مشکل اصلی بازار سرمایه چیست؟ / دولتی بودن یا حقوقی های نوسان گیر!

برخی فعالان بازار سرمایه عواملی همچون دولتی بودن بورس، نقش دولت در کنترل نقدینگی بورس، دلالی ها و حقوقی های نوسان گیر را دلیل افت بورس می دانند، با این حال نبود نقدینگی موثرتر از سایر مسائل است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ در حال حاضر بازار سرمایه با رکود عمیق مواجه شده و فعالان بازار سرمایه عمده ترین دلیل آن را بی اعتمادی مردم به بازار و کاهش ورود نقدینگی جدید می دانند، هرچند برخی دیگر از فعالان بازار عواملی همچون دولتی بودن بورس، نقش دولت در کنترل بورس، دلال ها و حقوقی های نوسان بگیر و... می دانند، با این حال نقش نقدینگی را باید پررنگ تر از همیشه در نظر گرفت.

در سال ۱۴۰۰ حجم نقدینگی در بورس کمتر از سال گذشته بوده به طوری که نقدینگی در دوره های رکود بازار کمتر از ۱ درصد و در دوره های رونق به ۲ درصد می رسید و در زمانی که شاخص کل بورس به ۲ میلیون واحد رسید این نسبت تا ۱۴ درصد نیز هم جهش یافت که نشان می داد حقیقی ها به سمت بورس هجوم آورده اند و باعث رشد قابل توجه ارزش معاملات شدند. و اکنون نسبت نقدینگی ۱.۵ درصد است که در صورتی که این نسبت به حدود ۲ درصد و بالاتر برگردد، می توان به بهبود وضعیت بازار خوشبین بود.

سیاست کنترل نقدینگی از طریق بازار سرمایه
آلبرت بغزیان استاد اقتصاد با اشاره به اینکه دولت در دو سال اخیر با کسری بودجه مواجه بوده، به همین دلیل سیاست کنترل نقدینگی از طرریق بازار سرمایه و انتشار اوراق را دنبال کرده است، اظهار کرد: از آنجایی که مردم سرمایه خود را در بازار از دست داده اند عملا توان خرید سهام جدید را ندارند.

بغزیان با بیان اینکه در موقعیت کنونی نقدینگی جدید می توانند بازار سرمایه را رو به جلو حرکت دهد، افزود: در چند وقت گذشته مردم که سرمایه های خود را از دست داده اند تمایلی برای خرید سهام ندارند و همین مساله به فشار فروش افزوده است. از طرف دیگر دولت و حقوقی ها حمایتی از بازار نداشته اند، به همین دلیل شاخص کل بورس وارد یک فاز اصلاحی و طولانی شده و سهامداران خرد هم سردرگم هستند.

او با تاکید بر اینکه دولت باید از ابزارهای خود برای حمایت فعالیت شرکت های بورسی استفاده کند، اظهار کرد: وقتی شرکت ها زیر فشار تورم و مالیات قرار می گیرند حاشیه سود چندانی نخواهند داشت، به همین دلیل سهامداران خرد هم سهام خود را عرضه می کنند و فشار فروش چند برابر می شود. بنابراین تا زمانی که اعتماد عمومی به بورس برنگردد همین سناریو تکرار خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه مسئولان جدید بورس با توجه به وعده هایی که داده بودند نظارت و شفاف سازی در بازار سرمایه را بیشتر می کردند، اظهار کرد: در چند سال اخیر بسیاری از شرکت ها وعده اتفاقات بزرگ در زمان عرضه اولیه و ... داده بودند، اما در همین مدت بسیاری از آنها وارد زیان شدند از این رو مردم اعتماد خود را نسبت به بازار از دست داده اند.

بنا بر این گزارش؛ در شرایط کنونی بسیاری از فعالان بازار سرمایه با توجه به اینکه معاملات در محدوده ۳ هزار میلیارد تومان در حال انجام است رسیدن به این محدوده را محملی برای رشد بازار می دانند، از این رو اگر نقدینگی الان که حدود ۴۶۵۰ هزار میلیارد تومان هست را در نظر بگیریم ۲ درصد این مقدار ماهانه ۹۰-۹۵ هزار میلیارد تومان می شود. بنابراین ارزش معاملات، در ۲۱ روز کاری باید به طور متوسط از ۴۵۰۰ میلیارد تومان بگذرد و اگر این اتفاق نیفتد به طور قطع رکود در بازار همچنان باقی می ماند.

۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 25216

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha