مرندی: شانس خوبی برای احیای برجام در روزهای آتی وجود دارد اگر ...

مشاور رسانه‌ای هیات مذاکره‌کننده ایران در وین تاکید کرد که حصول توافق نیازمند تصمیمات سیاسی از سوی آمریکا است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای هیات مذاکره‌کننده ایران در وین در گفت‌وگویی با «تی‌آرتی» ترکیه گفت: اگر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تصمیم درست را بگیرند، شانس خوبی برای احیای برجام طی روزهای آتی ایجاد خواهد شد.

مرندی در پاسخ به سوالی درخصوص ضرب‌الاجل‌های تعیین شده از سوی غرب برای حصول توافق در وین با اشاره به اینکه ایرانیان این حرف آمریکایی‌ها را جدی نمی‌گیرند، گفت: مجموعه‌ای از ضرب‌الاجل‌ها تعیین شده بود اما ایران به کار عادی خود ادامه داد و این ضرب‌الاجل‌ها را نادیده گرفت و تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است. ایران نمی‌خواهد به هر توافقی دست یابد بلکه آنچه برایش حائز اهمیت است رسیدن به توافقی خوب است.

وی ادامه‌ داد: ایران عجله دارد به توافقی خوب برسد چراکه تحریم‌های وحشیانه و غیرانسانی ایالات متحده و اروپایی‌ها، زنان و کودکان را هدف قرار داده‌اند. آن‌ها همانند کاری که در افغانستان، یمن، سوریه و ونزوئلا انجام داده‌اند دارند خشم خود را سر مردم عادی خالی می‌کنند. ایرانیان می‌خواهند که تحریم‌ها هر چه زودتر برداشته شوند اما ایران مرتکب اشتباه رسیدن به توافق بد نخواهد شد.

مرندی افزود: اگر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها ملزومات توافق خوب را فراهم کنند آن وقت به توافق خوب دست خواهیم یافت وگرنه لفاظی‌های آمریکا شرایط حال حاضر در وین و پای میز مذاکره را تغییر نخواهد داد.

مشاور رسانه‌ای هیات مذاکره‌کننده ایران در وین در پاسخ به سوال درخصوص تاثیر بازاعمال تحریم‌های آمریکا توسط دونالد ترامپ علیه ایران گفت: خوب است که شما بر اعمال مجدد تحریم‌ها تاکید کردید. آن تحریم‌های بی‌رحمانه از زمان باراک اوباما آغاز شده بودند و تاریخ از اوباما به عنوان شخصی یاد خواهد کرد که علیه بشریت و مردم عادی جنایت انجام داده است. زمانی که ترامپ به قدرت رسید علی‌رغم وجود توافق هسته‌ای، این تحریم‌ها را بازگرداند و آن‌ها را حتی تشدید کرد. مردم مردند و خانواده‌ها زجر کشیدند چراکه این هدف آن‌ها بود.

مرندی بیان کرد: بایدن نیز هم‌اکنون به همراه اروپایی‌ها با تحریم‌های حداکثری که زنان و کودکان را هدف قرار داده‌اند، همراهی می‌کند اما آن‌ها شکست خورده‌اند. مقامات آمریکایی و حتی مقامات پیشین اذعان کرده‌اند که این تحریم‌های فشار حداکثری شکست خورده‌اند، ایرانیان برنامه هسته‌ای صلح‌آمیزشان را جلو برده‌ و آن را بسط داده‌اند و ایران توانسته روابطش با کشورهایی نظیر چین و روسیه، جهان جنوب و کشورهای همسایه را توسعه دهد تا تحریم‌ها را جبران کند.

وی در ادامه گفت: ایالات متحده و اروپایی‌ها نیز با مشکلات روز افزون مواجه شده‌اند. ما این چندوقت دیدیم که دبیرکل ناتو ناتوانی‌ این ائتلاف در برابر روسیه را نشان داده است. همچنین ما شاهد مشکلات با چین و مشکلات داخلی در میان آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هستیم. آمریکا باید باهوش و واقع‌گرا باشد و ملزومات و شرایط ایران برای توافق خوب - که به نفع تمامی طرفین خواهد بود - را بپذیرد.

محمد مرندی درخصوص زمان احتمالی رسیدن به توافق در مذاکرات وین گفت: گفتنش بسیار سخت است. ما می‌توانیم نزدیک ک آن باشیم اما این مسئله به آن بستگی که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها حاضر باشند تصمیماتی اتخاذ کنند. مشکلات حل شده‌اند و تنها مسائل کمی باقی مانده‌اند که نیازمند تصمیماتی در واشنگتن هستند.

۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۹
کد خبر: 25282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha