سفر عراق و سوریه ارزان می‌شود

رییس جدید سازمان حج و زیارت در مراسم معارفه‌اش، وعده اجرای سفرهای ارزان و آسان به عتبات عالیات عراق و سوریه را داد و از احتمال ازسرگیری سفرهای زمینی به عتبات عالیات عراق از ماه شعبان (اسفندماه) برای شکسته شدن قیمت سفر زیارتی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، مراسم معارفه و تودیع رییس سازمان حج و زیارت با حضور نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکشنبه ۲۴ بهمن‌ماه برگزار شد و با پایان ریاست علیرضا رشیدیان، حکم انتصاب سیدصادق حسینی در این سازمان داده شد.

سیدصادق حسینی، رییس جدید سازمان حج و زیارت پس از آن که حکم انتصاب خود را دریافت کرد، از اعتماد اسماعیلی به عنوان امین رییس‌جمهور تشکر کرد و گفت: خدمت‌گزاری به اهل بیت (ع) و زائران سیدالشهدا را همیشه آرزو داشتم و به عبارتی به پادشاهی ترجیح می‌دهم و با علاقه آن را پذیرفتم.

او سپس با اشاره به جامعه‌شناسی درباره قدرت نرم، فرهنگ زیارت را نوعی قدرت نرم و اثرگذار در داخل و بیرون کشور با توجه به هشدارهایی که برخی نظریه‌پردازان درباره گرایش به بی‌دینی داده‌اند، دانست و در ادامه گفت: سرمایه سازمان حج و زیارت، سرمایه اجتماعی است و خیلی از ما شاید راضی نشویم ناموس خود را به سفری ۱۰ روزه بفرستیم، اما در حج یک ماه ناموس خود را به این سفر می‌فرستند، چون اعتماد دارند.

رییس سازمان حج و زیارت سپس به برخی برنامه‌های خود از جمله تسهیل و ارزان کردن سفرهای زیارتی پرداخت و گفت: ارتقاء فرهنگ زیارت اولویت ما است. هرچند به دلیل تحریم‌های ظالمانه ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده است، ولی به محض این‌که راه زیارت باز شد انبوه مردم ثبت‌نام کردند و اصلا از قیمت سوال نکردند؛ این سرمایه بزرگی است.

او افزود: طبق آمار این سازمان، قبل از کرونا در سال ۹۷ حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر غیر از اربعین با کاروان به عتبات عالیات رفتند، وظیفه داریم به عنوان سازمان حج و زیارت از این سرمایه صیانت کنیم و فرهنگ زیارت را که بخشی از قدرت نرم جمهوری اسلامی است توسعه دهیم.

حسینی با اشاره به اثر زیارت در کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی تاکید کرد: اگر به توسعه فرهنگ زیارت و ارتقاء معنویت کمک کنیم، از قدرت نرم صیانت کرده‌ایم و در داخل و خارج کشور تاثیرگذار خواهیم بود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما در حج و عمره قدرت مانور نداریم، چون در اختیار ما نیست و باید ببینیم عربستان چه چارچوبی را تعیین می‌کند، اما در سفرهای عراق و سوریه اختیار داریم و باید سفر آسان و ارزان را فراهم کنیم، مثلاً سفرهای زمینی را راه‌اندازی کنیم تا قیمت شکسته شود و به نصف و شاید کمتر برسد. این طرح را به سرعت پیگیری می‌کنیم و آن طور که اعلام شده احتمالا از ابتدای ماه شعبان سفرهای زمینی را بتوان برنامه‌ریزی و اجرا کرد.

او افزود: بسته‌های سفر عتبات عراق نوعی تحمیل شرایط به سازمان حج و زیارت بوده است، سفرهای هفت و هشت‌روزه که زائر در آن قدرت مانور ندارد و باید شرایطی ایجاد کرد تا سفرهای کوتاه، ارزان و متنوع طراحی شود.

حسینی همچنین از گسترش سفرهای سوریه خبر داد و گفت: درحال حاضر و هر هفته سه کاروان ۲۵ نفره به سوریه اعزام می‌شود که سعی می‌کنیم جمعیت آن‌ها را تا ۲۵۰ نفر برسانیم و آن‌هایی که برای این سفر ثبت‌نام کرده‌اند تا قبل از عید بروند و برگردند.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین ثبت‌نام سفرهای نوروزی عتبات عراق و سوریه را از ۳۰ بهمن‌ماه یادآور شد و افزود: طبق برنامه‌ریزی از ۲۴ اسفندماه سفرهای نوروزی شروع می‌شود و تا یک روز قبل از ماه رمضان اعزام‌های حداکثری را به عراق و سوریه خواهیم داشت.

سفر عراق و سوریه ارزان می‌شود

حسینی همچنین گفت: سازمان حج و زیارت در کنار نماینده مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت قرار دارد و وظیفه عملیات حج را به بهترین وجه انجام می‌دهد و هیچ مشکلی در تعامل بین دو مجموعه نخواهد بود.

علیرضا رشیدیان، رییس پیشین سازمان حج و زیارت نیز در مراسم تودیع خود با قدردانی از همراهی همکارانش و نماینده ولی فقیه در امور حج و وزرای فرهنگ و ارشاد پیشین و حاضر، گفت: مسؤولیت در نظام جمهوری اسلامی امانت است، مخصوصا این‌که این توفیق با مجوز مقام معظم رهبری حاصل شد و تلاش کردیم با اخلاص و توان در خدمت مردم، انقلاب و کشور باشیم و از ظرفیت‌های فردی و کمک همکاران استفاده کنیم با روحیه جهادی این مسیر را پیش برویم. در جمهوری اسلامی وقتی مسؤولیتی برداشته می‌شود باید خدا را شاکر بود که بار مسؤولیت برداشته شده و  تلاش کند این مسؤولیت در مسیر بهتری هدایت شود.

او سپس با ارائه گزارشی از اقداماتی که سازمان حج و زیارت به‌ویژه در دوران کرونا انجام داده است، اظهار کرد: حج و زیارت سازمان مستقلی است که در امور حج و زیارت خارج از کشور مشغول به فعالیت است و رویکرد آن ارائه خدمات خاضعانه و خاشعانه به مردم و زائران با تسهیل امر زیارت به دور از انتفاع اقتصادی و گرایش‌های جناحی بوده است.

رشیدیان افزود: بزرگ‌ترین سرمایه سازمان حج و زیارت اعتماد عمومی بوده که به این سازمان به عنوان سازمانی امین برای انجام امور واجب حج دارند.

رییس پیشین سازمان حج و زیارت همچنین گفت: با شیوع کرونا، حدود دو سال سفرهای حج تعطیل بود که سازمان حج و زیارت با توجه به این‌که ساختار درآمد_ هزینه‌ای دارد، به لحاظ تأمین بودجه با مشکلات جدی مواجه بود. با این وجود، سعی شد در این مدت با تشکیل ۲۰ کارگروه فرایند اجرایی سازمان حج و زیارت اصلاح شود که در شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی حج و زیارت نیز تصویب شد.

رشیدیان بیان کرد: رویکرد سازمان حج و زیارت در این اصلاح ارتقاء خدمات، تنوع بسته‌های زیارتی و بهینه کردن قیمت‌ها و واگذاری امور تصدی‌گری بود و در کنار این ماموریت‌ها، در بحران‌هایی چون زلزله، سیل و کرونا با یاری خیران نیز وارد عمل شد و از طرفی، مسؤول کمیته اماکن زیارتی در ستاد ملی کرونا بوده که تلاش کرد با محوریت حرم‌های رضوی، قم و شاهچراغ ظرفیت لازم را برای بهره‌برداری زائران فراهم کند.

سفر عراق و سوریه ارزان می‌شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز استقبال خود را از بیانات مقام معظم رهبری درباره جهاد تبیین بیان کرد و گفت: مقام معظم رهبری چندی است در صحبت‌های خود، با شناخت کاملی که از اوضاع ایران و جهان دارند به جهاد تبیین اشاره می‌کنند و می‌خواهند همه به این جهاد بپردازند. ابهاماتی که دشمنان ایجاد می‌کنند و افراد ناآگاه در داخل کشور به آن سمت و سو حرکت می‌کنند ایجاب می‌کند روشنگری صورت گیرد و تبیین روشنگری است. باید در مقابل حملات بی‌امان دشمن در شبکه‌های جهنمی مختلف علیه انقلاب و فعال شدن توپخانه‌های دشمن ایستاد. این وظیفه بر دوش فرهنگ‌داران و مسؤولان فرهنگی کشور است، چه سازمان تبلیغات و چه وزارت ارشاد و همه آن‌هایی که احساس مسؤولیت می‌کنند.

او اضافه کرد: این جبهه اینک باز شده است و همه باید آموزش ببینیم و در این جبهه فعال شویم. باید دشمن، تاکتیک‌ها نقاط قوت و ضعف را بشناسیم و به روشنگری بپردازیم و در برابر ابهاماتی که ایجاد می‌کنند روشنگری کنیم و جهاد تبیین در این راستا بیان شده است. در آستانه ولادت حضرت علی (ع) هستیم؛ اگر جهاد تبیین به خوبی انجام گرفته بود، وقتی امام علی (ع) در مسجد شهید شد نمی‌گفتند مگر علی نماز می‌خواند.

او همچنین از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست برنامه‌ای برای مدیران داشته باشد و مسابقاتی درباره نهج‌البلاغ برگزار کند، چرا که نهج‌البلاغه کتاب تبیین است و باید در سطح عمومی کشور استفاده شود.

نواب با یادی از ری‌شهری و قاضی‌عسکر دو نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج و زیارت، گفت: رؤسای حج هر یک برای پویایی حج کار کرده‌اند. آقای رشیدیان وقتی حج تمام شد به ایران برنگشت، ماند تا حساب‌ها را دقیق بررسی کند و برخی اقلام را که درحال از دست رفتن بود به بیت المال برگرداند.  

نماینده ولی فقیه در امور حج خطاب به حسینی، رییس جدید سازمان حج و زیارت گفت: این مسؤولیت، یعنی تمام ملت ایران و علاقه‌مندان به عتبات و خانه خدا چشم دوخته‌اند که ببینند چه قدمی برداشته می‌شود. مردم یک عمر سعی کرده‌اند ذخیره کنند تا به زیارت خانه خدا بروند، باید تلاش کرد به تمام خواسته‌ها به خوبی پاسخ داده شود. به بدنه کارشناسی اعتماد داشته باشید. کارشناسان حج، زبده و آگاه هستند. در تصمیم‌گیری از این بدنه با ارزش استفاده کنید. هر نوع تصمیم‌گیری در حج و زیارت در داخل کشور و خارج از آن اثر می‌گذارد و باید حساب‌شده باشد.

در این مراسم هدایایی از سوی مدیران استانی حج و زیارت، کارگزاران و هیأت پزشکی حج به علی‌رضا رشیدیان و سیدصادق حسینی اهدا شد.

۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
کد خبر: 25105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha