پیش‌بینی تحولات بازار مسکن پس از لغو تحریم‌ها

در حال حاضر بازار مسکن در شرایط رکودی به سر می‌برد و با وجود آنکه در طول سال گذشته اقتصاد با تورم ۴۰ درصدی روبرو بوده اما رشد قیمت مسکن حول و حوش ۳۰ درصد است که حدود ۱۰ درصد کمتر از تورم و بوده و برای سال آینده هم بعید است این رشد از تورم پیشی بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛اعتماد درباره بازار مسکن گزارش داده است:  تحولات جدید در مذاکرات هسته‌ای اگر چه تاثیر اولیه‌ای در بازارهای دارایی نظیر ارز و طلا با ریزش قیمت‌ها ایجاد کرده، اما بسیاری از معامله‌گران امیدوارند که تحول بعدی در حوزه دارایی‌های بالا مانند مسکن یا زمین رخ بدهد. متوسط قیمت مسکن در کشور در آخرین آمار ارایه شده که مربوط به پاییز امسال است به بیش از ۳۱ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است. البته آمارهای موجود در نگاه اول نشان می‌دهد که سرعت رشد قیمت مسکن به طرز محسوسی کاهش پیدا کرده است. طبق اعلام بانک مرکزی، در دی ماه ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۲ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۱ و ۲۰.۳ درصد افزایش یافته است. تعداد معاملات انجام شده در این ماه ۹۸۱۶ فقره بود که نسبت به ماه قبل و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل به ترتیب ۰.۵ و ۱۷۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد. از سوی دیگر گزارش‌ها نشان می‌دهد سرعت رشد قیمت مسکن به طرز محسوسی کاهش پیدا کرده است. طی سه ماه گذشته نرخ رشد ماهیانه قیمت مسکن در تهران به تدریج ۱.۲ درصد، ۱.۸ درصد و ۱.۱ درصد بوده و رشد سالانه آن به ۲۰ درصد رسیده است؛ در حالی که نرخ افزایش سالانه قیمت در ماه‌های دی سه سال گذشته به ترتیب ۹۱، ۴۱ و ۹۹ درصد بود. البته با وجود آنکه میزان بازدهی بازار مسکن در یک سال گذشته حدود ۲۰ درصد بوده، این رقم برای بازار ارز ۸ درصد و برای سکه ۴.۲ درصد بوده است. همین مساله در ترغیب برخی افراد برای خرید ملک تاثیرگذار بود.

آیا اخبار مثبت در حوزه سیاسی تاثیری بر بازار مسکن خواهد داشت؟

مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس بازار مسکن در مورد لغو تحریم‌ها و تاثیر آن بر بازار مسکن بر این باور است که این مساله می‌تواند در کوتاه‌مدت و بلندمدت آثار متفاوتی در پی داشته باشد و ممکن است در کوتاه‌مدت برداشتن تحریم‌ها شوکی مقطعی به این بازار وارد کند که البته این شوک چندان طولانی مدت نخواهد بود و مجددا بازارها به تعادل باز خواهند گشت. این کارشناس بازار مسکن در ادامه به اعتماد گفت: بسیار بعید است که قیمت مسکن پس از مدتی طولانی افت کند و بیشتر به نظر می‌رسد به همان رویه قبلی بازگردد و این روند صعودی در بازار مسکن البته با شیبی کمتر از تورم در حال افزایش است. سلطان‌محمدی خاطرنشان کرد: قیمت‌ها در بازار مسکن در طول یک سال گذشته نیز با شیبی ملایم رشد داشتند و به نظر می‌رسد در طول سال آینده نیز این مساله تداوم داشته باشد.

قیمت مسکن ۸ برابر شد

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه قیمت مسکن در دوره ۶ ساله ۸ برابر شد، خاطرنشان کرد: اما در شرایط کنونی باید دید اثر تحریم‌ها روی مساله تورم در کشور به چه شکل خواهد بود، به هر حال بخشی از نگرانی‌های دولت بابت کسری بودجه با لغو تحریم‌ها کمتر خواهد شد. او با بیان اینکه فضای روانی اخبار مربوط به کاهش تحریم‌ها باعث افت انتظارات تورمی می‌شود تصریح کرد: بنابراین کاهش یا لغو تحریم‌ها موجب کاهش تورم می‌شود چرا که افزایش شدید تورم پس از تحریم‌ها شکل گرفت و ما شاهد آن بودیم که میزان تورم در دوران آقای روحانی تا ۹ درصد هم افت کرد اما مجددا با شدت گرفتن تحریم‌ها از سوی دونالد ترامپ فشارها بیشتر شد. این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: مسلما با افزایش درآمدهای دولت و کاهش نگرانی‌ها از کسری بودجه، رشد قیمت اکثر کالاها تا حدودی متوقف خواهد شد.

بازار مسکن در شرایط رکودی به سر می‌برد

سلطان‌محمدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار مسکن در شرایط رکودی به سر می‌برد و با وجود آنکه در طول سال گذشته اقتصاد با تورم ۴۰ درصدی روبرو بوده اما رشد قیمت مسکن حول و حوش ۳۰ درصد است که حدود ۱۰ درصد کمتر از تورم و بوده و برای سال آینده هم بعید است این رشد از تورم پیشی بگیرد. این کارشناس بازار مسکن در ادامه گفت: زمانی که تحریم‌ها برداشته شود ریسک‌ها برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف کمتر از قبل می‌شود، زمانی که این ریسک‌ها کم می‌شود بازدهی مورد انتظار سرمایه‌گذاران کاهش پیدا می‌کند و این کاهش موجب افزیش حجم سرمایه‌گذاری‌ها در بازارهای مختلف می‌شود. سلطان محمدی تصریح کرد: با کم شدن تحریم‌ها فعالیت‌هایی که تا پیش از این ممنوع بودند از سر گرفته می‌شوند و مسلما کاهش تحریم‌ها افزایش سرمایه‌گذاری‌ها را در پی دارد. او تصریح کرد: یک بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها در بخش مسکن خواهد بود، از سوی دیگر افزایش درآمد خانوارها می‌تواند به بازارهای مختلف و از جمله بازار مسکن کمک کند و مردم به سرمایه‌گذاری در این بازار امیدوارتر شوند، این در حالی است که در طول ۱۰ سال گذشته خانوارها میزان درآمدشان کم شده بود.

ضعف اصلی در بخش عرضه است

این کارشناس بازار مسکن در ادامه با تاکید بر اینکه ضعف فعلی بخش مسکن در حال حاضر در حوزه عرضه است، گفت: البته این نکته مهمی است که عمده ضعف فعلی در بخش عرضه را هم باید در حوزه تقاضا جست‌وجو کرد چرا که در این مدت شاهد آن بودیم که خانوارها توان خرید ملک را نداشتند و طبیعتا میزان عرضه مسکن نیز کاهش پیدا کرد. سلطان محمدی گفت: البته افزایش درآمد ملی و درآمد خانوارها نیز زمانبر است اما مسلما با این اتفاق توان خرید مسکن از سوی خانوارها افزایش خواهد یافت. این کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم‌ها در این مدت تاثیر مستقیمی بر بازار مسکن (عرضه و تقاضا) داشت یا خیر، نیز گفت: قطعا افزایش تحریم‌ها در این سال‌ها بر بازار مسکن تاثیرگذار خواهد بود و زمانی که این بازار را در طول این سال‌ها مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که میزان ساخت و سازها در این بازار نسبت به اوایل دهه ۹۰ و قبل از تحریم‌ها کاهش قابل توجهی پیدا کرده و حتی کمتر از یک سوم شد. سلطان‌محمدی با اشاره به میزان تولید مسکن در شهر تهران خاطرنشان کرد: میزان تولید مسکن در شهر تهران به یک دهم رسیده است و طبیعتا تحریم‌ها در این مدت باعث شد تا میزان سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های مختلف از جمله بخش مسکن افت چشم‌گیری داشته باشد.

۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 24952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha