TPO در مسیر صمت/آیا مشکل صادرات غیرنفتی چارت سازمان توسعه تجارت است؟/پیگیری صادرات بدون توجه به تولید صادراتی غیرممکن است

نمودار سازمانی سازمان توسعه تجارت ایران نیز همانند نمودار سازمانی وزارت صمت ،بدون نظر کارشناسی و استفاده از نظرات متخصصان و پرسنل سازمان توسعه تجارت ایران و همچنین جامعه صادرکنندگان به عنوان ذینفعان خدمات سازمان مذکور تدوین و به سازمان امور اداری و استخدامی ارسال گردید .

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛در حالیکه هنوز پاسخ قانع کننده ای در خصوص ضرورت و دلایل تغییر نمودار سازمانی وزارت صنعت،معدن و تجارت ازسوی وزارت صمت و سازمان امور اداری و استخدامی ارایه نشده و بیش از دو ماه از اجرایی شدن نمودار فوق الذکر می گذرد و حتی بسیار از پستها و مناصب موجود در نمودار جدید ،تعیین تکلیف نشده است، نمودار سازمانی سازمان توسعه تجارت ایران نیز همانند نمودار سازمانی وزارت صمت ،بدون نظر کارشناسی و استفاده از نظرات متخصصان و پرسنل سازمان توسعه تجارت ایران و همچنین جامعه صادرکنندگان به عنوان ذینفعان خدمات سازمان مذکور تدوین و به سازمان امور اداری و استخدامی ارسال گردید .

از چرایی تغییر نمودار سازمانی که بگذریم و به این نکته بسنده کنیم که با وجود اهمیت صادرات غیر نفتی و ضرورت استفاده بهینه از سازمان توسعه تجارت ایران در بهبود عملکرد صادراتی صادرکنندگان ،طراحان نمودار سازمانی جدید ،مشکل سازمان را نمودار سازمانی تشخیص داده اند و به این نتیجه رسیده اند که دلیل عدم کارایی مجموعه سازمان توسعه تجارت ایران ، عدم ارتباط مستقیم ریاست کل با مدیران و همچنین توجه به بخشهای تولیدی است . در نمودار جدید که در مقایسه با نمودارهای سازمانی  مجموعه هایی چون جترو و کترا و همچنین سازمانهای توسعه تجارت کشورهای در حال توسعه همانند ایران بسیار محدود بوده و فقط به روابط بین الملل تاکید شده است نکاتی مغفول مانده که لازم است مورد بازنگری قرار گرفته و در یک فرایند کارشناسی و با توجه به الزامات و توانمندی‌های بالقوه و بالفعل سازمانی  و در صورت لزوم نسبت به تغییر نمودار سازمانی اقدام گردد. خاطر نشان می سازد با توجه به اولویتهای موجود و همچنین ضرورت استفاده بهینه از توانمندی‌های پرسنلی سازمان توسعه تجارت ایران به نظر می رسد تغییر ساختار سازمانی از اولویت بالایی برخوردار نبوده و می توان در کوتاه مدت با بازنگری در شرح وظایف بخشهای مختلف و با توجه به اساسنامه سازمان توسعه تجارت ایران نسبت به پویایی بیشتر سازمان مذکور به عنوان متولی تجارت خارجی کشور و مسوول ریل‌گذاری صادرات اقدام نمود .
اما نگاهی به نمودار سازمانی ارسالی به سازمان امور اداری و استخدامی این نکته را مستفاد می کند که عدم توجه به مشاوره های کارشناسی از یکسو و عدم شناخت ازشرح وظایف قانونی و همچنین عدم ارایه برنامه های اجرایی متناسب با ظرفیتهای درون و برون  سازمانی ازسوی دیگر ، موجبات سردرگمی پرسنل و نیروهای کارشناسی را فراهم آورده و حرکت چرخه پیگیری تسهیل و تسریع تجارت خارجی بر اساس منویات مقام معظم رهبری و همچنین سیاستهای اجرایی دولت را تحت الشعاع قرار خواهد داد . به عبارت دیگر شرط لازم برای انجام هر تغییر، آسیب شناسی وضعیت موجود با توجه به متغیرهای در دسترس بوده و در صورت عدم رفع مشکلات موجود ،تغییرات نمودار سازمانی به عنوان آخرین راهکار مد نظر قرار می گیرد. در نمودار پیشنهادی سه معاونت در نظر گرفته شده است که هر معاونت شامل دو دفتر بوده که در مقایسه با دفاتر مستقل منطقه ای ، از نظر شرح وظایف و همچنین تعداد در وضعیت پایین تری قرار دارند. در حالیکه در نمودار سازمانی فعلی ، صرفا ۴دفتر زیر نظر مستقیم رییس سازمان فعالیت می کنند در نمودار پیشنهادی این دفاتر به ۸دفتر افزایش یافته و مشخص نیست این عدم موازنه در ساختار سازمان با چه مبنایی صورت پذیرفته است . نکته دیگر در خصوص دفاتر مستقل که مستقیما زیر نظر رییس سازمان اداره میشوند این است که از مجموع ۸دفتر مستقل ،۷دفتر در حوزه کشوری قرار داشته و مشخص نیست نامگذاری و حیطه وظایف این دفاتر بر چه مبنایی صورت پذیرفته است . این در حالیست که در نمودار سازمانی فعلی سه دفتر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه ، عربی و آفریقایی و اروپا و آمریکا مسولیت پیگیری توسعه روابط تجاری با کشورهای مختلف را به عهده دارند و این تقسیم بندی متناسب با تقسیم بندی سایر سازمانها از جمله وزارت امور خارجه است در ساختار جدید و ارسالی به سازمان امور اداری و استخدامی شاهد حضور ۷دفتر به نامهای دفتر غرب آسیا ،دفتر شرق آسیا و اقیانوسیه ،دفتر شبه قاره هند ،دفتر آسیای میانه ،قفقازو روسیه ،دفتر آفریقا ، دفتر آمریکای مرکزی و جنوبی و دفتر اروپا و آمریکای شمالی هستیم که هیچگونه موازنه ای بین این دفاتر وجود ندارد. ازسوی دیگر همانگونه که در نمودار سازمانی وزارت صنعت،معدن و تجارت هیچ نشانه ای از معاونت اداری و مالی یا پشتیبانی و توسعه مدیریت وجود ندارد و وظایف بسیار گسترده ستادی و پشتیبانی در یک دفتر محدود شده است این موضوع در سازمان توسعه تجارت ایران نیز به عنوان یک سازمان مستقل و پویا نیز مورد توجه قرار نگرفته است و صرفا دفتر پشتیبانی ،مسوولیت امور اداری ،مالی ،ذیحسابی ،تحول اداری ،روابط عمومی ، تکنولوژی اطلاعات و... را به عهده دارد که این دفتر نیز مستقیما زیر نظر رییس سازمان اداره میشود . ازسوی دیگر حذف معاونت توسعه صادرات کالا و خدمات و دفاتر تابعه بیانگر توجه صرف به صادرات بدون توجه به تولید صادراتی بوده و لازم است در این خصوص بازنگری جدی صورت پذیرد . در چارت پیشنهادی ، سه معاونت خدمات تجاری ، معاونت ارتقاء کسب و کارهای بین المللی و معاونت برنامه ریزی و مقررات وجود داشته که هر معاونت نیز صرفا به دو دفتر محدود شده که مشخص نیست هماهنگی  این معاونت‌ها با سایر بخشها به چه صورت می باشد. به عنوان مثال مشخص نیست دفتر خدمات آماد به عنوان یکی از دفاتر معاونت خدمات تجاری چه کارکردی داشته و چه وظایفی خواهد داشت .
در پایان پیشنهاد می شود ضمن آسیب شناسی نمودار سازمانی فعلی و در صورت ضرورت و با استفاده از نظرات متخصصان و کارشناسان درون و برون سازمانی و در یک فضای کاملا علمی ،نسبت به تغییر نمودار سازمانی اقدام نمایند .

۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 25081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha