بهرامی: مردم تماشاچی تورمی شده‌اند که دولت به آنها تحمیل کرده است

استاد اقتصاد گفت :تردیدی در این موضوع وجود ندارد که آنچه دولت می گوید سر هم بندی کردن بهانه های عجیب و غریب درباره نداشتن ارز است، در حالی که ارز همه ی کالاهای وارداتی پرداخت شده و گرنه به هیچ وجه اجازه واردات کالا داده نمی شد.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، ۶۲۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر کشور رسوب کرده است، خبری در بحبوحه گرانی کالاها و کمبود کالاهای اساسی در بازار که نرخ بسیاری یا بهتر است بگوییم همه ی کالاها را به شدت افزایش داده است.  فرهاد کوهساری، معاون سازمان بنادر اعلام کرده  بیش از ۶۲۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر کشور رسوب شده است. این کالاها باید هرچه سریعتر مورد استفاده عموم قرار بگیرند و بخش عمده‌ای از این کالاها رسوبی هستند که بخش عمده‌ای از آن‌ها غلات است. بخشی از کالاها که شامل مواد غذایی می شود در حال گندیدن است و بخشی که کالا یا قطعات مورد نیاز تولید است در گمرکات مانده و خارج نمی شود. دولت معتقد است ارز لازم جهت تخصیص به کالاهای در گمرک رسوب کرده را ندارد اما عطا بهرامی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با ما دراین باره دولت و سیاست های تورم زایی دولت را به چالش کشیده است.


عطا بهرامی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص فشار تورمی بر مردم  و توجیهات دولت برای گرانی کالاهای اساسی مورد نیاز مردم گفت : بسیاری از مردم تحت فشارهای تورمی و اقتصادی هستند. اتفاقی که افتاده این است که بنا به دلایل بسیاری که دولت سعی می کند آن را با تحریم ها نسبت دهد بازارها را به حال خود رها کرده و برای کاهش تورم و تامین معیشت مردم اقدامی صورت نمی دهد. 

وی در این باره افزود: قیمت ها به قدری افزایش یافته اند که بسیاری از کالاها از سفره و سبد مواد غذایی مردم حذف شده اند، بنحوی می توان گفت متاسفانه مردم تماشاچی تورمی شده‌اند که دولت به آنها تحمیل کرده است. قطع به یقین برای حفظ سلامت و امنیت جامعه نمی توان مردم را از خرید برخی از مواد غذای و کالاهایی که برای زندگی آنها بسیار ضروری است منع کرد چرا که بقای زندگی را به خطر رو به رو می کند.

عطا بهرامی استاد اقتصاد خاطر نشان کرد :دولت معتقد است به دلیل کمبود ذخایر ارزی واردات باید محدود شود، از سوی دیگر به دلیل بی توجهی های دولت به بهبود فضای کسب و کار و حمایت از تولید داخلی، واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی به شدت آسیب دیده اند.

بهرامی در این باره خاطر نشان کرد : قیمت ارز هم به قدری افزایش یافته که واردات به صرفه نیست، اما یک موضوع مورد توجه است که نشان می دهد دولت عامدانه در پی ایجاد کمبود کالا در بازار و گرانی کالاهای اساسی است. 
استاد اقتصاد درخصوص کالاهای رسوب کرده در گمرک و توجیه دولت برای عدم ترخیص کالاها به ما گفت:  جای تعجب دارد در حالی که به دلیل کمبود کالاها قیمت ها افزایش یافته است اما دولت حاضر به ترخیص کالاهای رسوب کرده در گمرک نیست.  

بهرامی در این باره توضیح داد : ایراد عجیبی به توجیهی که از سوی دولت بیان شده وارد و به نظر می رسد متأسفانه رسانه ها هم نسبت به این موضوع بی توجهی کرده و به جزئیات آن نپرداختند. مساله این است که کالایی که وارد بندر و گمرک می شود ارز یا پول و هزینه آن  قبلاً پرداخت شده، لذا نیاز به تخصیص ارز ندارد. 
وی در این باره تصریح کرد: در همه جای دنیا در تجارت خارجی و در همه مبادلات و معاملات اصل بر این اساس است که  پول باید پرداخت شود تا کالا دریافت شود. بی تردید این موضوع درباره ایران به دلیل تحریم های بین المللی با شدت و سخت گیری بیشتری دنبال می شود،  لذا  هر کالایی که وارد ایران شده حتما پول آن قبلا گرفته شده، هر چند ممکن است استثنائاتی هم در این زمینه وجود داشته باشد. 

استاد اقتصاد خاطر نشان کرد : شاید فقط یک درصد امکان اخذ پول وجود نداشته باشد، البته همین یک درصد هم حتما بخشی از پول کالا  را گرفته است، لذا کالایی که به گمرک می‌رسد، حتما همه ی پول آن گرفته شده است. وقتی کالا در بنادر ترخیص می شود، وارد کننده باید هزینه آن را از قبل پرداخت کرده باشد تا اجازه ترخیص کالا به او داده شود، بنابراین آنچه به عنوان رسوب کالا به بهانه عدم تخصیص و نداشتن ارز مورد نیاز خرید کالا دولت به مردم می گوید  فقط فریب افکار عمومی است و پول آن صد درصد حساب شده است. 

عطا بهرامی در این باره تصریح کرد : تردیدی در این موضوع وجود ندارد که آنچه دولت می گوید سر هم بندی کردن  بهانه های عجیب و غریب درباره نداشتن ارز است، در حالی که ارز همه ی کالاهای وارداتی پرداخت شده است وگرنه به هیچ وجه اجازه واردات داده نمی شود. بنابراین به غیر از اینکه قیمت واردات کالاهای وارداتی در داخل به خاطر افزایش نرخ دلار گران شده دولت با عدم ترخیص کالاها از  گمرک اقدام به حباب سازی در بازار کرده است. یعنی الان به این معنا که کالاهای وارداتی حتی با ارز ٣٠ هزار تومانی هم اگر محاسبه شدند تقریبا ۴۰ درصد حباب قیمتی دارند، مثلا یخچالی که ١٠٠ میلیون تومان با ارز ٣٠ هزار تومانی قیمت می خورد با احتساب حباب ۱۵۰ میلیون تومان تمام می‌شود. بنابراین آنچه که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی آقای پور ابراهیمی، آقای دژ پسند و آقای همتی درباره رسوب کالا و نداشتن ارز تخصیصی عنوان می کنند درست نیست چرا که در شرایط تحریمی هیچ کشوری به صورت اعتباری با ایران کار نمی کند که کالا را بفرستد بعدا پول آن را دریافت کند، به همین خاطر این کالاها ارز خود را پرداخت کرده‌اند. 

عطا بهرامی اقتصاددان در این باره توضیح داد :بنابراین به این نتیجه می رسیم که رسوب کالا بهانه برای افزایش قیمت‌هاست. متاسفانه تورم ناشی از این کمبود هم به تورم های ارزی افزوده شدا و تورم کالایی را ایجاد کرده است. وقتی کالا وارد نمی‌شود یا کالایی تولید نمی شود دچار کمیابی کالایی می شویم، لذا  دولت عامل این کمیابی است و عملاً باعث شده که خانواده‌ها در خرید کالای وارداتی و داخلی نقشی نداشته باشند و صرفا به تماشاچی تبدیل شوند. این اقتصاد ناپایدار همه را تبدیل به تماشا چی کرده و متاسفانه بخش واقعی اقتصاد در حال متلاشی شدن است، چرا که مردم در بازار نقشی و  توانی برای خرید ندارند. بیان این موضوع مدیریت اقتصاد کشور در دوره آقای روحانی تقریباً به این شکل گذشت و دولت آقای روحانی در تمام امور دولت خود چنین مدیریتی داشت که در دو سه سال گذشته وضعیت بدتر شده است.

 عطا بهرامی در خصوص اینکه وزیر تازه نفس صمت در این باره کاری می تواند انجام دهد گفت :حتماً وزیر صمت می تواند کاری کند اما در حال حاضر آقای همتی فرمانده دولت آقای روحانی شده است لذا نمی دانیم آقای رزم حسینی تا چه اندازه می تواند مثمر ثمر باشد و چه میزان اختیار دارد.
 آقایان همتی، واعظی و نهاوندیان مثلث مدیریتی شده اند که با همکاری آقای نوبخت کشور را در معرض تکانه های اقتصادی و مشکلات فراوانی قرار داده اند که بی توجهی به آن مشکل زاست.

استاد اقتصاد خاطر نشان کرد : به هر حال وزارت اقتصاد برای ترخیص کالاها از گمرک باید کاری کند. متأسفانه وزارت اقتصاد خود را ذیل بانک مرکزی تعریف کرده در حالی که مساله کاملا برعکس است.
 رسانه ها حتما باید این موضوع را  افشا کنند تا مردم بدانند که رسوب کالا به دلیل عدم تخصیص ارز یک بازی  است، که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد صورت داده اند.

بهرامی در ادامه تصریح ‌ کرد : اگر دولتی ها ادعایی غیر از این موضوع دارند جتما باید توضیح دهند و دلایل خود را به همراه اسناد به رسانه ها بدهند تا خیال ما از جهت صداقت آنها مطمئن شود. هر گونه مقاومتی در برابر همکاری با رسانه ها در این موضوع نشان از غل و غش دولت می دهد. قطع یقین کسی که کار تجارت خارجی کرده باشد می داند که آنچه دولت می گوید سخن مضحکه ای است، لذا رسانه‌ها باید دراین باره افشاگری کنند تا دست کسانی که برای فشار به بازار و گران کردن همه چیز و فروپاشی اقتصادی تلاش می کنند برای مردم باز شود. مساله آنقدر شگفتی ساز است که حتی آقای رئیسی هم نسبت به این مسأله اعتراض کرد که مگر چنین موضوعی صحت دارد؟ به هر حال چون
 تیم قوه قضایی فنی نیست و حقوقی است نمی‌تواند در این موضوع به دقت وارد شود اما همین که قوه قضائیه بر مساله گرانی عمدی کالاها و لوازم خانگی توسط دولت ورود کند حتما نتایج خوبی می دهد. 

بهرامی خاطر نشان کرد : دولت نه تنها اقدام به واردات کالاها نمی کند، بلکه  قطعات مورد نیاز تولید را هم عملا  یک ترخیص نمی کند از این روست که بسیاری از کالاهای ساخته شده معطل یک یا چند قطعه حساس هستند که اگر به دست تولید کننده نرسد تا کنون هر چه ساخته بی‌فایده بوده است. بی تردید دولت با ملت وارد یک جنگ روانی عجیبی شده که متاسفانه روزگار و زندگی را بر مردم سخت کرده است.

۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲
کد خبر: 2482

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha