آب گرم افتر،سرعین خفته دردل کویر

در کشورهای توسعه یافته گردشگری سلامت در ایجاد زیرساخت‌های درمانی تعریف شده است اما در برخی از کشورهائی که از مواهب طبیعی بهره‌ می‌برند توسعه گردشگری سلامت در استفاده از چشمه‌های آب معدنی تعریف شده است.


گروه استانهای پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد از استان سمنان، توجه به گردشگری سلامت چندین سال است که در جهان رونق ویژه‌ای گرفته است.
گردشگری سلامت در حوزه‌های مختلف تعریف شده است و بسیاری از کشورهای جهان با استفاده از قابلیت‌های طبیعی و یا گاهی توسعه تکنولوژی به این سمت و سو حرکت کرده‌اند.
مهمترین موضوع در ارتباط با بحث گردشگری سلامت استفاده از ظرفیت‌های بومی، منطقه‌ای و طبیعی است.
بحث سلامت که به میان می‌آید و با توجه به اهمیتی که انسان برای سلامتی خویش قائل است تلاش می‌کند که نسبت به درمان خویش اقدام کند.
در کشورهای توسعه یافته گردشگری سلامت در ایجاد زیرساخت‌های درمانی تعریف شده است اما در برخی از کشورهائی که از مواهب طبیعی بهره‌ می‌برند توسعه گردشگری سلامت در استفاده از چشمه‌های آب معدنی تعریف شده است.
نمونه توسعه یافته گردشگری سلامت در کشور مربوط به چشمه‌های طبیعی سرعین در استان اردبیل می‌توان اشاره کرد.
در پیشانی چشمه‌های آبمعدنی نام سرعین می‌درخشد که معرفی و توسعه امکانات آن حضور انبوهی از گردشگران به ویژه گردشگران سلامت را به این استان سوق داده است.
هرچند با توجه به قابلیت های منطقه‌ای چشمه‌های طبیعی که وجود دارد از این ظرفیت استفاده بهینه نشده اما راه انتقاد از عدم بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها تا حدودی بسته شده است.
نمونه کمتر تکامل یافته توسعه گردشگری طبیعی در برخی چشمه‌های مازندران را هم شاهد هستیم که با وجود داشتن گردشگر زیاد نتوانستند از ظرفیت چشمه‌هائی همچون آبگرم لاریجان، لاویج و حتی رامسر استفاده مناسب ببرند و گردشگری به صورت سازمان یافته و اصولی از این مواهب طبیعی و مناسب بهره‌برداری نمی‌کند.
اما در این جا موضوع گزارش ما معرفی چشمه آب گرم افتر است، چشمه آب گرمی که قدمت چندین ساله داشته اما برای عده‌ای افراد محدود شناخته شده بود و حتی همین افراد محدود هم برای دسترسی به این مجموعه به لحاظ راه دسترسی به شدت دچار مشکل هستند.
این چشمه که در ۱۰کیلومتری دهستان افتر از توابع شهرستان سرخه واقع شده بخاطر عدم ایجاد جاده‌ی دسترسی مناسب و استفاده علاقه‌مندان از جاده‌ی مالرو سختیهائی را برای علاقه مندان به همراه دارد   آبگرم افتر دارای سه چشمه است که بنا به گفته افراد بومی و استفاده کنندگان محدود این چشمه ، دارای خاصیت درمانی رفع  حساسیت و تأثیر روی مخاط پوستی و بافت‌های بیمار می باشد و این آب‌ها در اثر خاصیت جذب و حل کننده‌ای که دارند در تغذیه بافت‌ها تغییرات عمیقی به وجود می‌آورند و خاصیت درمان بیماری‌های ناشی از تورم و التهاب مفاصل، غده‌ها، کبد و حتی سرطان را دارند.
البته بومی‌های استان سمنان و برخی مردم از روستاهای اطراف مازندران برای درمان دردهای قلنج نیز به این چشمه مراجعه میکنند  که بعضا برخی‌ها عنوان می‌کردند که تا حدودی دردهایشان کاهش پیدا کرده که درباره صحت و سقم آن نیاز به بررسی‌های کارشناسانه دارد.
آنچه که این چشمه را تاکنون زنده نگه‌داشته و در فضای مجازی نامی از آن آورده می‌شود به دلیل تعریف‌های چهره به چهره  و حضور معدود گردشگران دوربین به دست به این نقطه از کشور است.
نداشتن جاده دسترسی مناسب،نبود امکانات کافی برای اقامت حتی کوتاه مدت ، بسته شدن جاده‌ی دسترسی فعلی در فصل پائیز و زمستان و بهار و امکان استفاده‌ی آن فقط در تابستان تمایل برای حضور گردشگران در این چشمه را به صفر رسانده و اندک مراجعات به این منطقه هم بر اساس نیاز گردشگران برای رفع دردهای عضلانی و گاهی پوستی است.
با توجه به قابلیت‌هائی که مردم بومی از این چشمه کشف کرده و آن را سینه به سینه و چهره به چهره گسترش دادند انتظار است که در حال حاضر به دلیل علاقمندی به گردشگری سلامت در بین مردم ابتدا متولیان میراث فرهنگی و گردشگری آستین همت بالا زده و زمینه حضور سرمایه‌گذار دارای صلاحیت را فراهم کرده و از ظرفیت حاکمیت برای احداث جاده دسترسی مناسب استفاده کرده تا شاهد رویش سرعین دیگر در دل کویر سمنان باشیم.
عبور جاده بین‌المللی سمنان به فیروزکوه فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری به ویژه گردشگری سلامت در این منطقه‌ی کم برخوردار است که مدیران و متولیان استان سمنان چندین سال نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بوده‌اند. اتفاقی که می‌تواند با ایجاد فرصتهای شغلی فراوان در جلوگیری از مهاجرت ساکنان روستاهای اطراف به شهر هم تاثیر بسزائی داشته باشد.
 

۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 2536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حمیدی IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      0 0
      اگر میراث فرهنگی و گردشگری برای ایجاد جاده مناسب و تجهیز این آبگرم اقدام کند شاهد رونق این منطقه و ایجاد شغل برای چندین نفر خواهیم بود