رکورد دو ساله هزینه وام مسکن شکسته شد! /عبور هزینه وام مسکن از مرز ۷۸ میلیون تومان +نمودار

هزینه وام مسکن در روزهای اخیر به رکورد بی سابقه در حداقل دوسال گذشته رسیده است. روند صعودی هزینه اوراق در حالی رقم خورد که بانک مسکن سه ماه است کاهش ۵۰ درصدی هزینه وام را در دستور کار خود قرار داده بود.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از  اقتصادنیوز ، قیمت اوراق تسه در روزهای اخیر به رکورد بی سابقه خود طی دو سال گذشته رسیده و بالاترین سطح قیمت را در این مدت از خود برجای گذاشته است.

بررسی روند قیمت ها نشان می دهد این مسیر با افت و خیر بسیاری در ماه های اخیر همراه بوده و تمهیدات بانک مسکن مانند کاهش ۵۰ درصدی هزینه خرید اوراق در این مدت نتوانسته مانع از افزایش قیمت اوراق در این مدت شود.

وام مسکن

رکوردزنی های بی سابقه در قیمت اوراق تسه

در روز ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۰  در کشور قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن به ۱۶۲ هزار و ۹۲۰ تومان رسید. این اولین بار است که در دو سال گذشتته قیمت اوراق کانال ۱۶۰ هزار تومان را لمس می کند. 

پیش از این تا قبل از پاییز امسال قیمت اوراق نهایتا کانال ۱۰۰ هزار تومان قرار داشت.

افزایش قیمت اوراق در شرایطی آغاز شد که بانک مسکن اعلام کرد سقف هزینه وام درخواستی متقاضیان برای خرید خانه از طریق خرید اوراق دوبرابر می شود.

در این صورت متقاضیان مجرد که تا پیش از این نهایتا می توانستند ۱۴۰ میلیون تومان اوراق خریداری کنند اکنون امکان خرید ۲۸۰ میلیون تومان اوراق را دارند. این رویداد بیشینه سطح خرید اوراق توسط متاهلین را نیز از سطح ۲۴۰ میلیون تومان به ۴۸۰ میلیون تومان ارتقا داد.

بیشتر شدن سقف وام موجب شد تا تقاضا برای اوراق در بازار نیز افزایش یابد واین اتفاق در حالی که عرضه تغییر چندانی نداشت موجب رشد قیمت اوراق تسه در بازار شد.

در همین اثنا بانک مسکن درابتدای آذر ماه هزینه اخذ وام از طریق خرید اوراق تسه را به نصف رسانده و اعلام کرد نیم دیگر را متقاضیان می توانند از این بانک به صورت وام با نرخ سود ۱۸ درصد در یافت کنند.

اصطلاحا می توان گفت این اتفاق عرضه اوراق را دوبرابر کرد تا بتواند جلوی افزایش قیمت را در این بازار بگیرد. اما این استراتژی تاکنون نتوانسته قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن را تا روزهای پایانی بهمن ماه کنترل کند.

اکنون قیمت اوراق به بی سابقه ترین سطح خود در تمام روزهای دوسال گذشته رسیده است. زمانی که قیمت اوراق تسه در بازار در روز ۲۷ بهمن ماه برابر با ۱۶۲ هزار و ۹۲۰ تومان باشد در صورتی که متقاضیان مجرد بخواهند در سقف خود وام دریافت کنند هزینه اخذ وام برابر با ۴۵ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان خواهد بود. این در حالی است که این رقم برای متاهلین معادل با ۷۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است.

البته اگر قاعده اخیر بانک مسکن مبنی بر کاهش ۵۰ درصدی هزینه خرید وام در بازار مسکن نبود این رقم برای متقاضیان دوبرابر مقدار فعلی خود به ثبت می رسید.

وام مسکن

رکوردزنی نرخ سود وام مسکن در پایان بهمن

در آخرین روزهای بهمن ماه بالارفتن هزینه اوراق در بازار وام مسکن موجب شد تانرخ سود وام نیز روندی صعودی داشته باشد.

به طور کلی با توجه به ان که متقاضیان دو هزینه را برای دریافت وام می پردازند نرخ سود دیگر در سطح اسمی خود نخواهد بود. در همین رابطه براورد ها نشان می دهد نرخ سود موثر وام مسکن در ۲۷ بهمن ماه برابر با ۲۳.۵۵ درصد بوده که ازابتدای اذر ماه تا کنون بی سابقه بوده است.

نکته مهم آن است که اگر کاهش ۵۰ درصدی هزینه وام مسکن از سوی این بانک اعمال نمی شد نرخ سود می توانست حداقل تا مرز ۳۰ درصد بالارود.

۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۵
کد خبر: 25283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha