بازدهی شاخص کل طی یک ساله اخیر تقریبا صفر بوده/کم بازده ترین بازار مالی امسال بازار سرمایه بود/ عقلانی نیست که نرخ دلار به کمتر از ۲۵ هزار تومان برسد!

مدیر تحلیل شرکت کارکزاری مبین سرمایه گفت: اگر توافقی حاصل نشود و اتفاق خاصی رقم نخورد و همچنین نتوانیم که فروش نفت غیر رسمی خود را به بیش از ۱.۲ میلیون بشکه برسانیم، به طور هیجانی دلار به حدود ۳۲ الی ۳۳ هزار تومان نیز دست پیدا خواهد کرد.از سوی دیگر اگرتوافق برجامی شکل بگیرد، به طور حتم دلار ۴۲۰۰ تومانی برای حمایت از اقشار پایین دستی ماندگار می‌ماند. صنایعی که جزء پر پتانسیل‌های این بخش هستند، احتمالا با ریسک سرمایه‌گذاری مواجه بشوند.

محمدرضا قاسمی مدیر تحلیل شرکت کارگزاری مبین سرمایه در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: بازدهی شاخص کل طی یک ساله اخیر تقریبا صفر بوده و علی رغم اینکه و شاخص هم وزن نیز زیان را تجربه کردند. در حقیقت کم بازده ترین بازار مالی امسال بازار سرمایه بود.

قاسمی ادامه داد: اگر بازار را در ۲۰ ماه اخیر و با احتساب پیک قیمتی در نظر بگیریم، شاخص کل ریزش حدودا ۴۰ درصدی را تجربه کرده است و در این بین برخی از نمادها ریزش ۹۰ درصدی در ارزش معاملاتی خود را نیز به ثبت رساندند. این در حالی بوده که در ۲۰ ماه گذشته قیمت نفت از ۴۰ به ۹۰ دلار و نرخ ارز نیمایی از ۱۸ به ۲۳ هزار تومان رسیده است.

وی تشریح کرد: طی معاملات بهمن ماه، در هفته نخست ۴ درصد ریزش، هفته دوم ۶ درصد رشد، هفته سوم یک و نیم درصد ریزش و در هفته چهارم که در آن قرار داریم به طور حدودی بازار در نقطه سر به سر خود قرار دارد.

مدیر تحلیل شرکت کارگزاری مبین سرمایه افزود: علت این افت و خیزی که در معاملات بهمن ماه شاهد بودیم مربوط به اخبار مذاکرات وین، جنگ روسیه و اوکراین و تاثییرات آن بر بازارهای جهانی بوده. از این رو نرخ دلار در کشور و قیمت کامودیتی‌ها را در بازارهای جهانی با افزایش قابل توجهی همراه کرده است.

قاسمی بین کرد: مخابره شدن اخبار مثبت از توافقات برحامی موجب شده که قیمت دلار ۲۸ هزار تومانی به مرور به حدود ۲۶ هزار تومان برسد. لازم به ذکر است که هنوز ترس‌هایی مبنی بر عدم توافق در بازار وجود دارد. اگر این توافقات پیش از پایان امسال نهایی شود به طور حتم کاهش بیشتر نرخ ارز را خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: البته عقلانی نیست که نرخ دلار کمتر از ۲۵ هزار تومان برسد چراکه فنر آن مجددا فشرده شده و در سال‌های آینده با افزایش شدید مواجه خواهیم شد. بنابراین با فرض حصول توافق، دلار ۲۵ هزار تومانی منطقی بوده است.

مدیر تحلیل شرکت کارگزاری مبین سرمایه تشریح کرد: اگر توافق برجامی شکل بگیرد، به طور حتم دلار ۴۲۰۰ تومانی برای حمایت از اقشار پایین دستی ماندگار می‌ماند. صنایعی که جزء پر پتانسیل‌های این بخش هستند، احتمالا با ریسک سرمایه‌گذاری مواجه بشوند.

قاسمی گفت: در مقابل اگر توافقی حاصل نشود و اتفاق خاصی رقم نخورد و همچنین نتوانیم که فروش نفت غیر رسمی خود را به بیش از ۱.۲ میلیون بشکه برسانیم، به طور هیجانی دلار به حدود ۳۲ الی ۳۳ هزار تومان نیز دست پیدا خواهد کرد.

۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 25185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha