دیپلماسی اقتصادی ، یگانه مسیر توسعه تجارت خارجی کشور

اولین کنفرانس دیپلماسی اقتصادی در روز سه شنبه مورخ سوم اسفندماه سالجاری در دانشگاه امام صادق علیه السلام و توسط دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد و اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق علیه السلام و با حضور تنی چند از مسوولان اجرایی کشور و همچنین پژوهشگران و کارشناسان حوزه های دیپلماسی اقتصادی و تجاری برگزار می شود .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ دکتر احسان قمری با اعلام این خبر ،دیپلماسی اقتصادی و تجاری را یگانه مسیر برون رفت از بحرانهای اقتصادی دانسته و خاطر نشان ساخت اگر دیپلماسی اقتصادی و تجاری فعال سرلوحه دستگاههای اجرایی مسوول از جمله وزارت امورخارجه ،وزارت صنعت،معدن و تجارت ،بانک مرکزی ،گمرک و... قرار گیرد مسیر اجرایی عمل به سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در جهت درونزایی و برونگرایی اقتصاد هموار شده و ضمن نیل به اهداف تعیین شده در برنامه های توسعه کشور در خصوص تجارت خارجی کشور ، شاهد افزایش تولید ،اشتغال و در نهایت افزایش رفاه عمومی خواهیم بود . قمری افزود موقعیت استراتژیک و سوق الجیشی جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه و همسایگی با ۱۵کشور، شرایط فوق العاده ای را برای کشور فراهم ساخته است که در صورت استفاده از فرصت‌های بالقوه و بالفعل پیش رو امکان افزایش تعاملات تجاری با کشورهای همسایه وجود داشته و می توان به گونه ای برنامه ریزی کرد که بتوان حداقل ۱۰۰میلیارد دلار از نیازمندیهای این کشورها را فراهم کرد . قمری اعلام کرد پتانسیلها و ظرفیتهای تولیدی کشور به گونه ای است که می توان با برنامه ریزی مناسب از طریق راهکارهای دیپلماسی اقتصادی و تجاری ،ضمن بازارسازی ،بازارهای موجود توسعه یافته و شاهد ماندگاری بیشتری در بازارهای هدف باشیم .
قمری در پایان ، استفاده از دیدگاههاو نظرات کارشناسان ،پژوهشگران و دانشگاهیان در جهت بسط  مبانی نظری دیپلماسی اقتصادی را حائز اهمیت دانسته و با توجه به بدیع بودن مفاهیم مرتبط با دیپلماسی اقتصادی در ایران از یکسو و اهمیت موضوع ازسوی دیگر  تعریف رشته دانشگاهی دیپلماسی اقتصادی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به عنوان یک موضوع میان رشته ای را ارزشمند دانست .
شایان ذکر است اولین کنفرانس ملی دیپلماسی اقتصادی ،فرصتها و چالشها ۱۴۰۴-۱۴۰۰ سه شنبه هفته جاری در  دانشگاه امام صادق برگزار شده و از مجموع بیش از ۱۵۰مقاله ارایه شده به کنفرانس مقالات برتر ارایه و در نهایت توصیه های سیاستی اجرایی به مسوولان ،ارایه خواهد شد .

۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 25397

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha