قیمت طلا سر به فلک کشید

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی به بالاترین حد 8 ماه اخیر صعود کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد افزایش، به ۱۸۷۷ دلار و ۹۶ سنت رسید. بهای معاملات در زمان گشایش بازار تا مرز ۱۸۷۹ دلار و ۴۸ سنت صعود کرده بود که بالاترین قیمت از ۱۱ ژوئن بود.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۶ درصد افزایش، به ۱۸۸۰ دلار و ۲۰ سنت رسید.

استفن اینس از شرکت مدیریت دارایی SPI در این باره گفت: به دلیل بحران اوکراین، قیمت طلا از طریق کانال تورم به دلیل قیمتهای بالاتر نفت و از کانال ریسک گریزی به دلیل افت بازارهای سهام پشتیبانی شده است. اگر عامل اوکراین را از دست دهیم، طلا به سرعت عقب نشینی خواهد کرد. به نظر می رسد بازار طلا فعلا بانکهای مرکزی بزرگ را نادیده گرفته است زیرا سرمایه گذاران در غبار جنگ گم شده اند و داشتن دیدگاه کلان یا بنیادین جامع در این نوع بازار بسیار دشوار شده است.

طلا معمولا به عنوان پناهگاه امن دارایی در برابر منازعات ژئوپلیتیکی دیده می شود و با وخامت بحران پیرامون اوکراین، بهای معاملات نقدی اونس طلا از ۳۱ ژانویه حدود پنج درصد رشد کرده و در مسیر دهمین رشد روزانه در ۱۲ روز معامله گذشته است.

عامل دیگری که از افزایش قیمت طلا پشتیبانی کرد، کاهش بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا بود که هزینه نگهداری طلا را کمتر کرد. همچنین افت ارزش دلار آمریکا، طلا را برای خریداران غیرآمریکایی جذابتر کرد.

بر اساس گزارش رویترز، دیوید میچل، مدیرکل شرکت فلزات ارزشمند ایندیگو گفت: اگر روسیه عرضه گاز به اروپا را کاهش دهد و به قیمتهای بالاتر انرژی به صورت سراسری منتهی شود، اتفاق مثبتی برای طلا خواهد بود و اونس طلا به حدود ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ دلار می رسد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد کاهش، ۲۳ دلار و ۷۹ سنت معامله شد. بهای هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، در ۱۰۲۶ دلار و ۸۶ سنت ایستاد. بهای هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد کاهش، ۲۳۴۹ دلار و ۸۲ سنت بود.

۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 25170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha