عدد نرخ دلار تا شب عید/ ۳ پیام به بازار ارز

نرخ دلار در معاملات روز شنبه تقریبا بعد از پنج روز صعودی شد. دسته‌ای اعتقاد دارند که این نشانه برگشت قیمت دلار است، چون در بازار خبری از توافق نیست و به همین خاطر، روند قیمت برگشت. گروه دوم تاکید دارند این برگشت نرخ، پولبک است و مجددا بازار نزولی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛اقتصادنیوز نوشت:معامله‌گران ارزی در هفته آخر بهمن به گمانه‌زنی درباره بازار شب عید رو آوردند. دلیل این گمانه‌زنی‌ها بی‌خبری از مذاکرات و برگشت قیمت دلار در بازار ارز بود.

بازار ارز در هفته‌های اخیر عادت داشته که هر روز با مذاکرات وین روز خود را شروع و تمام کند، اما شنبه از جمله روزهایی بود که هیچ خبری از مذاکرات وین بیرون نیامد.

پیام بی خبری از مذاکرات وین

برخی از معامله‌گران این را نشانه خوبی نمی‌دانستند و اعتقاد داشتند بی‌خبری پس از روزهای داغ اخیر، علامت مثبتی نیست. اما برخی دیگر می‌گفتند بی‌خبری خودش خبری است از دید این گروه سکوت دو طرف شاید ناشی از آن باشد که مذاکرات وارد فاز جدی شده است و آنها روی متن نهایی در حال کار هستند.

قیمت دلار برگشت؟

اتفاق دوم نوسان رو به بالای دلار بود.  نرخ دلار در معاملات روز شنبه تقریبا بعد از پنج روز صعودی شد. دسته‌ای اعتقاد دارند که این نشانه برگشت قیمت دلار است، چون در بازار خبری از توافق نیست و به همین خاطر، روند قیمت برگشت. گروه دوم تاکید دارند این برگشت نرخ، پولبک است و مجددا بازار نزولی می‌شود. برآیند این دیدگاه‌ها که در دو دسته به تحلیل بازار پرداختند موجب شد که پیش‌بینی‌ها درمورد بازار شب عید داغ شود.

دسته بدبین بازار معتقد بودند اگر خبری از توافق در یکی دو روز آینده نیاید با توجه به اینکه زمان اعلام شده تا رسیدن به توافق ۱۵ اسفند اعلام شده، جهت نوسان بازار رو به بالا می شود. گروه خوشبین نیز تاکید داشت بازار از فاز صعودی خارج شده و اگر بازار نقدی تهران حمایت ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان را از دست بدهد  در کانال ۲۵ تثبیت می‌شود.

از نگاه برخی تحلیل‌گران برآوردها نشان می‌دهد با توجه به نرخ ارز در بودجه و سایر متغیرهای کلان، چرخش نرخ در این محدوده دور از انتظار نیست.

کف قیمت دلار بالا می آید

در بازار اول هفته،  اولین نکته ای که به چشم می خورد، مربوط به تغییرات قسمت اونس بود؛ نرخ اونس طلا با یک صعود به ۱۸۵۹ دلار رسید. با توجه به افزایش قیمت اونس و اثر آن بر قیمت سکه، معامله‌گران ارزی تصور می‌کنند کف قیمت دلار بالا بیاید. از این منظر، بدبین‌های بازار ارز یک گام جلوتر از خوشبین‌ها هستند.

تقاضا برای سکه و دلار صعودی می شود اگر...

نکته دوم درباره بحث مالیات بر سود سپرده‌های بانکی بود. زمزمه‌هایی در بازار پیچیده و معامله گران تصور می‌کنند اگر این نوع مالیات به اجرا دربیاید، ترکیب سپرده‌ها از مدت‌دار به جاری تغییر می‌کند و این اتفاق  می‌تواند تقاضای سکه و دلار را بالا ببرد.

در مورد این اخبار، یک نظر وجود دارد؛  معامله‌گران موقعیت خودشان را براساس همین اخبار تایید نشده تنظیم می‌کنند. بنابراین، وقتی خبری می‌آید که احتمالا سال آینده چنین تصمیمی گرفته شود، اثر آن در برهه کنونی دیده می‌شود. به همین دلیل، این خبر نیز اثر صعودی بر نوسان دلار و چشم انداز آن داشت.

سومین نکته روز شنبه به این برمی‌گردد که در بازار، خالی‌فروشی رخ نداد. خالی‌فروشی زمانی اتفاق می‌افتد که معامله‌گران تصور می‌کنند قیمت پایین می‌آید و اقدام به فروش دلار با نرخ پایین‌تر از بازار می‌کنند. وقتی خالی‌فروشی اتفاق نمی‌افتد، به هر دلیلی تصور این است که جریان کاهشی در بازار ارز کم رمق است.

۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
کد خبر: 25097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha