حقیقی‌ها به بازار سهام خوش بین نیستند/ ناترازی بودجه ۱۴۰۱ دامن‌گیر بازار سرمایه می‌شود/بازارگردان‌ها و تزریق نقدینگی شاخص را سبزپوش کرد

مدیر سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی شرکت سبدگردان فراز گفت: درکنار فضای ابهام آلود بازار، مواردی همچون دستکاری در بخش هزینه و مصرف بودجه سال‌ آینده توسط نمایندگان مجلس نیز ریسک معاملاتی را تشدید می‌کند. این مسئله باعث ناترازی بودجه خواهد شد و به همین ترتیب آثار زیان‌باری را در بازار سهام به وجود می‌آورد.حقیقی‌ها نسبت به بازار سهام خوش بین نیستند و به علت نوع سیاست‌گذاری و حکمرانی نامناسب دولت در بازار، ترجیح می‌دهند دارایی خود را به فروش و از بازار خارج شوند.

حمید رضا جیهانی مدیر سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی شرکت سبدگردان فراز و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: مهمترین ریسک‌ بازار مربوط به ابهام در فضای سیاسی و  مذاکرات وین می‌شود. علاوه بر این موضوع ابهامات داخلی در تصمیمات دولت و عدم شفافیت در سیاست‌گذاری‌ها نیز از جمله مواردی بوده که منجر به تشدید ابهام در فضای کلی بازار سرمایه شده است.

جیهانی ادامه داد: درکنار فضای ابهام آلود بازار، مواردی همچون دستکاری در بخش هزینه و مصرف بودجه سال‌ آینده توسط نمایندگان مجلس نیز ریسک معاملاتی را تشدید می‌کند. این مسئله باعث ناترازی بودجه خواهد شد و به همین ترتیب آثار زیان‌باری را در بازار سهام به وجود می‌آورد.

وی در تکمیل سخنان خود گفت: تغییراتی در بحث حقوق و مالیات بر درآمدها دیده می‌شود که به‌طور حتم درآمد مالیاتی دولت با تغییرات جدیدی همراه خواهد بود و همین موضوع به ناترازی بیشتر بودجه در سال آینده بیشتر دامن می‌زند. اگر ناترازی بودجه سال آینده افزایش یابد، انتشار اوراق و استقراض از بانک مرکزی نیز افزایش پیدا می‌کند و منجر به افزایش بحث تورم و یا دست‌اندازی‌های دولت در بازار خواهد شد.

جیهانی درمورد این پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه می‌توان انتظار داشت بازار تا پایان سال به وضعیت معقولی برسد؟ پاسخ داد: طی هفته گذشته روزهای سبزی را در بازار سرمایه مشاهده کردیم و سهامداران حقوقی نیز از بازار حمایت‌های ظاهری داشتند اما با این حال شاهد خروج نقدینگی سهامداران حقیقی بودیم؛ این موضوع حاکی از آن است که حقیقی‌ها نسبت به بازار سهام خوش بین نیستند و به علت نوع سیاست‌گذاری و حکمرانی نامناسب دولت در بازار، ترجیح می‌دهند دارایی خود را به فروش و از بازار خارج شوند. بنابراین گمان می‌کنم خروج پول سهامداران حقیقی ادامه‌دار باشد که این مسئله اصلا مناسب آینده بازار نیست.

مدیر سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی شرکت سبدگردان فراز تشریح کرد: از طرفی دولت هر گونه حمایتی که از بازار سرمایه داشته، به منزله دستکاری بازار بوده؛ به طور مثال طی این هفته برخی از نمادهای بزرگ گروه فلزات به واسطه بازارگردان‌ها و تزریق نقدینگی حمایت شد اما مابقی بازار با رنج منفی مواجه بودند. این اقدام هرچند که توانست منجر به سبزپوشی شاخص بورس شود اما در حقیقت حال بازار تغییری نکرده است.

جیهانی گفت: بازار سرمایه باید از طریق سازوکارهای داخلی و نظام عرضه و تقاضا آزاد به یک وضعیت سودده و متعادل برسد اینکه به طور مقطعی بازارگردان‌ها را در سمت فروش ممنوع المعامله کنند و یا شرکت‌ها را با اخذ وام و منابع بانکی ملزم کنند که منابع مالی خود را به نمادهای خود تزریق کنند تا از سهام حمایت شود، کارساز و مفید نیست. این موارد روند اصلاح و یا صعود بازار را با اختلال مواجه می کند. بازار باید با عرضه و تقاضا ترید بشود و خود را به وضعیت معقولی برساند.  عامل اصلی طولانی شدن روند اصلاحی بازار، همین رفتارهای دستوری است. پس از گذشت حدود یک سال و نیم از اصلاح بازار سرمایه هنوز شاهد روند فرسایشی آن هستیم؛ این مسئله به اعتماد سهامداران و خود بازار آسیب جدی وارد می‌کند.

۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 25007

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha