قیمت سیب‌زمینی رکورد زد

دولت برای کنترل قیمت به میان آمد اما اکنون می‌گویند حتی یک کیلوگرم سیب‌زمینی هم برای کاهش قیمت وارد نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، روزنامه شرق در گزارشی به گرانی سیب زمینی پرداخت و ونوشت:سیب‌زمینی هم کنترلش از دست رفته و قیمتش دارد پر می‌کشد. برخی از رسیدن قیمت سیب‌زمینی به ۱۵ هزار تومان خبر می‌دهند. هفته گذشته قیمت گوشت و برنج خبرساز شد اما نگرانی از رسیدن قیمت سیب‌زمینی به مرحله خطر برای کمتر کسی قابل‌تصور بود. دولت برای کنترل قیمت به میان آمد اما اکنون می‌گویند حتی یک کیلوگرم سیب‌زمینی هم برای کاهش قیمت وارد نشده است.

رئیس اتحادیه بارفروشان به خبرگزاری ایلنا گفته است: با وجود طرح واردات سیب‌زمینی از سوی دولت برای تنظیم بازار این محصول، هنوز یک کیلوگرم سیب‌زمینی وارد نشده است حتی قیمت این محصول ۱۵۰۰ تومان نسبت به روزهای گذشته گران‌تر شد. مصطفی دارایی‌نژاد با اشاره به آخرین وضعیت قیمت‌های میوه و تره‌بار در میدان اصلی تهران، گفته است «سیب‌زمینی کهنه کیلویی هفت هزار تومان، سیب زمینی کهنه سوپر کیلویی ۱۰ هزار تومان و سیب‌زمینی نو جیرفت کیلویی ۹۵۰۰ تا ۱۱۵۰۰ تومان خرید و فروش شد. البته امروز نرخ سیب‌زمینی نو هزار و ۵۰۰ تومان گران‌تر شد». این فعال صنفی می‌گوید: «مسئولان وزارت کشاورزی قول دادند که برای تنظیم بازار سیب‌زمینی اقدام به واردات این محصول کنند اما تا به امروز یک کیلو سیب‌زمینی وارد نشده است و من می‌دانم که وارد هم نخواهند کرد. هدف آنها از طرح این سخنان واردکردن شوک به بازار بود ما نیز موافق واردات نیستیم مشروط به اینکه قطره‌چکانی سیب‌زمینی در بازار عرضه نشود».

به گفته دارایی‌نژاد، سیب‌زمینی ترکیه، پاکستان و عراق برداشت شده است و حجم قابل توجهی از آن در مرز ایران ترانزیت و به آذربایجان، کویت و عمان صادر می‌شود و همان‌گونه که اشاره کردم هنوز یک کیلو سیب‌زمینی وارد کشور نشده است. او با بیان اینکه در تأمین پیاز مشکلی نداریم، گفت: «قیمت پیاز برفی صادراتی کیلویی پنج تا شش هزار تومان است. البته پیاز با قیمت کیلویی سه هزار تومان نیز در میدان موجود است». رئیس اتحادیه بارفروشان با اشاره به قیمت انواع میوه، گفت: «پرتقال صادراتی کیلویی ۱۳ هزار تومان، پرتقال درختی کیلویی هشت هزار تومان، سیب قرمز کیلویی هشت تا ۱۵ هزار تومان، سیب سفید ۱۰ تا ۲۲ هزار تومان و لیمو شیرین ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان خرید و فروش شد».

به گفته دارایی‌نژاد، ۲۲ بهمن ۱۸ هزار تن بار به میدان اصلی میوه و تره‌بار تهران وارد شد که حدود سه‌ هزار تن آن اعم از هویج، فلفل، کاهو، پیاز و هندوانه در میدان مانده است و تقاضا برای خرید آنها کاهش پیدا کرده است. او در پاسخ به این پرسش به چه علت از خرید این اقلام استقبال نشد، گفت: «در حال حاضر مصرف پیاز کاهش پیدا کرده و در انبارها فراوان است، چندان تمایلی برای خرید پیاز از خود نشان نمی‌دهند». این فعال اقتصادی کاهش بارگیری شلغم را عامل گرانی آن در روزهای اخیر عنوان کرد و افزود: «بارندگی اخیر روند برداشت و بارگیری شلغم را دشوار کرد تا جایی که در هفته‌های گذشته نرخ این محصول به بالای ۲۰ هزار تومان هم رسید اما هم‌اکنون نرخ شلغم به کیلویی ۱۲ هزار تومان رسیده. قیمت سبزی خوردن و آشی هم کیلویی ۷ تا ۹ هزار تومان است». به گفته وی، در نیاز میوه شب عید مشکلی نخواهیم داشت چراکه کشاورزان پرتقال و سیب درختی را ذخیره و دپو کرده‌اند و نیازی به ورود دولت برای ذخیره‌سازی وجود ندارد. حدود دو میلیون و پنج هزار تن مرکبات در استان مازندران تولید شده که یک میلیون آن به فروش رفته است و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن در انبارها وجود دارد، پس مشکلی برای پرتقال و سیب شب عید نخواهیم داشت.

۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۱
کد خبر: 25124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha