تصور غلطی درباره حمایت حقوقی ها از بازار وجود دارد/ همبستـــگی معکــوس بین صادرات نفت و نرخ ارز/چه سناریویی پیش روی بازار سهام است؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: در بازارهای مالی مبحثی به نام "آنومالی" و یا " بی قاعدگی در بازارها" وجود دارد و عمدتا به مباحث مالی رفتاری بر می‌گردد. پارادایمی مبنی بر اینکه در دهه فجر بازار سرمایه همیشه سبز خواهد بود، در ذهن سهامداران شکل گرفته منتهی در واقعیت فکر می‌کنم بازار سهام اندک اندک در حال فاصله گیری از فضای تصنعی بوده و به سمت بازار آزاد به حرکت درآمده است.

امیرعلی امیرباقری تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد:  بازار سهام پس از روند افزایشی که در ابتدای سال ۹۹ داشت، وارد فاز رکودی فعلی شد. عوامل متعددی دست به دست هم دادند تا این رکود و نزول اتفاق بیفتد که در راس آنها می‌توان به بحث کاهش چشم انداز تورمی و اصلاح نرخ ارز اشاره کرد. با رکودی شدن بازار، قیمت ها باید اصلاح و حباب آن تخلیه می شد.

امیرباقری تشریح کرد: طی دوره فرسایشی اصلاح بازار، رالی در جهت منفی شکل گرفت و هیجانات منفی قیمت ها را پایین آورد و در شرایط حاضر فضای رکودی در بازار سرمایه و مابقی بازارهای مالی حاکم شده است. علت اصلی فضای رکودی کنونی را می توان  ثبات نرخ دلار، نبود چشم انداز تورمی و ابهامات ناشی از فضاهای سیاسی و توافقات وین دانست.

وی افزود: تحلیل همسبتگی نشان می دهد صادرات نفت و قیمت ارز در ایران همبستگی معکوس دارد. به بیان دیگر زمانی که صادرات نفت افزایش پیدا می کند، قیمت ارز هم روند کنترل شده‌ای پیش می‌گیرد. در چنین شرایطی هیجان‌ها مثبت و انتظارهای تورمی کمرنگ تر می‌شود. از طرفی مذاکرات وین می تواند تاثیر زیادی بر روی نرخ ارز داشته باشد.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: اگر توافقی شکل بگیرد، دست رسی به منابع بلوکه شده ایران تسهیل و فروش نفت بدون ارائه تخفیفات امکان پذیر خواهد شد. این موضوع می‌تواند بر نرخ ارز فشار وارد کند و یا در بهترین حالت نرخ ارز را به یک ثبات نسبی برساند و در چنین شرایطی طبیعتا چشم انداز تورمی نیز کاهش می‌یابد؛ در نتیجه این روند کاهشی می‌توان منجر به فضای رکودی در بازار سهام بشود.

وی با اشاره به اینکه گاهی اخبار به نفع گروه خاصی است اما بازهم شاهد افزایش عرضه در آن گروه هستیم؛ افزود: نمی توان صرفا شرایط خوب بنیادی یک صنعت را بدون توجه به کلیت بازار ملاک قرار بدهیم. زمانی فضای رکودی بر کلیه بازار سایه می‌افکند، سهام مختلف نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل در بعضی مواقع با وجود وضعیت خوب بنیادی بازهم شرایط مساعدی در گروه‌های بورسی وجود ندارد.

امیرباقری در بررسی رفتار سهامداران حقوقی در شرایط فعلی بازار سرمایه، گفت: سهامداران حقوقی می‌توانستند حمایت بهتری داشته باشند تا فضای امن‌تری برای سرمایه گذاران به وجود بیاید اما با توجه به فضای رکودی که در حال حاضر بر بازار حاکم بوده تمایل چندانی به خرید نشان نمی‌دهند. فکر می‌کنم طی این برهه بازار سرمایه در حال اصلاح زمانی است.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: درمورد حمایت سهامداران حقوقی تصور اشتباهی در بازار وجود دارد و بعضی از افراد گمان می‌کنند حقوقی صندوق و قلک‌های پولی هستند که ملزم به تزریق منابع خود به بازار هستند. سهامداران حقوقی نیز برای فعالیت‌های عملیاتی خود نیاز به نقدینگی دارند و بخش زیادی از منابعشان را صرف عملیات جاری می‌کنند. بنابراین بالا بردن قیمت سهم با حمایت حقوقی‌ها انتظار بی‌جایی است.

وی مطرح کرد: البته در بعضی مواقع که قیمت سهام به سطوح ارزنده ای می رسد، می‌توان از سهامداران حقوقی که دیدگاه تحلیل محوری دارتد انتظار داشت که از سهامی که به قیمت ارزنده‌ای دست پیدا کرده است حمایت و صف فروش‌های نمادی را جمع آوری و با نگهداری سهام از آن انتفاع کسب کرده و سودی را در آینده شناسایی کنند اما تزریق مداوم منابع حقوقی به منظور پمپ (pump) و هایپ کردن سهام ( High-yield investment program ) انتظار بی‌جا و نادرستی است.

امیرباقری در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به گمانه‌زنی‌ و شایعاتی مبنی بر اینکه حمایت از بورس به دهه فجر ختم شده و پس از آن احتمال تشدید فشار فروش وجود دارد؛ تشریح کرد: در بازارهای مالی مبحثی به نام "آنومالی" و یا " بی قاعدگی در بازارها" وجود دارد و عمدتا به مباحث مالی رفتاری بر می‌گردد. پارادایمی مبنی بر اینکه در دهه فجر بازار سرمایه همیشه سبز خواهد بود، در ذهن سهامداران شکل گرفته منتهی در واقعیت فکر می‌کنم بازار سهام اندک اندک در حال فاصله گیری از فضای تصنعی بوده و به سمت بازار آزاد به حرکت درآمده است.

۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۹
کد خبر: 25023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha