عدم مدیریت دولت بر بازار ارز منجر به التهاب قیمت کالاها شده است

نماینده تهران در مجلس با اشاره به عدم مدیریت دولت بر بازار ارز و تاثیر آن بر قیمت اجناس و کالا با وجود اینکه می‌دانست قرار است تحریم شویم گفت: متاسفانه سودجویی باعث شده، جنس و کالا برای فروش گران‌تر احتکار شود.

گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مجتبی رضاخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به التهاب قیمت‌ها در بازار ولزوم نظارت بیشتر دستگاه‌های نظارتی و بازرسین وزارت صمت اظهار داشت: مشکل اصلی مربوط به افزایش قیمت ارز است؛ وقتی ما شاهد عدم کنترل قیمت ارز از سوی دولت هستیم طبیعی است که واردکنندگان جنس و کالا در شرف عرضه آن به بازار تلاش می‌کنند با انبار کردن اجناس و کالاها در انبارها با قیمت بیشتری آن را به مردم فروخته و عملا از التهاب موجود در بازار و احتکار اجناس نهایت سوءاستفاده را کنند.

** عدم مدیریت دولت بر بازار ارز منجر به التهاب قیمت کالاها شده

وی افزود: هر چه قیمت ارز ملتهب‌تر شود واردکنندگان تلاش خواهند کرد قیمت اجناس و کالاهای خود را افزایش دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: متأسفانه شاهد عدم نظارت دولت بر توزیع اجناس و کالاها در بازار هستیم که در همین راستا می‌توانم به واردات اجناس و کالاها با ارز 4200 تومانی و فروش آن در بازار با قیمت ارز آزاد اشاره کنم که قوه مجریه هیچ نظارتی بر این روند ندارد و در همین راستا سوءاستفاده‌کنندگان در شرف سودجویی از این افزایش قیمت ارز در بازار هستند.

رضاخواه خاطرنشان کرد: دولت بایستی ضمن کنترل قیمت ارز بر روند توزیع اجناس و کالا در بازار نظارت بسیار جدی داشته باشد.

** دولت می‌دانست که قرار است تحریم شویم چرا مدیریت نکرد؟

وی درباره التهاب در بازار مرغ و تخم مرغ تصریح کرد: واردات برخی کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم به ویژه در بخش دام و طیور با مشکل روبرو شده و همین امر موجب بالا رفتن قیمت مرغ و تخم مرغ شده است. هرچند دولت دلیل به وجود آمدن این مشکل را فقدان ارز به منظور تخصیص واردات کالاها عنوان می‌کند، اما این سؤال اساسی وجود دارد که چرا دولت در سال‌های گذشته نتوانسته تخصیص ارز را به خوبی مدیریت کرده و در این زمینه نتوانسته است اقدامات اساسی را انجام دهد.

وی گفت: وقتی ما از دو سال قبل می‌دانستیم که قرار است با تحریم مواجه شویم، چرا دولت ارز 4200 تومانی را در اختیار افرادی قرار داده که به منظور واردات کالاهای اساسی مورد استفاده قرار نگرفته و یا اجناس و کالاهای غیر ضروری مانند غذای سگ و دسته بیل وارد شده است.

وی گفت: دولت می‌بایست پیش بینی‌های لازم را برای تخصیص ارز به منظور کنترل بازار کالای اساسی صورت می‌داد و همین عدم مدیریت منجر به التهاب فعلی در بازار شده است.

** عدم مدیریت دولت بر واردات خوراک دام و طیور منجر به گرانی شده

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: به دلیل کمبود ارز عملا دولت نمی‌تواند ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه تولید و یا خوراک دام و طیور را فراهم کند که این موضوع به عدم مدیریت دولت بازمی‌گردد.

وی گفت: اخیراً مجلس به گزینه وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت صمت رأی اعتماد داده است، تلاش می‌کند در این زمینه نظارت لازم را انجام دهد، اما موضوع ارز چیزی نیست که مجلس به آن ورود کند و چون مجلس اختیاری در امور اجرایی ندارد در این زمینه نمی‌توانیم خیلی ورود کنیم.

وی گفت:‌ مدیریت بازار ارز و تخصیص ارز برای واردات و صادرات در اختیار دولت و بانک مرکزی است. ضمن این که بانک مرکزی و وزارت صمت و سایر وزارتخانه‌ها بایستی به وظایف‌شان در این باره  عمل کرده و مدیریت لازم را انجام دهند.

رضاخواه تصریح کرد: التهابات بازار ارز و بخشی از التهابات بازار اجناس و کالاها مربوط به وزارت صمت نیست. ولی وقتی که نمایندگان مجلس بنای رأی‌دهی به آقای رزم حسینی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صمت را داشتند از وی کنترل قیمت اجناس و کالاها را مطالبه کردند و او طبق قانون موظف است این کار را انجام دهد، اما کنترل قیمت اجناس و کالاها به شرایط مختلف و زمان‌های متفاوتی وابسته است.

انتهای پیام/‌

۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 2521
منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha