کریمه، آتشگاه حمله نظامی یا آوردگاه فناوری اقتصادی؟

کارشناس اقتصادی و مدرس علوم بانکی گفت: در درازمدت به نظر می‌رسد که روسیه با خرید قطعات و نرم‌افزار بیشتر از چین و تولید بیشتر در داخل، تلاش‌های خود را برای کاهش وابستگی خود مضاعف خواهد کرد. این مساله منجر به یک اقتصاد دیجیتال کمتر کارآمد اما کمتر آسیب پذیر خواهد شد.

گروه اقتصاد بین الملل پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، یکی از مهمترین محورهایی که پژوهشگران بر اساس آن هر گونه حمله روسیه به اوکراین را رد می کنند، نگرانی روس ها و آسیب پذیری آنها از اعمال تحریم های اقتصادی آمریکاست. براین اساس بسیاری از تحلیلگران مسائل بین الملل صراحت دارند که علی رغم شاخ و شانه کشی های روسیه و عدم میل این کشور به نزدیک شدن ناتو به مرزهایش، توان لازم برای ایستادگی در برابر تحریم های اقتصادی را ندارد. در این گفت وگو کارشناس بانکی نگاهی دارد به تلاش روس ها برای تقویت صنعت فناوری که می تواند آسیب پذیری آنها را در برابر تحریمها و اعمال فشار در دنیای امروز به مراتب کاهش دهد.

مهرداد حاجی زاده فلاح، مدرس علوم بانکی در خصوص بومی سازی صنعت فناوری در روسیه پرداخت و در این باره گفت: از زمانی که حمله به کریمه در سال ۲۰۱۴ باعث دور قبلی تحریم های غرب شد، روسیه به دنبال ایجاد یک اقتصاد قلعه بوده است. در حوزه مالی، این امر مستلزم دلارزدایی است: انتقال قراردادها، ذخایر و استقراض به ارزهای دیگر.  سهم فاکتورهای مرزی پرداخت شده به روسیه به دلار از ۸۰ درصد در ابتدای سال ۲۰۱۴ به ۵۴ درصد کاهش یافته است. این موضوع کمتر مورد بررسی قرار گرفته است که چگونه روسیه، با یک چشم به چین، به دنبال بومی سازی صنعت فناوری خود است.

 وی در این باره افزود: در مورد فناوری روسیه باید گفت، این جبهه مجازی دیگری را  در درگیری به صورت روشن مشخص می کند.  مسکو در حال اجرای یک طرح سیستماتیک برای ساختن چیزی است که محققان ژئوپلیتیک آن را «پشته» می‌نامند.

این کارشناس علوم بانکی درباره" پشته" توضیح داد و گفت: یک فضای دیجیتال مستقل که از لایه‌هایی که مانند یک کیک طبقه‌بندی شده روی هم قرار گرفته‌اند، ساخته شده است. این لایه ها شامل سخت افزار، ابر، اپلیکیشن ها، هویت و پرداخت ها می شود.  در برخی مناطق جهش داشته است.  برای مثال، شش شرکت از ده شرکت بزرگ ابری در روسیه اکنون روسی هستند.  روسیه در حال ساخت یک نسخه ملی از سیستم جهانی به نام دامنه است.  از شبکه‌های مخابراتی گرفته تا اپلیکیشن‌ها، بخش بیشتری از صنعت متعلق به شرکت‌های روسی نسبت به گذشته است.

مهرداد حاجی زاده فلاح در این باره خاطر نشان کرد: اینکه آیا اقدامات انجام شده تاکنون روسیه را از تحریم های غرب مصون می دارد یا خیر؟ تردید وجود دارد. سرورها و سیستم ها هنوز به دره سیلیکون متکی هستند.  با این حال، در درازمدت به نظر می‌رسد که روسیه با خرید قطعات و نرم‌افزار بیشتر از چین و تولید بیشتر در داخل، تلاش‌های خود را برای کاهش وابستگی خود مضاعف خواهد کرد.  این مساله منجر به یک اقتصاد دیجیتال کمتر کارآمد اما کمتر آسیب پذیر خواهد شد.

کارشناس و مدرس علوم بانکی خاطر نشان کرد: اتحادیه اروپا در حال توسعه سیستم نظارتی خود است و به طور فزاینده ای در تلاش است تا تولید محلی نیمه هادی ها را ایجاد کند. هند با طرح هویت دیجیتال ملی و حداقل یکی از قهرمانان دیجیتال داخلی خود به نام Reliance Industries، پیشرفت‌های فناوری خود را دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: از یک صنعت جهانی یکپارچه تحت سلطه آمریکا، تا سیستم بالکانیزاسیون امروزی، فناوری از زمانی که ربع قرن پیش در مورد نسخه جدید ویندوز نوشته شده است،  راه درازی  پیموده شده است. صادرات خدمات فناوری اطلاعات ایالات متحده به روسیه در پنج سال قبل از حمله به کریمه در سال ۲۰۱۴، ۱۸۳ درصد و در پنج سال پس از آن ۰.۵ درصد افزایش یافته است.

۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۶
کد خبر: 25330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha