طوفان ژئومغناطیسی ۴۰ ماهواره استارلینک را از مدار خارج کرد

۴۰ ماهواره اینترنتی اسپیس ایکس مدت کوتاهی پس از پرتاب به فضا به دلیل طوفان ژئومغناطیسی از مدار خود خارج شدند، اما تهدید کمی برای زمین دارند زیرا در اتمسفر سیاره خاکی می سوزند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تلگراف، در سوم فوریه ۲۰۲۱ میلادی ۴۹ ماهواره اینترنتی اسپیس ایکس به مدار زمین فرستاده شدند که ۴۰ دستگاه از آنها تحت تاثیر یک طوفان ژئو مغناطیسی قدرتمند در نتیجه انفجارهایی روی سطح خورشید، از مدار خود خارج شده اند.

در نتیجه این روند آنها به زمین سقوط می‌کنند و البته هنگام فرود در اتمسفر زمین می سوزند. هم اکنون نگرانی های زیادی درباره زباله های فضایی وجود دارد. پس از آنکه تابستان سال گذشته میلادی یکی از این زباله ها که با سرعت ۱۷۵۰۰ مایل برساعت حرکت می کرد، با ایستگاه فضایی بین‌المللی برخورد کرد، ناسا نیز درباره افزایش آنها در مدار زمین هشدار داده است.

اسپیس ایکس در بیانیه ای اعلام کرد: هنگامیکه این ماهواره‌ها وارد مدار زمین می‌شوند، خطری برای برخورد آنها با ماهواره‌های دیگر وجود ندارد. این بدان معنا است که هیچ زباله‌ای در مدار زمین ایجاد نشده و قطعات ماهواره با سیاره خاکی برخورد نمی‌کنند.

قرار بود این ماهواره ها به پروژه استارلینک بپیوندند که برای فراهم کردن اینترنت پرسرعت در سراسر جهان ساخته شده اند. هنوز مشخص نیست رویداد اخیر روی پروژه تاثیر می گذارد یا خیر.

اسپیس ایکس هم اکنون ۲ هزار ماهواره استارلینک به فضا ارسال کرده است. این شرکت در کل از مقامات اجازه ارسال ۱۲ هزار ماهواره اینترنتی به مدار زمین را دریافت کرده است.

طوفان ژئومغناطیسی که به خارج شدن این ماهواره ها از مدار زمین منجر شد، چند روز پس از انفجاری بزرگ روی سطح خورشید اتفاق افتاده است. چنین طوفان هایی زمانی اتفاق می افتند که باد شدید خورشیدی در نزدیکی زمین، جریان‌ها و پلاسماهای متحرک را در مگنتوسفر زمین ایجاد می‌کند.

این تعامل جو فوقانی زمین را گرم می کند و چگالی اتمسفر را به اندازه کافی در بالای سیاره افزایش می دهد. این روند بر ماهواره هایی که در مدارهای پایین (مانند ماهواره های جدید استارلینک اسپیس ایکس) هستند، تأثیر می‌گذارد.

۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 24994
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha