طولانی‌ترین دور گفت‌وگوها، حاصل تعلل آمریکا در تصمیم‌گیری

در حالی که همه مذاکره‌کنندگان در انتظار تصمیم سیاسی آمریکا هستند و تنها در صورتی می‌توان آینده‌ای را برای گفت‌وگوهای وین متصور بود که واشنگتن تصمیمات لازم را بویژه در حوزه رفع تحریم‌ها بگیرد، آمریکا با تعلل در تصمیم‌گیری باعث تطویل مذاکرات شده است.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، برگزاری جلسات دو جانبه و چندجانبه در وین برای دور هشتم مذاکرات همچنان ادامه دارد و هیات‌ها و مذاکره‌کنندگان کشورها همچنان به دیدارها و رایزنی‌های دیپلماتیک خود یا محوریت لغو تحریم‌ها می‌پردازند.

در همین راستا، علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان روز گذشته (دوشنبه) با انریکه مورا هماهنگ‌کننده اروپایی دیدار و گفت‌وگور کرد.

طولانی‌ترین دور گفت‌وگوها، حاصل تعلل آمریکا در تصمیم‌گیری

هیات مذاکره‌کننده کشورمان در ادامه دیدارهای روز گذشته، در جلسه‌ای چندجانبه با مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در وین دیدار کرد.

طولانی‌ترین دور گفت‌وگوها، حاصل تعلل آمریکا در تصمیم‌گیری

روز یکشنبه نیز چند دیدار دوجانبه میان باقری و مورا و همچنین جلساتی میان روسای هیأت‌های ایران، روسیه و چین برگزار شده بود.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه که برای شرکت در مذاکرات رفع تحریم‌ها به وین سفر کرده است عصر دوشنبه (به وقت محلی) با الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش دیدار کرد.

وزیر امور خارجه اتریش ساعاتی پیش از این دیدار هم با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرده بود. وزارت امور خارجه اتریش با اشاره به این دیدار عنوان کرد که مذاکرات وین به لحظات حساس رسیده است. در حساب توئیتری وزارت امور خارجه آمده است که دو طرف در مورد اینکه چطور می‌توان این روزهای سرنوشت‌ساز را سپری کرد گفت‌وگو کردند.

طولانی‌ترین دور گفت‌وگوها، حاصل تعلل آمریکا در تصمیم‌گیری

طولانی‌ترین دور گفت‌وگوها، حاصل تعلل آمریکا در تصمیم‌گیری

همانند ابتدای مذاکرات، همه چیز در وین به تصمیم سیاسی آمریکا بستگی دارد و در صورتی که به تعهدات خود ذیل برجام که همان لغو تحریم‌ها است عمل کند، دستیابی به یک توافق خوب در کوتاه مدت در دسترس خواهد بود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه ایرلند در این باره گفت: ما معتقدیم که اگر طرف آمریکایی و سه کشور اروپایی در بازگشت به اجرای کامل تعهداتشان ذیل برجام جدی باشند، رسیدن به یک توافق خوب در کوتاه مدت در دسترس است.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ما رسیدن به یک توافق خوب را در دسترس می‌دانیم، اظهار کرد: معتقدیم که ابتکارات و پیشنهادات عملی مثبت و سازنده که جمهوری اسلامی ایران ارائه داده، راه را برای رسیدن سریع به چنین توافقی هموار کرده است.

طولانی‌ترین دور گفت‌وگوها، حاصل تعلل آمریکا در تصمیم‌گیری

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در نشست خبری اشاره کرد که آنچه در وین باقی‌مانده در مورد موضوعات کلیدی است و توافق در وین منتظر تصمیمات سیاسی طرف مقابل است. تهران تصمیمات سیاسی خود را سال‌ها پیش گرفته و در برجام باقی مانده است. ما منتظر این هستیم که پاسخ ابتکارات و پیشنهادات ایران را بگیریم.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه  در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص وضعیت پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران (برجام) در رابطه با مذاکرات وین برای احیا و اجرای برجام در حالت اولیه تایید شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل تبادل نظر کردند.

طولانی‌ترین دور گفت‌وگوها، حاصل تعلل آمریکا در تصمیم‌گیری

وزیران خارجه ایران و روسیه به پیشرفت قابل توجه به دست آمده در این عرصه بسیار مهم اشاره کردند.

وزیر امور خارجه روسیه ضمن تقدیر از ابتکارات و رویکرد سازنده جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات وین، بر ضرورت تداوم‌ رایزنی‌ها و گفت‌وگوها بین طرف‌های مختلف مذاکرات وین برای بررسی متون و پیشنهادات و دستیابی به توافق تاکید کرد.

در روزهای گذشته وانگ کوان مذاکره‌کنند ارشد چین در وین نیز از ارائه بسته پیشنهادی ایران در وین خبر داد و گفت: همه اتفاق نظر داریم که به مرحله نهایی رسیده‌ایم؛ به ویژه آنکه همکاران ایرانی بسته نهایی خود را ارائه دادند.

طولانی‌ترین دور گفت‌وگوها، حاصل تعلل آمریکا در تصمیم‌گیری

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز درباره این بسته پیشنهادی گفت: یک سری پیشنهادات از سوی ایران و یکسری پیشنهادات از سوی طرف‌های مقابل داده شده است و چیز عجیبی نیست و اینها در فرآیندهای مذاکراتی طبیعی است.

اما عدم انعطاف‌پذیری آمریکا در پذیرش شروط ایران برای بازگشت این کشور بر سر میز مذاکرات، باعث شده است که مذاکره‌کنندگان کشورمان برای پیشبرد دستورالعمل‌های منطقی و قانونی تهران کار سختی در پیش داشته باشند.

دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پس از گفت‌وگوی تلفنی با علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در وین، در توییتی نوشت: گفت‌وگوی تلفنی امشب با دکتر باقری (مذاکره کننده ارشد کشورمان) دو گزاره را درباره مذاکرات وین در ذهن من قطعی کرد:

۱.افزایش لحظه به لحظه سختیِ کار مذاکره‌کنندگان ایران برای پیشبرد دستورالعمل منطقی و قانونی تهران

۲.تداوم «نمایش» ابتکار عمل از سوی طرف‌های غربی برای فرار از تعهدات

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان همچنین در توییت دیگری درباره نتیجه گفت‌وگوها در وین در توییتی نوشت: مذاکرات وین به مرحله‌ای رسیده که می‌توان در مورد نتیجه آن با قطعیت و بدون نیاز به گمانه‌زنی اعلام نظر کرد.

دریابان شمخانی ادامه داد: تصمیم سیاسی آمریکا برای تحقق یا استنکاف از پذیرش الزامات شکل‌گیری توافق قابل اتکاء و پایدار بر اساس اصول پذیرفته شده در برجام، می‌تواند جایگزین گمانه‌زنی‌ها شود.

طولانی‌ترین دور گفت‌وگوها، حاصل تعلل آمریکا در تصمیم‌گیری

مذاکرات وین پس از ۱۰ روز وقفه، بار دیگر از روز سه‌شنبه گذشته آغاز شده است و در همین خصوص دیدارهای دو جانبه و چندجانبه میان مذاکره‌کنندگان ارشد کشورها و همچنین به موازات آن، جلسات کارشناسی برگزار می‌شود.

ایران دستور کار خود را در وین مشخص کرده و تصمیمات سیاسی خود را گرفته است و حالا زمان آن رسیده که آنان با اتخاذ تصمیمات سیاسی، برای رسیدن به توافق نهایی اقدام کنند.

تحرکات اخیر و اخباری که از وین می‌رسد، نشان می‌دهد که همه مذاکره‌کنندگان در انتظار تصمیم سیاسی آمریکا هستند و تنها در صورتی می‌توان آینده‌ای را برای گفت‌وگوهای وین متصور بود که واشنگتن تصمیمات لازم را خصوصا در حوزه رفع تحریم‌ها بگیرد. اما آمریکا با تعلل در تصمیم‌گیری باعث تطویل مذاکرات شده است.

چندی پیش نیز مذاکره‌کنندگان چین، روسیه و اتحادیه اروپا از تعلل تیم آمریکایی برای اتخاذ تصمیم سیاسی گلایه کرده بودند.

بهتر است دولت آمریکا به جای تعیین ضرب‌الأجل‌های مصنوعی که دائماً نیز در حال تغییر هستند، بر اتخاذ تصمیمات لازم و پیشبرد گفت‌وگوها تمرکز کند و از ادعاها و اظهارات غیرواقعی دست بردارد.  

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در مورد زمان پایان مذاکرات وین گفت: تهدید و هشدار طرف‌های مقابل تعیین کننده نقطه پایانی مذاکرات نخواهد بود؛ بلکه واقعیات میز مذاکره، میزان جدیت و اهتمام طرف‌های غربی و آمریکایی برای بازگشت به تعهداتشان، تعیین کننده زمان پایان مذاکره و یا رسیدن به یک توافق خوب خواهد بود.

در شرایط کنونی مذاکرات وین به نقطه دشوار و پیچیده خود رسیده و جنگ اراده‌ها آغاز شده است. 

دور هشتم مذاکرات که از ۶ دی ماه در وین آغاز شده، یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکرات است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند.

۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲
کد خبر: 25157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha