سقوط ۳۰ درصدی کاربران بزرگترین بازار NFT جهان؛ رونق بازار توکن‌های غیرمثلی به پایان رسیده است؟

هرچند در هفته گذشته، ۱.۳ میلیارد دلار توکن غیرمثلی (NFT) در بازار خرید و فروش اوپن سی (OpenSea) معامله شد؛ داده‌ها نشان‌دهنده آن است که تعداد کاربران فعال روزانه این پلتفرم ۳۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از کوین تلگراف،‌ با این‌که در نگاه اول فروش ۱.۳ میلیارد دلاری بازار خرید و فروش اوپن سی در هفته گذشته، منطبق بر آمار فروش ۵ میلیارد دلاری ماه ژانویه (دی ماه) این پلتفرم است، با بررسی بیشتر داده‌ها، می‌توان فهمید که تعداد کاربران فعال روزانه ۳۰ درصد کاهش یافته است.

حال سؤال مهم آن است که این کاهش تعداد کاربران فعال، نشانه‌ای از رکود بازار و سقوط قیمت‌ها خواهد بود یا حاکی از آن است که سرمایه‌گذاران به سایر بازارهای خرید و فروش NFT مهاجرت کرده‌اند؟

سقوط ۳۰ درصدی تعداد کاربران بزرگترین بازار NFT جهان؛ رونق بازار توکن‌های غیرمثلی به پایان رسیده است؟

تعداد کاربران فعال روزانه بازار اوپن سی در برهه‌های زمانی مختلف

بازار خرید و فروش NFT‌ لوکس ریر (LooksRare)، نزدیک‌ترین رقیب اوپن سی، در هفته گذشته معاملاتی با ارزش کل ۳.۴۹ میلیارد دلار داشته است؛ اما بحث‌های مربوط به معاملات ساختگی، تعداد معامله‌گران فعال این بازار را نیز ۳ درصد کاهش داده است.

چندین عامل مشخص در کاهش حجم معاملات و تعداد معامله‌گران فعال بازار اوپن سی اثرگذار بوده‌اند؛ زیرا هرچند داده‌ها همیشه ثابت نمی‌مانند و تغییر می‌کنند، بازار NFTها نیز خیلی بی‌قاعده و دلیل پیش نمی‌رود!

هیپ پرایم در جایگاه نخست

مجموعه NFT هیپ پرایم (Hape Prime)، با ۸,۲۰۰ میمون سه‌بعدی‌اش، موفق ظاهر شد و در هفته گذشته رتبه اول را از نظر حجم کل معاملات به دست آورد. این پروژه با فروش بیش‌از ۱۳.۶ میلیارد دلاری خود، صرف‌نظر از خوب یا بد بودن نحوه تبلیغاتش، بر معاملات سرمایه‌گذاران اثر گذاشت.

در حالی که سایر مجموعه‌های پرطرفدار مثل ازوکی (Azuki) و کلون‌ایکس (CloneX) در هفته گذشته نیمی از ارزش خود را از دست دادند، مجموعه هیپ پرایم فروش هفتگی خود را ۸۰ درصد افزایش داد.

در ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن)، میانگین قیمت روزانه هیپ پرایم برابر با ۹.۱۷ اتریوم بود که از آن زمان تاکنون کاهشی ۵۵ درصدی را تجربه کرده است. این امر ظن حضور معامله‌گران برای خرید و فروش اعضای این مجموعه را تقویت می‌کند. نکته قابل توجه آن‌ است که این مجموعه ۶,۰۰۰ مالک منحصربه‌فرد دارد.

سقوط ۳۰ درصدی تعداد کاربران بزرگترین بازار NFT جهان؛ رونق بازار توکن‌های غیرمثلی به پایان رسیده است؟

میانگین حجم بازار و قیمت ۱۴ روزه هیپ بیست

رویداد قریب‌الوقوع، عامل رشد کارافیورو

کارافیورو (KaraFuru) از ۴ فوریه (۱۵ بهمن) که شروع به کار کرد، تاکنون قیمت متوسط ۴ اتریومی خود را حفظ کرده است. این مجموعه کوچک ۵,۵۵۵ عضوی، ۴,۰۰۰ مالک منحصربه‌فرد دارد.

آن‌طور که به نظر می‌آید دارندگان این مجموعه به رویداد ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن) امیدوارند؛ زیرا اخیراً میانگین قیمت فروش روزانه این مجموعه، اندک افزایشی را تجربه کرده است.

سقوط ۳۰ درصدی تعداد کاربران بزرگترین بازار NFT جهان؛ رونق بازار توکن‌های غیرمثلی به پایان رسیده است؟

توییت حساب کارافیورو درباره رویداد ۱۵ بهمن

کارافیورو با حجم فروش ۴۴.۸ میلیون دلاری یکی از پروژه‌های آینده‌دار صنعت NFTها محسوب می‌شود.

ایردراپ پشت ایردراپ برای دارندگان کلون‌ایکس

در هفته گذشته کلون‌ایکس سومین پروژه پرفروش بازارهای NFT بوده است. در حال حاضر هر آواتار این مجموعه با قیمت ۱۰ اتریوم یا معادل ۳۱,۰۰۰ دلار به فروش می‌رود. مجموعه استودیویی RTFKT‌ به دارندگان کلون‌ایکس و اسپیس پاد (Space Pod)، NFTهای جدیدی می‌دهد.

سقوط ۳۰ درصدی تعداد کاربران بزرگترین بازار NFT جهان؛ رونق بازار توکن‌های غیرمثلی به پایان رسیده است؟

میانگین قیمت و حجم فروش کلون‌ایکس در پلتفرم اوپن‌ سی از زمان عرضه تاکنون

به این ترتیب RTFKT، به این افراد NFTهای MNTHL و لوت پاد (Loot Pod NFT) را به‌عنوان ایردراپ می‌دهد. فعلاً حداقل قیمت MNTHL برابر با ۵ اتریوم است که اخبار پیرامون تأخیر در عرضه یک NFT با علامت نایک قیمت آن را متزلزل کرده است.

سقوط ۳۰ درصدی تعداد کاربران بزرگترین بازار NFT جهان؛ رونق بازار توکن‌های غیرمثلی به پایان رسیده است؟

توییت حساب کاربری استدیوهای RTFKT پیرامون ایردراپ MNLTH و شرایط تخصیص آن

حداقل ارزش فعلی MNLTH و لوت پاد با هم ۶ اتریوم معادل ۱۸,۵۰۰ دلار می‌شود؛ اما این تازه ابتدای راه است و دارندگان این NFTها، جدا از این مبلغ، فرصتی برای ورود به اکوسیستم آن‌ها دارند.

اوج گیری هایپ‌برز

مجموعه هایپ‌برز (HypeBears) فروش خود را در ۳ فوریه (۱۴ بهمن) آغاز کرد. فروش اختصاصی این مجموعه که امکان شرکت عموم افراد را در فرایند خرید سلب کرده بود، بسیاری از علاقه‌مندان این هایب‌برز را ناامید کرد. هایپ‌برز با بهای نه‌چندان ارزان ۰.۴ اتریومی که معادل ۱,۲۴۰ دلار می‌شود، فروش خود را آغاز کرد.

نقشه راه نسبتاً مبهم اما مناسب این مجموعه که حق امتیاز ۵۰ درصدی، برخورداری از توکن حاکمیتی در آینده و دسترسی به سایر پروژه‌های بلوچیپ (Blue Chip) را برای کاربران به ارمغان می‌آورد، توانست نظر معامله‌گران این بازار را به خود جلب کند.

هایب‌برز با ادعای مبتنی بر بلوچیپ بودن خود، توانست از زمان راه‌اندازی‌اش در ۲ فوریه (۱۳ بهمن) تاکنون حجم فروشی بالغ بر ۴۰ میلیون دلار داشته باشد. هرچند این فروش بالا مانع از مشاهده وجود آسیب‌پذیری‌هایی در قرارداد هوشمند آن نشد.

بالاترین میانگین قیمت فروش روزانه هایپ‌برز ۱.۳۷ اتر بوده است و با وجود افت قیمت حدود ۴۹ درصدی نسبت به این مقدار، هایپ‌برز توانست برای مدت کوتاهی جای آزوکی را در نمودارها بگیرد.

افت حجم بازار و میانگین فروش روزانه آزوکی

از زمان عرضه آزوکی در ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) تاکنون، این مجموعه بیش از ۳۱۳ میلیون دلار در پلتفرم اوپن سی معامله شده است. تنها در هفته گذشته، حجم مبادلات آزوکی به بیش از ۳۳ میلیون دلار رسید، هرچند میانگین فروش روزانه آن نزدیک به ۶۶ درصد کاهش یافت.

سقوط ۳۰ درصدی تعداد کاربران بزرگترین بازار NFT جهان؛ رونق بازار توکن‌های غیرمثلی به پایان رسیده است؟

میانگین قیمت و حجم بازار هفتگی آزوکی در پلتفرم اوپن سی

علی‌رغم کاهش میزان متوسط ​​فروش و حجم بازار آزوکی، میانگین قیمت فروش در یک ماه اخیر به‌میزان قابل‌توجهی، یعنی در حدود ۴۰ درصد رشد یافته است. این امر بیانگر آن است که مجموعه‌دارانی وجود دارند که حاضر به پرداخت مبالغ گزافی بابت دریافت مالکیت این NFTهای الهام گرفته از انیمه‌ها هستند.

نمودارهای قیمت پلتفرم اوپن سی حاکی از آن است که حداقل قیمت آزوکی به اندکی کمتر از سطح مطلوب ۱۰ اتریومی رسیده است. این در حالی است که در پلتفرم لوکس ریر، خریداران برای تصاحب همین NFT حاضر به پرداخت ۱۱ اتریوم نیز هستند.

با تخفیف ۳,۰۰۰ دلاری که کاربران پلتفرم لوکس ریر در جوایز معاملاتی خود دریافت می‌کنند، کاربران این بازار خرید و فروش NFTها، انگیزه قوی برای استفاده از این پلتفرم به‌جای استفاده از اوپن سی دارند.

آن‌طور که از شواهد پیداست، مجموعه‌های NFT‌ جدید نیز با قدرت در راه‌اند و به زودی با کنارگذاشتن پرچم‌داران فعلی، جایگاه خود را در نمودارها خواهند یافت.

پلتفرم اوپن سی نیز که در سال میلادی جدید روند افزایش سوددهی خود را حفظ کرده، حال با این سؤال مواجه شده است که آیا روند افزایش ارزش معاملات با وجود کاهش شدید معامله‌گران حاضر در این پلتفرم، ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر؟

۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷
کد خبر: 25022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha