مردم چگونه در بورس تصمیم گیری می کنند؟/در بلندمدت ارز نیمایی با رشد مواجه خواهد شد/ پول انبوهی در کارگزاری‌ها، صندوق‌های درآمد ثابت و بانک‌ها پارک شده است

کارشناس بازار سرمایه گفت: خریدارانی که مایل به معامله هستند در انتظار فرصت مناسب و به اصطلاح تریگر هستند. پول انبوهی در کارگزاری‌ها، صندوق‌های درآمد ثابت، اوراق و بانک‌ها پارک شده است و این حجم از نقدینگی در پس ماشه‌ای جمع شده و در انتظار شلیک هستند.

مصطفی نصر اصفهانی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه  و استاد اقتصاد و مالی رفتاری در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: مدل ذهنتی افراد شکل دهنده سنتیمنت بازار است و افراد بیش از اینکه بنیاد و یا تکنیکال سهام را ملاک قرار بدهند، تخمین و احساس خود نسبت به بازار را در اولویت قرار می دهند و بر اساس آن اقدام به خرید و یا فروش می کنند.

نصر اصفهانی تشریح کرد: یکی از محرکه های حرکتی در بازار سهام مربوط به دلار بازار آزاد است. هرچند که از جنبه بنیادی توجیه چندانی ندارد و نرخ ارز اثرگذار بر شرکت ها، دلار نیمایی است اما با این حال فعالان بازار نسبت به کاهش و یا افزایش نرخ دلار آزاد واکنش نشان می‌دهند و این موضوع مربوط به سنتیمنت بازار  و مدل رفتاری سهامداران می‌شود.

وی ادامه داد: البته لازم به ذکر است که طبق سیاست‌های دولت نرخ ارز بازار آزاد و نیمایی باید به یکدیگر نزدیک شوند و در آینده ارز تک نرخی را داشته باشیم و با پایین آمدن نرخ بازار آزاد دلیلی برای افت ارز نیمایی وجود ندارد. اساس شکل گیری دلار نیمایی برای حل اوضاع بحرانی بوده و تصمیمی بر دائم بودن آن از گذشته تاکنون وجود نداشته است. بنابراین تک نرخی شدن ارز یک امر مسلم است و نزدیک شدن این دو نرخ به یکدیگر جای نگرانی ندارد.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: طبق انتظارها نرخ نیمایی باید رشد حدودا ۲۰ درصدی را تجربه کند و در مقابل نرخ ارز آزاد حتی اگر با افت مواجه شود و به قیمت ۲۵ هزار تومان نیز برسد بازهم کاهشی در نرخ نیمایی به وجود نمی آید. در نتیجه واکنش های منفی به افت کوتاه مدت نرخ ارز صحیح نیست و در بلندمدت ارز نیمایی با رشد مواجه خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد: به طور کلی فروشنده‌ای در بازار وجود ندارد. در چند ماه گذشته انتظار نداشتیم که فروش جدی رقم بخورد اما شاهد چنین موضوعی شدیم و اکنون دیگر فروشنده‌ها از سهم‌های مختلف تخلیه شده‌اند. فکر می‌کنم با افزایش شفافیت در موارد کلان اقتصادی و سیاسی، بازیگران اندک اندک بر سهام کوچک اصطلاحا سوار شوند و با رشد نمادها رو به رو شویم.

نصراصفهانی درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه نبود فروشنده می‌تواند دلیلی بر وجود خریدار در بازار باشد؟ علت اصلی کمبود نقدینگی چیست؟ پاسخ داد: خریدارانی که مایل به معامله هستند در انتظار فرصت مناسب و به اصطلاح تریگر هستند. پول انبوهی در کارگزاری‌ها، صندوق‌های درآمد ثابت، اوراق و بانک‌ها پارک شده است و این حجم از نقدینگی در پس ماشه‌ای جمع شده و در انتظار شلیک هستند.

وی ابراز کرد: نمادهای معاملاتی کاهش قیمت چشم گیری را تجربه کرده‌اند و توجیه خرید دارند. نباید نگران نوسان‌های کوتاه مدت یک ماهه بود و باید با نگاهی بلندمدت به بازار نگاه کرد. ارزندگی بازار سهام انکار ناپذیر است و سهم‌های متعددی به زیر قیمت واقعی خود رسیده‌اند بنابراین فکر می‌کنم پس از اتمام این نوسان‌های کوتاه مدت و با شفافیت بیشتر در موارد کلان اقتصادی و سیاسی، نقدینگی به سوی بازار بازگردد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: از طرفی بازار سهام نسبت به سایر بازارهای رقیب همانند بازار پول و بانک، اوراق، مسکن، طلا و رمز ارز از جذابیت بیشتری برخوردار است و هیچ یک از بازارهای یاد شده با فرض حصول برجام، چشم انداز مثبتی ندارند.

نصر اصفهانی گفت: هرچند که امکان دارد با توافق در مذاکرات وین، نرخ ارز کاهش بیابد و این موضوع اثر روانی منفی بر بازار سهام بگذارد اما این اثر منفی بر بازارهای رقیب بیش از بازار سرمایه است. فارغ از این موضوع با توافقات برجامی مبادلات تسهیل شده و در نهایت دلارهای صادراتی به کشور وارد می شود. حجم زیادی از دلارهای صادراتی توسط شرکت‌های بورسی تامین می‌شود. بنابراین گرچه امکان دارد با توافقات، حاشیه سود شرکت ها اندکی کاهش پیدا کند اما در مقابل حجم فروش آنها افزایش پیدا می‌کند و این اثر مثبت بزرگی بر بازار دارد.

۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۹
کد خبر: 25251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha