شب‌های میلیاردی‌ در آپارتمان‌های لوکس تهران

داستان این دسته این است که سود اجاره شبانه این خانه‌ها معمولا بیشتر از آن است که برای یک سال و با یک نرخ ثابت دست مشتری داده شوند. دیروز سایت فرارو گزارشی از نرخ اجاره این واحدها منتشر کرد و نشان داد که قیمت برخی از آنها به شبی چهار و پنج میلیون تومان هم می‌رسد. یعنی اگر واحدی فقط ۱۰ روز در ماه اجاره برود نفع بیشتری برای مالک خواهد داشت تا اجاره دائم یک ساله. حالا ماجرا چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛از دو سال پیش گفته می‌شد که تهران دو میلیون و ۵۰۰ هزار خانه خالی دارد. یعنی خانه‌هایی که دست هیچ مستاجری نیست و برخی از آنها اصلا از زمان ساخت کلید هم نخورده‌اند. حالا جدا از این واحدها، دسته‌ای دیگر از آپارتمان‌ها هم وجود دارند که مبله هستند، مستاجر در آن رفت‌وآمد دارد اما درواقع همان خانه خالی محسوب می‌شوند.

داستان این دسته این است که سود اجاره شبانه این خانه‌ها معمولا بیشتر از آن است که برای یک سال و با یک نرخ ثابت دست مشتری داده شوند. دیروز سایت فرارو گزارشی از نرخ اجاره این واحدها منتشر کرد و نشان داد که قیمت برخی از آنها به شبی چهار و پنج میلیون تومان هم می‌رسد. یعنی اگر واحدی فقط ۱۰ روز در ماه اجاره برود نفع بیشتری برای مالک خواهد داشت تا اجاره دائم یک ساله. حالا ماجرا چیست؟

در گزارش سایت فرارو به این اعداد و ارقام اشاره شده است: «در الهیه مالک واحد ۲۳۰ متری برای یک شب اجاره، چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند. واحد مبله محسوب می‌شود و به پارکینگ مجهز است. اینترنت، نگهبان مقیم در ساختمان، دوربین مدار بسته و آسانسور هم از دیگر امکانات این واحد به‌شمار می‌روند.»

حالا بیایید قیمت اجاره یک ساله واحدی مشابه در همین محله را پیدا و سود این دو مدل قرارداد را با هم مقایسه کنیم. مثلا در یکی از آگهی‌ها خانه‌ای مشابه این واحد را دو میلیارد تومان رهن کامل آگهی کرده است. اگر سود ۱۸‌درصد بانک را معیار بگیریم، مالک آخر سال از سپرده یک ساله این پول ۳۶۰ میلیون تومان به‌دست آورده است.

حالا فرض کنید که مالک به‌جای این کار، خانه خود را فقط ۱۵ شب در ماه اجاره بدهد. یعنی در پایان سال، با فرض ثابت بودن نرخ اجاره هم او از همین ملک ۸۱۰ میلیون تومان سود به‌دست آورده است. ممکن است بگویید که مالک همین دو میلیارد را در بازار به جریان می‌اندازد و ۳۶‌درصد سالانه سود می‌گیرد که در این صورت هم ریسک‌های بازار را باید به جان بخرد و هم اینکه باز هم در چنین شرایطی ۷۲۰ میلیون تومان سود خواهد کرد.

در ادامه این گزارش همچنین به اعداد و ارقام دیگری از خانه‌های شمال شهر تهران اشاره شده. مثلا «در کامرانیه آپارتمان مبله ۱۹۵ متری را شبی چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره می‌دهند. واحدی مبله با سه اتاق خواب- یک اتاق مستر- که حداکثر پذیرای شش نفر خواهد بود. امکانات این واحد تقریبا با مورد قبلی شباهت دارد و از سونا و جکوزی هم برخوردار است. در خیابان دژمجو کامرانیه واحد ۲۵۰ متری دیگری که استخر دارد را شبی چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره می‌دهند.

در اطلاعات این آپارتمان نوشته شده، نگهبان ۲۴ ساعته در ساختمان حضور دارد. همچنین واحد دارای سه اتاق خواب و سه تخت است و در طبقه سوم ساختمان واقع شده. ارقام اجاره بسیاری از واحدهای استخردار محله‌های شمالی تهران تقریبا همین حول‌وحوش است.» اگر مالک بخواهد این خانه را سالانه اجاره دهد حدودا نرخ آن ۵۰۰ میلیون و ماهی ۵۰ میلیون تومان خواهد شد. یعنی با سود ۱۸‌درصد بانک در انتهای سال ۷۰۰ میلیون تومان به ثروت مالک اضافه شده است.

اما اگر این خانه را فقط ۱۵ روز به دست مستاجر بسپارد ۷۵۰ میلیون تومان به ثروت او اضافه خواهد شد. این در حالی است که به احتمال زیاد نرخ اجاره شبانه این خانه در برخی از روزها، تعطیلات و ماه‌های سال افزایش هم پیدا خواهد کرد و علاوه بر این آسیبی که بابت اجاره سالانه به خانه وارد می‌شود و باید برای ترمیم آن از جیب صاحبخانه هزینه کرد، قاعدتا بیشتر از حدود ۱۸۰ روز در سال است که این موضوع هم باز دلیل دیگر جذابیت اجاره شبانه برای مالکان را نشان می‌دهد.

اجاره‌بهای آپارتمان استخردار در سایر مناطق تهران
در ادامه این گزارش همچنین نکات دیگری هم آمده که به‌صورت خلاصه به آن اشاره می‌شود:

* آپارتمان‌های استخردار فقط محدود به محله‌های گران‌قیمت تهران نمی‌شوند و در سایر نقاط پایتخت چنین واحدهایی وجود دارند. اگر بخواهید کمتر از یک میلیون تومان هزینه کنید، گزینه‌هایی مثل هتل‌آپارتمان میرداماد را خواهید داشت و باید حدود ۷۰۰، ۸۰۰ هزار تومان بابت آن پرداخت کنید. مثلا سوییت ۵۰ متری در هتل میرداماد شبی ۷۷۵ هزار تومان اجاره داده می‌شود و استفاده از استخر با دیگر مهمان‌ها مشترک خواهد بود. امکاناتی مثل وای‌فای و سونا و جکوزی هم برای مهمان‌ها به‌صورت مشترک است.

* در محله پونک واحد استخردار ۱۲۰ متر شبی دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره داده می‌شود. آپارتمانی که مبله محسوب می‌شود، دارای اتاق خواب مستر است و به‌جز استخر، سونا و جکوزی، پارکینگ هم دارد.

* حوالی دهکده المپیک تهران آپارتمان ۱۵۰ متری دیگری را با اجاره‌بها دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بابت هر شب آگهی کرده‌اند. در اطلاعات مربوط به آگهی امکاناتی مثل دو اتاق خواب مستر، پارکینگ، آسانسور، ویدئو پروژکتور، سونا و جکوزی هم به چشم می‌خورد.

اجاره واحدهای استخردار در شهرستان‌ها
* واحد استخردار ۲۰۰ متری در اصفهان شبی دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره داده می‌شود. پارکینگ، حیاط و تراس جزو امکانات این واحد است و در آن دو اتاق خواب وجود دارد.

* در نمک‌آبرود مازندران آپارتمان ۱۲۰ متری با دو اتاق خواب به‌ازای هر شب یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره داده می‌شود و در آن استخر سرپوشیده آبگرم با امکاناتی مثل سرایدار و پارکینگ آگهی شده است. حوالی رامسر آگهی دیگری وجود دارد که رقم اجاره بابت آپارتمان استخردار ۱۶۰ متری، شبی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. یک اتاق خواب مستر، پارکینگ و سونا از دیگر امکانات این واحد به‌شمار می‌رود و امکان اسکان نهایتا چهار مهمان در این واحد وجود دارد.

* در دهکده ساحلی رامسر واحد ۱۲۰ متری استخردار را شبی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اجاره می‌دهند، در چالوس بابت اجازه واحد استخردار ۷۰ متری حدود یک میلیون تومان دریافت می‌کنند.

۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
کد خبر: 25250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha