سرمایه گذار خارجی پول را از طریق ساک و چمدان وارد ایران نمی کند/ زنگ خطر از دست رفتن اشتغال و منفی شدن مداوم رشد اقتصادی به صدا درآمده است!

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: عدم سرمایه گذاری در اقتصاد کشور در کوتاه مدت و بلند مدت موجب از دست رفتن اشتغال و منفی شدن مدام رشد اقتصادی می شود. در این وضعیت توسعه اقتصاد به شدت به تعویق می افتد و اقتصاد با مخاطرات جدیدی رو به رو می شود،البته در صورت تداوم این وضعیت باید منتظر روزهای سخت تری برای اقتصاد کشور باشیم.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، نرخ سرمایه گذاری در اقتصاد ایران در سال جاری نه تنها روند افزایشی نداشته، بلکه منفی شدن نرخ رشد سرمایه گذاری  و خروج سرمایه ها از اقتصاد ایران زنگ خطر را به صدا در آورده است. فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با رادار اقتصاد نگاهی دارد بر چرایی عدم ورود سرمایه ها به اقتصاد ایران و فرار سرمایه های داخلی از بازار کسب و کار و تولید کشور.

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد عوامل منفی شدن سرمایه گذاری در اقتصاد ایران را توضیح داد و در این باره گفت: آنچه می تواند در جذب سرمایه گذاری خارجی کمک کننده باشد، شناسایی عوامل موثر در جذب سرمایه خارجی و بهبود وضعیت آنهاست. مولفه هایی مثل کاهش نرخ فساد مالی، افزایش شفافیت مالی، بهبود رتبه کسب و کار و وابسته سازی به معاهدات بین المللی از جمله اف ای تی اف اگر در اقتصاد و در سیاست خارجی ایران حل و فصل نشود، امکانی برای جذب سرمایه گذاری خارجی نخواهیم داشت.

وی در این باره گفت: پیوستن به نظامات و کنوانسیون های جهانی و رفع تحریم های بانکی و سوئیفت برای جذب سرمایه های خارجی بسیار حائز اهمیت است، چرا که سرمایه گذار خارجی پول را از طریق ساک و چمدان وارد ایران نمی کند بلکه از طریق نظام بانکی، به دلیل اینکه هنوز تکلیف ما با "اف ای تی اف" روشن نشده و تحریم بانکی و سوئیفت هستیم، قطعا سرمایه گذاران تمایلی به سرمایه گذاری در اقتصاد ایران نخواهند داشت.

این عضو اتاق بازرگانی خاطر نشان کرد: برفرض مثال اگر سرمایه گذاری در یک بخش اقتصاد ایران برای سرمایه گذار خارجی جذاب باشد که حتی حاضربه جا به جایی چمدانی پول باشد، محدودیت در واردات مواد اولیه و تجارت خارجی برای خرید و فروش مواد اولیه و قطعات، ماشین آلات و کالاهای مورد نیاز تولید را چه باید کرد؟ تمام مسائل یاد شده عوامل مهمی برای عدم جذب سرمایه خارجی به اقتصاد ایران است که تا حل نشود آمارها روز به روز منفی تر می شود.

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در خصوص تبعات فقدان سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد، گفت: در صورت نبود سرمایه گذاری خارجی، واحدهای تولیدی جدیدی به وجود نمی آیند. اشتغال و صادرات صورت نمی گیرد و بخش های مختلف اقتصاد از این موضوع  آسیب می بیبنند. سرمایه گذاری خارجی برای رشد و توسعه اقتصاد به قدری حائز اهمیت است که همه کشورها برای جذب سرمایه های خارجی تلاش می کنند و بین آنها در این موضوع رقابت است که با چه روش هایی بتوانند سرمایه های خارجی را به سمت خود بکشانند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: چینی ها در آستانه توسعه یافتگی به شدت به دنبال سرمایه خارجی بودند. باجذب سرمایه خارجی به اندازه کافی، وقت انتخاب کردن کدام سرمایه در کدام بخش صنعتی و غیر صنعتی فرا رسید. یعنی این بار چینی ها بودند که مشخص می کردند چه سرمایه هایی را در اقتصاد خود می پذیرند. به این دلیل که جذابیت سرمایه گذاری درچین آنقدر بالا رفت که سرمایه گذاران خارجی تمایل به انتقال سرمایه های خود به این کشور داشتند.

مسعود دانشمند فعال اقتصادی در خصوص ویتنام و جذب سرمایه گذاری خارجی در چند سال اخیر گفت: ویتنام به دلیل شرایط مناسب اعم از اقتصادی تا سیاسی برای سرمایه گذاران خارجی در حال حاضر گزینه جذابی شده است. در حالی که ایران به بسیاری از دلایل نمی تواند گزینه جذابی برای سرمایه گذاران خارجی باشد.

این فعال اقتصادی در خصوص منفی شدن سرمایه گذاری در اقتصاد ایران توضیح داد: منفی شدن نرخ سرمایه گذاری در ایران به این معناست که نه تنها نتوانستیم سرمایه های جدیدی جذب کنیم، بلکه سرمایه های قبلی به دلایل مختلف ار کشور خارج شده، بنابراین نرخ رشد سرمایه گذاری منفی شده است. منفی شدن نرخ سرمایه گذاری مساله مهمی است که لازم است دولت برای جذب سرمایه های خارجی و زمینه سازی برای آن چاره اندیشی کند، درغیر این صورت باید با توسعه یافتگی اقتصاد ایران برای بلند مدت خداحافظی کنیم.

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی شرایط عدم سرمایه گذاری در اقتصاد را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی یکسان عنوان کرد و در این باره توضیح داد: چون شرایط محیط کسب و کار، اقتصاد و سیاست خارجی مناسب نیست. نرخ ارز در نوسان است و تورم کنترل نشده، سرمایه گذار خارجی و داخلی اشتیاقی برای سرمایه گذاری در این اقتصاد و راه انداختن کسب و کار ندارند.

وی دراین باره افزود: محدودیت های خرید مواد اولیه، بروکراسی ها اداری و عدم امکان صادرات آسان به کشورهای مختلف زمینه را برای سرمایه گذار خارجی و داخلی نامناسب کرده است. به این دلیل نرخ سرمایه گذاری در ایران منفی شده، چرا که سرمایه های داخلی و خارجی به اقتصاد تزریق نمی شوند، از آن بدتر سرمایه ها حتی داخلی، در شکل ها و قالب های گوناگون از کشور خارج می شوند.

فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی پیامدهای خروج سرمایه ها و عدم سرمایه گذاری خارجی را توضیح داد و گفت: عدم سرمایه گذاری در اقتصاد کشور در کوتاه مدت و بلند مدت موجب از دست رفتن اشتغال و منفی شدن مدام رشد اقتصادی می شود. در این وضعیت توسعه اقتصاد به شدت به تعویق می افتد و اقتصاد با مخاطرات جدیدی رو به رو می شود، لذا همه عوامل و شاخص های اقتصاد کلان دچار معضل می شوند، شبیه  وضعیت کنونی اقتصاد ایران، البته در صورت تداوم این وضعیت باید منتظر روزهای سخت تری برای اقتصاد کشور باشیم

۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 25112

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha