در بازار مسکن چه خبر است؟ /علت تغییر رفتار بازار ملک

افزایش تقاضا برای بازار مسکن درست در شرایطی رخ داده است که معامله در سایر بازارهای ایران قفل شده و معامله گران چشم به وین دوخته اند و این پرسش را ایجاد می کند که در بازار مسکن چه خبر است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادآنلاین بازار خودرو، طلا و ارز قفل مذاکرات شده و این چند روز بازار اوراق وام مسکن است که رکوردهای پی در پی می شکند. میانگین قیمت هر برگه وام مسکن امروز در رکوردی بی سابقه به قله ۱۵۰ هزار تومان رسید و گزارش های بانک مرکزی حاکی از رشد معاملات مسکن در نیمه دوم امسال است. 

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که معاملات مسکن در بازار نیمه دوم سال مدام صعودی بوده است و در حالی که در فروردین ۱۴۰۰ حدود ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی معامله شده، تعداد معاملات ثبت شده در بنگاه‌های ملکی در دی ماه به ۹ هزار و ۸۱۶ واحد رسیده و به این ترتیب شمار معاملات دی ماه نسبت به اول سال حدود پنج برابر شده است اما کارشناسان مسکن درباره این موضوع چه توضیحی دارند؟

مسکن گران می شود

منوچهر بهرویان، کارشناس مسکن معتقد است که مصرف کنندگان مسکن به درستی دریافته اند که زمان فعلی بهترین زمان خرید مسکن است. 

او به اقتصاد آنلاین توضیح می دهد: آمار رشد نقدینگی و شاخص های کلان اقتصادی نشان می دهد که وضعیت تورمی ادامه خواهد داشت و حتی اگر برجام احیا شود، از نظر من نرخ تورم صعودی خواهد بود. بنابراین معامله گران با ذکاوت این مساله را تشخیص داده و سرمایه خود را به بازار امن مسکن منتقل کرده اند. 

این کارشناس تاکید می کند: شواهد نشان می دهد که اگر توافق انجام شود، توافقی کوتاه و موقت خواهد بود و در فرصت کوتاهی که ایجاد می کند دولت نمی تواند به سرعت نرخ تورم را کاهش دهد. بنابراین کسانی که نیاز مصرفی به مسکن دارند، نباید منتظر بمانند. 

بهرویان تاکید می کند: از سمت دیگر زمین کالای محدودی است که تولید شدنی نیست و با توجه به اینکه بسیاری از مراکز سکونت گاهی ایران با بحران آب روبه رو هستند و از سویی جمعیت در حال رشد است، زمین مسکونی در شهرهای قابل سکونت با افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت مواجه می شود، بنابراین اینکه تصور کنیم قیمت ها در بازار مسکن ریزش خواهد داشت، تصور نادرستی است. 

او در ادامه تاکید می کند: نکته دیگر این است که سرمایه گذاران بازار مسکن می دانند که با خرید ملک علاوه بر اینکه اصل کالا یعنی مسکن افزایش قیمت دارد، از طریق اجاره آن می توانند ارزش افزوده دیگری برای خود ایجاد کنند، در نتیجه این بازار کمترین ریسک سرمایه گذاری را دارد و در ایران دهه های متمادی مورد توجه سرمایه گذاران بوده است. 

مسکن حمایتی قیمت ها را پایین می آورد

افشین پروین پور، دیگر کارشناس مسکن اما نظری متفاوت دارد و به اقتصاد آنلاین می گوید که علت افزایش تعداد معاملات مسکن، تقاضاهای انباشته دو سال قبل است. 

او ادامه می دهد: با احیای برجام و افزایش عرضه مسکن با طرح مسکن حمایتی، قیمت مسکن از سال آینده کاهشی می شود و ساخت و ساز افزایش خواهد داشت. 

این کارشناس ادامه می دهد که بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ برای ساخت مسکن حمایتی نباید منابع جدیدی خلق شود و ۲۰ درصد از منابع بانکی موجود به ساخت مسکن اختصاص داده می شود. بنابراین مسکن حمایتی تورم زا نخواهد بود و اگر دولت بتواند واحدهای مسکونی را ساخته و تحویل دهد از سال آینده قیمت مسکن کاهشی می شود. 

افزایش تقاضا در بازار مسکن به دلیل مهاجرت افغانستانی ها

در زمینه آینده بازار مسکن محمدرضا عبدلی، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس هم امروز به تسنیم گفته است که موج مهاجرت افغانستانی ها به ایران باعث افزایش تقاضا در بازار مسکن ایران می شود و این مساله به ویژه در بازار اجاره مسکن تاثیرگذار خواهد بود. 

او گفته است: فعلا رقم رسمی مهاجرت افغانستانی ها به ایران بیان نشده اما تخمین زده می شود که بین ۱۰۰ هزار نفر تا ۳۰۰ هزار نفر وارد کشور شدند.

عبدلی با بیان این‌که این مهاجرت باعث می‌شود در شهرهای ایران که در شعاع ۲۰۰ کیلومتری با مرز افغانستان قرار گرفته اند شاهد افزایش تقاضا در بازار مسکن باشیم، ادامه داد: در مناطق حاشیه‌ای مانند مشهد، زاهدان، زابل و حتی تهران هم این اتفاق خواهد افتاد و یک تقاضای مضاعفی شکل می‌گیرد و خیلی بهتر است که توجه ویژه‌ای به این مناطق حاشیه‌ای شود. در خیلی از مناطق این افزایش تقاضا مشخص است، حتی در شهرستان ری، پاکدشت، قرچک در استان تهران مناطقی هستند که در طی چند ماه اخیر پذیرای یک جمعیت ویژه‌ای شدند.

۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۷
کد خبر: 24979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha