مالیات در کشور صرف هزینه جاری دولت ها می شود!

رییس خانه اقتصاد ایران گفت: مالیات در کشور صرف هزینه‌های جاری دولت می شود، یعنی صرف حقوق و هزینه‌هایی می‌شود که نمود عینی پیشرفت را ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ابراهیم جمیلی رییس خانه اقتصاد ایران در گفتگو با الف گفت: آمار و ارقام نشان می‌دهد که تولید همچنان از نبود سرمایه در گردش و نقدینگی ناله می‌کند . از طرف دیگر بانک‌ها هم از عدم برگشت تسهیلات داده شده گله مند هستند. از سوی دیگر حجم بدهی شرکت ها زیاد شده است که در شرایط فعلی قادر به پرداخت آن نیستند و مجبور به تمدید بدهی‌ها هستند. 

رییس خانه اقتصاد ایران ادامه داد: بنابراین بانک مرکزی باید با نظارت دقیق به صورت شفاف مشخص کند که چه واحدهایی نیاز به تسهیلات دارند که منابع بانک‌ها صرف این واحدها شود که تولید رونق بگیرد. 

خوداظهاری باید به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود

جمیلی در رابطه با مالیات گرفتن گفت: اولا مالیات گرفتن باید همراه با عدالت مالیاتی باشد. ثانیا در مالیات باید خود اظهاری مورد تشویق قرار بگیرد و تلاش شود که در تمام موارد خوداظهاری صورت بگیرد در واقع باید خوداظهاری به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود.اگر این اتفاق در جامعه بیفتد مالیات اثرگذارتر خواهد شد. 

وی گفت: ثالثا منابعی که از طریق مالیات به دست می‌آید باید حتما صرف توسعه شود یعنی مالیات دهنده بفهمد که با این مالیات به رشد توسعه اقتصادی کشور و ساخت زیرساخت های کشور کمک می کند. 

رییس خانه اقتصاد ایران گفت: متاسفانه در این سالها مالیات صرف هزینه‌های جاری دولت شده است، یعنی مالیات گرفته شده صرف حقوق و هزینه‌هایی ‌شده که نمود عینی پیشرفت را ندارد. باید مالیات بر مبنای  واقعیت گرفته شود.  مالیات باید در جهت توسعه کشور هزینه شود.

وی گفت: مالیات هم می‌تواند مالیات‌های تنظیمی باشد به طوری که جلوی  افزایش های ناگهانی قیمت‌ها را بگیرد و از طرف دیگر می‌تواند عدالت درآمدی در کشور را سر و سامان دهد. 

مالیات های واقعی اخذ نمی شود

جمیلی یادآور شد: قرار بود مالیات بر ارزش افزوده از محصول نهایی گرفته شود، مالیات بر مصرف با راه اندازی صندوق‌های الکترونیک راه بیفتد که چنین اتفاقی تا الان نیفتاده است. قرار بود از تراکنش‌های مالی مالیات بگیرند ولی دستورالعملی که حتی خود وزارت اقتصاد دارایی و سازمان مالیات ها برای ادارات مالیاتی فرستاده  مورد عمل قرار نگرفته است. شاهد این هستیم که روند پرونده‌های مالیاتی بسیار طولانی می شود.

وی گفت: همه اینها برمی گردد به اینکه نمی‌خواهیم به سمت و سویی برویم که مالیات‌های واقعی اخذ کنیم. اگر مالیات های واقعی اخذ شود خیلی از مشکلات کاهش پیدا می‌کند. 

باید به سمت شفافیت های مالیاتی برویم 

رییس خانه اقتصاد ایران افزود: پیشنهاد من این است که  به سمت شفافیت های مالیاتی برویم به صورتی که همه بدانند که اگر کاری انجام می‌دهند چقدر باید مالیات بپردازند. مالیات باید بر حق باشد و هرکس مالیات می دهد باید از مزایای آن استفاده کند.

۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 25203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha