ساعت صفر حمله به اوکراین ؛ آیا جنگ می‌شود؟

علیرضا تقوی‌نیا تحلیلگر در کانال تلگرامی تفسیرگر نوشت: ظاهرا روسها با محاصره دریایی اوکراین آخرین حلقه از اقدامات خود را برای زمینه سازی حمله احتمالی به این کشور انجام داده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛اروپا ، آمریکا و مهم تر از همه اسرائیل از شهروندان خود خواسته اند که فورا اوکراین را ترک کنند .

اهمیت اعلان اسرائیل از این جهت است که لابی صهیونیستی در روسیه بسیار قوی بوده و معمولا اطلاعات دقیقی از کاخ کرملین در اختیار آنها قرار دارد.

حمله احتمالی روسیه به اوکراین نقطه عطفی در تطور رخدادهای میان شرق و غرب در قرن ۲۱ خواهد بود، زیرا پوتین ناتو را در شکننده ترین وضع خود می پندارد و مترصد آن است تا با یک حمله پیشگیرانه آخرین نقطه مدنظر ناتو جهت دسترسی به مرزهایش را تصرف کند.

در اهمیت امنیتی اوکراین برای روسها همینقدر کافی است که تنها ۵۰۰ کیلومتر با مسکو و ۸۵۰ کیلومتر با سن پترزبورگ فاصله دارد و ناتو در صورت پیوستن کیف می تواند با موشک های تاکتیکی کوتاه و میان برد به راحتی پایتخت غول شرقی را تهدید کند .

در نتیجه ساکنان کرملین در تلاش بودند تا با تهدید به حمله نظامی به اوکراین، از غرب و ناتو امتیاز بگیرند و خیالشان از بابت مرزهای باختری خود راحت باشد لکن ظاهرا مذاکرات در این خصوص به بن بست رسیده است .

روسها خوب می دانند حمله به اوکراین چه تبعاتی برای آنها در پی خواهد داشت اما از آنجا که امنیت خود را در اولویت منافع شان می دانند به احتمال بالا به اوکراین‌ حمله می کنند.

به نظر میرسد عملیات نظامی گسترده روسیه در اوکراین، یک فرصت طلایی برای جمهوری اسلامی باشد که از غرب امتیاز بگیرد ؛ زیرا در شرایطی که آمریکا ، اروپا و روسیه در تقابل حداکثری باشند ، کاخ سفید سعی می کند با اولویت قرار دادن روسها ، سطح تنش با تهران را کاهش دهد و به آن امتیازات قابل توجهی پرداخت کند. 

همچنین این تحلیل وجود دارد که اگر درگیری روسیه و بلوک غرب در خصوص اوکراین شدت گیرد ، چین نیز از فرصت استفاده کرده و آرزوی خود را برای الحاق جزیره تایوان به خاک خودش از طریق جمله نظامی را محقق کند .

البته نوشته های فوق احتمالات است و باید دید شرایط به کدام سو پیش خواهد رفت اما به اعتقاد نگارنده در صورت شروع حمله روسها به اوکراین، بایدن هرچه سریعتر امتیازات لازم را جهت بازگرداندن ایران به تعهدات هسته ایش خواهد داد تا خیال خود را از حل یک پرونده مهم در سیاست خارجی راحت سازد و بتواند با تمرکز بیشتری به سایر چالش ها بپردازد.

۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 25062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha