افزایش ۱۴۰۰ درصدی ورود نقدینگی به صندوق‌های درآمد ثابت/ رشد معامله اوراق بدهی در روزهای نزولی بورس

بررسی روند ورود پول به «صندوق‌های با درآمد» ثابت نشان می‌دهد، در زمانی که شاخص کل بورس منفی می‌شود، پول حقیقی‌ها وارد این صندوق‌ها شده و روند معاملات خرد کاهش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، یکی از جدی‌ترین رقبای بورس که در دو سال گذشته این بازار را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است، معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه است، ارزش این معاملات هر چقدر در ارزش معاملات بازار سرمایه بیشتر شود، میزان پول ورودی به بازار سهام کاهش می‌یابد، صندوق ها با درآمد ثابت نیز یکی دیگر از رقبای بازار سهام بوده و این صندوق‌ها هم در ماه های گذشته روند ورود پول قابل توجهی را به ثبت رسانده اند.

طبق بررسی ها، در هفته سوم بهمن ماه، سهم اوراق بدهی از ارزش معاملات بازار سهام بیشتر شد و میانگین روزانه ارزش معاملات اوراق افزایش یافت.

در هفته گذشته، به طور میانگین سهم ارزش معاملات اوراق درآمد ثابت در بازار سهام ۴۵ درصد بود که نسبت به هفته پیشین افزایش چشمگیری داشته است. بیشترین رقم معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه به روز دوشنبه اختصاص داشت که بیش از ۱۵۷ هزار میلیارد تومان بود و ارزش کل معاملات در این روز به بیش از ۱۶۲ هزار میلیارد تومان رسیده بود.

ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه بر خلاف شاخص‌های بورس، رشد داشته است و میانگین ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه در هفته دوم بهمن ماه، حدود ۳۱ هزار و ۵۵۱ میلیارد تومان بود که در هفته اخیر به ۳۴ هزار و ۵۰۲ میلیارد تومان رسید که رشد ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

روند هفته معاملات بازار ثانویه

روز شنبه ۵۵ درصد از معاملات بازار به اوراق بدهی اختصاص داشت و در روز یکشنبه این رقم به ۲۶ درصد کاهش یافت؛ روز دوشنبه ارزش معاملات اوراق بدهی در بورس ۱۵۷ هزار و ۹۷۲ میلیارد تومان بود که ۹۷ درصد معاملات بازار را تشکیل می‌ داد.

روز سه ‌شنبه نیز ارزش معاملات اوراق ۲ هزار و ۳۰۱ میلیارد تومان بود که ۳۲ درصد از معاملات کل بازار را تشکیل داد و در آخرین روز کاری هفته ارزش معاملات اوراق به ۷۷۲ میلیارد تومان رسید که ۱۵ درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می ‌شد.

رشد معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه به دلیل کاهش معاملات خرد در بازار سهام رخ داده است. این دو موضوع به عنوان یک رقیب جدی برای یکدیگر تبدیل شده اند و اکثر روزهایی که معاملات اوراق بدهی رشد می کند، ارزش معاملات خرد به شدت کاهش می یابد.

افزایش ۱۵ برابری ورود نقدینگی حقیقی به صندوق‌های با درآمد ثابت

در همه روزهای هفته‌ای که گذشت شاهد ورود پول حقیقی به صندوق‌ های با درآمد ثابت بودیم. روز شنبه ۹۰ میلیارد تومان پول حقیقی به این صندوق‌ ها وارد شد و روز یکشنبه ۲۳۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به صندوق‌های قابل معامله درآمد ثابت وارد شد. روز دوشنبه هم برای پنجمین روز متوالی پول حقیقی به صندوق‌ها وارد شد که ارزش آن ۳۱۰ میلیارد تومان بود.

اما روز سه‌ شنبه هفته ای که گذشت ۱۶۸ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی روانه صندوق‌های درآمد ثابت شد. در آخرین روز معاملاتی هفته نیز ۱۰۲ میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد.

در مجموع در هفته‌ای که گذشت ۹۰۱ میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری قابل معامله در بورس وارد شده است. به عبارت دیگر طور میانگین روزانه ۱۸۰ میلیارد تومان پول حقیقی به این صندوق‌ها وارد شده است که نسبت به هفته قبل ۱۵ برابر شده است. این میزان رشد در هفته گذشته نسبت به هفته دوم بهمن ماه معادل هزار و ۴۰۰ درصد بیشتر بوده است.

نکته قابل توجه در این زمینه این موضوع است که با رشد شاخص کل بورس، روند ورود پول حقیقی به صندوق ها کاهش یافته و در زمانی که شاخص کل بورس روند منفی دارد، ریسک گریزی سهامداران حقیقی سبب رشد ورود پول به صندوق های با درآمد ثابت می شود.

۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 25053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha