تجربه موفق دولت سیزدهم در حذف قیمت‌گذاری دستوری در بازار سیمان

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار عرضه رسمی و مستمر سیمان در بورس کالای ایران را یکی از تجربه‌های موفق حذف قیمت‌گذاری دستوری در بازارها می‌داند که این اتفاق با تلاش دولت سیزدهم صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا، مقوله قیمت‌گذاری دستوری یکی از چالش‌های اساسی بوده که بنگاه‌ها در ایران با آن مواجه هستند، به طوری که با حذف قیمت‌گذاری دستوری و سپردن قیمت‌ها به مکانیسم عرضه و تقاضا، از یک سو شاهد شفاف شدن معاملات و تعادل بازار و از سوی دیگر جذابیت سرمایه‌گذاری در آن صنعت خواهیم بود.

سیمان یکی از مصادیق حذف قیمت‌گذاری دستوری است که روند معاملات آن نشان از تجربه موفق آن دارد، همچنین عرضه رسمی و مستمر سیمان که از ۹ خرداد امسال در بورس کالا با حضور ۱۰ شرکت سیمانی شروع شد، اکنون با پذیرش ۷۲ شرکت سیمانی در بورس همراه است.

پس از افزایش مصرف برق و کاهش برق نیروگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدی، تولید بسیاری از کارخانه‌ها همچون سیمانی‌ها در اردیبهشت و خرداد امسال کاهش یافت و همین اتفاق باعث اختلال در بازار و افزایش قیمت سیمان شد اما با ورود رسمی کل سیمان کشور به بورس کالا و حمایت قاطع وزارت صمت، طی ماه‌های گذشته شرایط متعادلی در این بازار حاکم است.

البته علاوه بر معاملات فیزیکی سیمان در بورس کالا، معاملات گواهی سپرده این محصول از ۹ آبان با پذیرش انبار شرکت‌های سیمانی در بورس کالا راه‌اندازی شد که به گفته کارشناسان، توانسته در بازارهای مالی بورس کالا به عنوان ابزار جذب سرمایه‌گذاری مؤثر واقع شود.

۳ رویداد مهم با عرضه کالاها در بورس کالا

در این زمینه "مجید عشقی"، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره اقدامات دولت سیزدهم در خصوص حذف قیمت‌گذاری دستوری در برخی کالاها از جمله سیمان و فولاد عنوان کرد: وقتی ما مقوله قیمت‌گذاری را به مکانیسم عرضه و تقاضا در منطق بازار یعنی عرضه در بورس کالا می‌سپاریم، در این زمینه سه اتفاق رُخ می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدا قیمت‌های تعادلی کشف می‌شود، همچنین معاملات به شیوه‌ای شفاف صورت می‌گیرد و درنهایت اگر هرگونه مشکلی در فرآیند عرضه و یا تقاضا برای کالا شکل گیرد، بازار به سرعت خود را نشان می‌دهد و سیاست‌گذاران و متصدیان امر می‌توانند به سرعت واکنش نشان بدهند و با مکانیسم افزایش عرضه یا کاهش تقاضا، شرایط بازگشت تعادل به بازار باشند.

به گفته عشقی، خوشبختانه امروزه با توجه به تبعات سنگین قیمت‌گذاری دستوری برای صنایع کشور، مخالفت‌های جدی با این رویکرد وجود دارد به طوری که با هماهنگی دولت سیزدهم و فراهم ساختن زیرساخت‌ها در بازار، عرضه رسمی و مستمر سیمان در بورس کالا شکل گرفته که به عنوان تجربه موفق حذف قیمت‌گذاری دستوری، دسترسی به آن را برای همه متقاضیان فراهم کرده است.

وی ادامه داد: در حوزه سیمان علاوه بر معاملات فیزیکی، فرآیند صدور کد مشتریان تسهیل شد تا افراد به راحتی بتوانند به صورت آنلاین و با کد سهامداری اقدام به خرید سیمان از بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا کنند.

عشقی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون کل سیمان تولیدی کشور به صورت هفتگی در بورس کالا عرضه می‌شود و عرضه فولاد نیز رو به افزایش است و با عرضه کل زنجیره تولید فولاد در بورس کالا شاهد رونق تولید در صنعت فولاد خواهیم بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: یکی از مزیت‌های بزرگ عرضه کالاها در بورس، نمایان شدن هرگونه مشکل در فرآیند عرضه و تقاضا است که این موضوع قدرت واکنش سریع به سیاست‌گذاران برای تنظیم بهینه بازار را می‌دهد.

۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
کد خبر: 25041

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha