قیمت وام مسکن رکورد جدید شکست / علت سیل تقاضا برای وام مسکن چیست؟

قیمت وام مسکن امروز رکورد جدیدی ثبت کرد و میانگین بهای هر برگه وام مسکن به قیمت بی سابقه ۱۵۵ هزار و ۵۷۳ تومان رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصاد آنلاین؛ قیمت وام مسکن بهمن پر از رکوردی را پشت سر گذاشت و امروز بار دیگر رکورد جدیدی به ثبت رساند که تاکنون در بازار وام مسکن سابقه نداشته است. 

امروز میانگین قیمت هر برگه وام مسکن به عدد بی سابقه ۱۵۵ هزار و ۵۷۳ تومان رسید. این در حالی است که رکورد پیشین آن هفته گذشته به ۱۵۰ هزار تومان رسید که البته تا ساعات پایانی معاملات دوام نداشت و بهای اوراق دیروز و پریروز به قیمت ۱۴۷ و ۱۴۸ هزار تومان کاهش داشت اما این کاهش جزیی قیمت دوام نداشت و امروز میانگین قیمت هر برگه وام مسکن در رکوردی جدید به بالای ۱۵۵ میلیون تومان رسید.

پیگیری اقتصاد آنلاین از بانک مسکن نشان می دهد که اوراق وام مسکن با افزایش تقاضا مواجه بوده است و احتمالا با نزدیک شدن به مهلت پایان بهمن برای خرید وام نیم بهای مسکن، تقاضا تشدید شده است. 

رشد بی وقفه قیمت وام مسکن در شرایطی اتفاق می افتد که بانک مسکن چندی پیش برای جلوگیری از صعود قیمت آن طرحی را اجرا کرد که بر مبنای آن افراد می توانند اوراق را نیم بها خریداری کنند اما در عوض به جای سود ۱۷.۵ درصد ۱۸ درصد سود بدهند و به جای بازپرداخت ۱۲ ساله تسهیلات آن را ۸ ساله تسویه کنند. 

بر اساس طرحی که بانک مسکن ارائه کرده و مهلت اجرای آن را تا پایان بهمن ماه امسال تمدید کرده است کسانی که اوراق وام مسکن را به صورت کامل خریداری می‌کنند، سود کمتر و مدت بازپرداخت طولانی‌تری دارند. بر این اساس خریداران وام مسکن در مدل قبلی می‌توانند وام مسکن خود را ۱۲ ساله و وام جعاله را ۵ ساله بازپرداخت کنند و سود وام آنها ۱۷.۵ درصد است اما در مدل جدید که خریداران نصف اوراق مورد نیاز را می‌خرند باید ۱۸ درصد سود پرداخت کنند و حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده مذکور ۹۶ ماه معادل هشت سال است. همچنین حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات جعاله مسکن بدون سپرده مذکور نیز ۶۰ ماه معادل ۵ سال خواهد بود.

گفتنی است با نرخ جدید اوراق وام مسکن تقریبا یک سوم ارزش وام مسکن صرف خرید آن می شود و حالا زوجینی که می خواهند سقف ۴۵۰ میلیون تومانی وام مسکن را دریافت نمایند ناچار هستند حدود ۱۴۰ میلیون تومان برای برای خرید وام مسکن صرف کنند و ۹۰۰ برگه وام مسکن بخرند.

۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱
کد خبر: 25154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha