رفع متغیر اخلالگر بازار ارز، فرصتی برای "بورس"

احیای برجام و تسهیل نقل و انتقالات ارزی باعث می‌شود صادرات واردات به حالت عادی بازگردد و با افزایش حجم معاملات شرکت‌های بورسی، سودآوری آنها هم رشد خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ مهم‌ترین فاکتور تاثیرگذار بر بازار سرمایه و بازارهای رقیب، نرخ ارز است. انتظار کاهش نرخ ارز در صورت توافق وجود دارد و به نظر می رسد با فرض توافق و عدم جهش های ارزی، بازارهای مالی هم رشد شارپ نخواهند داشت.

هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی در این خصوص بیان کرد: در کوتاه مدت نه‌تنها رشدی برای نرخ ارز متصور نیستم، بلکه معتقدم نوسانات نرخ ارز به سمت نزول خواهد بود کمااینکه با وجود شیب افزایشی نرخ ارز در ماه‌های گذشته بعد از آنکه زمزمه‌هایی از احتمال توافق و احیای برجام مطرح شد، نرخ ارز هم سیر نزولی به خود گرفت و به کمتر از ۳۰ هزار تومان رسید. با توجه به آنکه احیای برجام اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، احتمالا در بلندمدت نرخ ارز در همان محدوده اعدادی است که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی کرده (۲۳۰۰۰ تومان) و میانگین نرخ ارز در سال ۱۴۰۱ همین حدود خواهد بود.

حق شناس ضمن تاکید بر آن که احیای برجام می‌تواند فرصتی تاریخی برای اقتصاد ایران باشد، اظهار کرد: در نظر داشته باشید که متغیر اخلالگر در بازار ارز تحریم‌ها بوده و با رفع تحریم‌ها و احیای برجام، این مانع اخلالگر از میان برداشته شده و بازار ارز پتانسیل به ثبات رسیدن و تعادل را خواهد داشت. می توان گفت این شرایط بهترین فرصت برای آن است که سیاست گذاران ما به تک نرخی کردن ارز بپردازند و بساط چند نرخی بودن ارز در کشور ما برچیده شود.

وی ادامه داد: البته کاهش احتمالی نرخ ارز و ایجاد تعادل در این بازار به معنای رکود بازارهای مالی کشور ما نخواهد بود. یکی از دلایل سقوط بازار سرمایه، علاوه بر آنکه جهش این بازار در سال ۹۹ غیر منطقی بوده؛ این است که عمده شرکت های فعال در بازار سرمایه، صادرات محور هستند، اما به سبب تحریم ها برای صادرات محصولات خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه اند. ‌ احیای برجام و تسهیل نقل و انتقالات ارزی باعث می شود صادرات واردات به حالت عادی بازگردد و با افزایش حجم معاملات شرکتهای بورسی، سودآوری آنها هم رشد خواهد کرد.

حق‌شناس تصریح کرد: بنابراین احیای برجام از این منظر روی بازار سرمایه ما تاثیرگذار خواهد بود. البته نباید از کنار بحث FATF هم به راحتی عبور کرد و بعد از احیای برجام باید FATF را هم تعیین تکلیف کنیم‌ تا بانک‌های ما امکان ارتباط با کانال مالی بانک های جهانی را داشته باشند. ضمن اینکه احیای برجام کلیت اقتصاد ایران را تحت تأثیر قرار خواهد داد. فراموش نکنید در دهه ۹۰ و بعد از لغو تحریم ها، ۲ سال متوالی نرخ تورم کمتر از ۱۰ درصد بود و شاهد رشد اقتصادی ۲ رقمی در کشور ما بودیم. این شرایط در صورت احیای برجام قابل تکرار است و چنین فرصتی، هم برای اقتصاد ما و هم برای بازار سرمایه منفعت به همراه خواهد داشت.

۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸
کد خبر: 24840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha