقلال این دو منطقه را به رسمیت شناختند.

نخستین واکنش آمریکا به اقدام روسیه

در پی اقدام روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود گفت‌وگو کرد.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا به نقل از یک مقامات آمریکایی گزارش داد که این تماس تلفنی ۳۵ دقیقه بطول انجامیده است.

صدر اعظم آلمان استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک را محکوم کرد

اولاف شولتس صدراعظم آلمان روز دوشنبه در تماس تلفنی خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، تصمیم وی برای به رسمیت شناختن جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک را محکوم کرد.

به گزارش "سی ان ان"، دفتر صدراعظم آلمان در بیانیه‌ای گفت: چنین اقدامی کاملا با توافقنامه مینسک برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در شرق اوکراین مغایرت دارد و نقض یکجانبه این توافق‌ها از سوی روسیه است.

بر اساس بیانیه آلمان، در این تماس تلفنی، شولتس از پوتین خواست فوراً تنش‌ها را کاهش دهد و نیروهای عظیم خود را از مرز با اوکراین عقب براند. او تأکید کرد که اکنون رعایت آتش‌بس در شرق اوکراین و کاهش تنش اهمیت ویژه‌ای دارد.

دفتر صدراعظم آلمان همچنین اعلام کرد که شولتس در حال رایزنی با نزدیکترین شرکای خود از جمله همتایان فرانسوی و اوکراینی است.

 دستور پوتین برای ورود ارتش روسیه به شرق اوکراین

منابع خبری گزارش دادند پوتین به ارتش روسیه دستور داده برای برقراری صلح، وارد مناطق دونتسک و لوهانسک، در شرق اوکراین شود.

کاخ کرملین نیز در بیانیه‌ای توضیح داد: « پوتین از وزارت دفاع روسیه خواسته با جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک توافقنامه امضا کند. این توافق به نیروهای روسیه اجازه می‌دهد تا وظیفه تضمین صلح در دو جمهوری را انجام دهند».

توصیه سازمان ملل به روسیه و اوکراین برای خویشتنداری

سخنگوی سازمان ملل متحد دوشنبه شب به وقت تهران همزمان با شدت گرفتن تنش بین روسیه و اوکراین، خواستار حداکثر خویشتنداری طرف‌های درگیر و حل مشکلات از طریق دیپلماسی شد.

سخنگوی سازمان ملل درباره آخرین تحولات اوکراین اظهار داشت:«ما بر درخواست خود برای توقف فوری خصومت‌ها، حداکثر خویشتنداری تاکید کرده و  از همه طرف‌ها می‌خواهیم که از هرگونه اقدام و بیانیه‌ای که تنش‌ها را بیشتر می‌کند، پرهیز کنند. همه مسائل باید از طریق دیپلماسی حل شود.»

سخنگوی سازمان ملل درباره سرنوشت کارکنان این سازمان در اوکراین همزمان با شدت گرفتن تنش‌ها گفت، در نتیجه وضعیت در حال تحول، اجازه جابجایی موقت برخی از کارکنان غیر ضروری و برخی افراد وابسته را داده‌ایم.

وی ادامه داد:«ما همه طرف‌های درگیر را تشویق می‌کنیم که از هرگونه تصمیم یا اقدام یکجانبه‌ای که می‌تواند تمامیت ارضی اوکراین را به خطر انداخته و اجرای توافق‌نامه‌های مینسک تایید شده توسط شورای امنیت در رابطه با وضعیت "دونتسک"  و "لوهانسک" را تضعیف می‌کند، خودداری کنند.»

 رئیس‌جمهور اوکراین: تصمیم روسیه، حمله به حاکمیت ما بود

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بامداد سه‌شنبه گفت به رسمیت شناختن جدایی طلبان از سوی روسیه، حمله به حاکمیت اوکراین است.

زلنسکی طی سخنرانی اضطراری درباره تصمیم مسکو برای به‌رسمیت شناختن استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک از اوکراین، توضیح داد: «اقدامات روسیه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است. مرزهای بین‌المللی اوکراین بدون توجه به تصمیمات روسیه ثابت خواهد ماند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه اوکراین حق دفاع از منافعش را برای خود محفوظ می‌دارد، اظهار داشت: «برای هر چیزی، در هر مدت طولانی، آماده هستیم. اما کی‌یف متعهد به حل‌وفصل سیاسی و دیپلماتیک مشکلات است».

رئیس‌جمهور اوکراین در ادامه تاکید کرد: «ما از چیزی نمی‌ترسیم و هیچ چیزی را به کسی نمی‌دهیم. به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک به معنای خروج روسیه از توافق‌نامه‌های مینسک است».

بر اساس این گزارش، زلنسکی با بیان اینکه کی‌یف از غرب انتظار حمایت واضح و مؤثر در برابر روسیه دارد، افزود: «ما خواستار برگزاری نشست اضطراری اعضای فرمت نرماندی برای بحث در مورد آخرین اقدامات روسیه هستیم».

به نوشته اسپوتنیک، وی همچنین افزود: «تصمیم روسیه، حضور نیروهای این کشور در دنباس را قانونی می‌کند. روسیه تلاش‌های صلح را نابود کرد ولی ما هیچ بخشی از سرزمین خود را رها نمی‌کنیم».

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین خبر داد که با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود در مورد به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه در شرق اوکراین توسط روسیه گفتگو خواهد کرد.

درخواست نشست اضطراری شورای امنیت درباره تحولات اوکراین

منابع دیپلماتیک اعلام کردند اعضای غربی شورای امنیت سازمان ملل در پی اقدام روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک درخواست جلسه ای اضطراری کرده اند.

درخواست این نشست اضطراری در حالی است که روسیه در ماه جاری میلادی (فوریه) ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد.

منابع آگاه می گویند علنی بودن یا نبودن این نشست به توافق اعضای شورای امنیت بستگی دارد اما به احتمال زیاد این نشست پشت درهای بسته برگزار خواهد شد.

بلینکن: اقدام روسیه حمله آشکار به حاکمیت اوکراین است

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد اقدام ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مبنی بر به رسیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک را به شدت محکوم کرد و آن را حمله آشکار به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین خواند.

بلینکن در این بیانیه آورده است، ما تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال جمهوری های مردمی دونتسک و لوگانسک را به شدت محکوم می کنیم. همانطور که پیش از این و زمانی که  دوما برای اولین بار درخواست خود را مطرح کرد، گفتیم، این تصمیم نشان دهنده نقض کامل تعهدات روسیه درتوافقات مینسک است، بطورمستقیم با تعهد ادعایی روسیه به دیپلماسی در تضاد و یک حمله آشکار به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است.

 در این بیانیه آمده است، دولت‌ها موظفند کشور جدیدی را که با تهدید یا بکارگیری زور ایجاد شده است به رسمیت نشناسند و همچنین موظفند مرزهای یک کشور دیگر را مختل نکنند. تصمیم روسیه نمونه دیگری از بی احترامی آشکار پوتین به قوانین و هنجارهای بین المللی است.

وی تصریح کرد ما به هماهنگی با اوکراین و متحدان و شرکای خود برای انجام گام‌های مناسب در پاسخ به این اقدام غیرقابل‌قبول و بدون دلیل روسیه ادامه خواهیم داد. بلینکن اظهار داشت این دستور اجرایی برای جلوگیری از منفعت روسیه از این نقض آشکار قوانین بین المللی طراحی شده است. این دستور مردم اوکراین یا دولت این کشور را هدف قرار نمی دهد و اجازه می دهد تا فعالیت های بشردوستانه و سایر فعالیت های مرتبط در این مناطق ادامه یابد.

 وزیر خارجه آمریکا ادامه داد ما قاطعانه از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و همچنین از دولت و مردم اوکراین حمایت می کنیم. ما در کنار شرکای اوکراینی خود در محکومیت شدید این تصمیم  رئیس جمهوری روسیه ایستاده ایم.

هشدار وزیر خارجه انگلیس؛ انگلیس روز سه شنبه روسیه را تحریم خواهد کرد

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس پس از به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک در اوکراین از سوی پوتین گفت: انگلیس روز سه شنبه تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه اعلام خواهد کرد.

وی در حساب کاربری خود در توئیتر گفت: روز سه شنبه تحریم‌های جدیدی علیه روسیه در پاسخ به نقض قوانین بین المللی و حمله به حاکمیت اوکراین اعلام خواهیم کرد.

این تصمیم پس از اعلام کاخ سفید مبنی بر برنامه ریزی بایدن برای تحریم روسیه اعلام شد.

دستور واشنگتن برای خروج فوری آمریکایی‌ها از اوکراین

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، به دستور رئیس‌جمهور این کشور، تمام دیپلمات‌های آمریکایی باقیمانده در اوکراین، باید هرچه سریعتر این کشور را ترک کنند.

پایگاه خبری «بلومبرگ» بامداد سه‌شنبه به نقل از منابع مطلع گزارش داد: «ایالات متحده کارکنان سفارت خود در اوکراین را به دلایل امنیتی به لهستان منتقل می‌کند».

در این گزارش آمده است: «دولت بایدن به همه کارمندان باقیمانده وزارت خارجه در اوکراین دستور داده است که کشور را ترک کنند. در صورت عدم تهاجم روسیه، دیپلمات‌های آمریکایی می‌توانند اواخر امروز (دوشنبه) به اوکراین بازگردند».

ورود اولین یگان‌های ارتش روسیه به شرق اوکراین

برخی رسانه‌های غربی با انتشارویدئویی مدعی شدند اولین یگان‌های ارتش روسیه در حال ورود به جمهوری‌های خودخوانده «دونتسک» و «لوهانسک» هستند.

اهتزاز پرچم روسیه در شرق اوکراین

مردم دونتسک اوکراین در حال شادی و جشن، پرچم روسیه را به اهتزاز درآوردند.

بایدن روسیه را تحریم کرد

بایدن در توییتی اعلام کرد: «در یک فرمان اجرایی روسیه را به دلیل نقض قوانین بین‌المللی تحریم کردیم.»


اعلام آمادگی کاخ سفید برای واکنش به روسیه

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دستوری اجرایی را صادر خواهد کرد که به موجب آن هرگونه مبادلات تجاری یا مالی با دونتسک و لوهانسک تحریم خواهد شد.

 در بیانیه کاخ سفید آمده است: ما به زودی اقدامات بیشتری را درباره نقض آشکار تعهدات بین المللی از سوی روسیه اعلام خواهیم کرد. این اقدامات از تدابیر اقتصادی سریع که با هماهنگی متحدان خود در صورت حمله روسیه به اوکراین مهیا شده، جداست.


کشته شدن ۲ سرباز اوکراینی در حمله موشکی شبه نظامیان دونتسک
 

در درگیری‌های عصر روز گذشته در حوالی منطقه خودمختار دونتسک، نیروهای شبه نظامی این منطقه ۲ دستگاه کامیون نظامی ارتش اوکراین را با شلیک موشک‌های ضد زره AT-۵ کنکورس نابود کردند.

۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 25423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha