عمده پول نفت، نقدی دریافت می‌شود/ قیمت گاز واقعی خواهد شد

اوجی گفت: عمده وصول مطالبات ناشی از فروش نفت، نقدی است و درآمدهای نفتی به حدی رسیده که قدرت چانه زنی دیپلمات هایمان در وین را بالا برده ایم و فشار حداکثری شکست خورده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، وزیر نفت در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما به سوالات زیر پاسخ داد:

اقدامات دولت سیزدهم برای تامین گاز و سوخت زمستانی چه بود؟

اوجی: در آغاز به کار دولت سیزدهم ذخایر سوخت مایع نیروگاهی ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته بود. در اولین اقدام، نرخ کرایه‌های تانکرهای سوخت رسان را با مصوبه دولت، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش دادیم.

۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی که همراه با گاز تولید شده بود و با کشتی روی آب مانده بود؛ این میعانات سال گذشته به علت تامین نشدن کشتی، باعث کاهش تولید گاز شد اما امسال سطح مصرف آن ها را در داخل اعم از پتروشیمی‌ها و پالایشگاه ستاره خلیج فارس و مینی ریفاینری‌ها بالا بردیم و صادرات میعانات نیز، دو تا سه برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافت؛ یعنی، بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون متر مکعب میعانات گازی که روی آب داشتیم، کاهش پیدا کرد. روزانه ۸۵۰ تا ۸۶۰ هزار بشکه میعانات جدید همراه با گاز تولید می‌شود و این کار،  به ناوگان صادرات نفت نیز کمک کرد.

از سال ۱۳۹۴ تا اوایل آذر هیچ افزایش قیمتی برای مشترکان پرمصرف نداشتیم. با مصوبه دولت، ۱۲ پله را برای مشترکان تعریف کردیم که سه پله ابتدایی یعنی ۷۵ درصد از مشترکان که ۵۰ درصد از مصرف را به خود اختصاص داده اند، افزایش قیمتی ندارند، اما از پله چهارم به بعد، برای هر پله نسبت به پله قبل، ۴۰ درصد افزایش قیمت دادیم که منجر به کاهش حدود ۲۵ میلیون مترمکعبی گاز؛ یعنی معادل یک فاز پارس جنوبی و کاهش نیاز ۵.۵ تا ۶ میلیارد دلاری از حجم سرمایه گذاری مورد نیاز برای توسعه صنعت گاز شد.

اقدام بعدی سوآپ گازی از ترکمنستان بود که از دی سال ۹۵ بنا بر دلایلی قطع شده بود و با دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و نگاه آن به کشورهای همسایه، مجددا برقرار شد و به تامین گاز استان‌های شمال شرق و شمال کشور کمک کرد.

خسارت صنایع انرژی بر مانند فولادی‌ها و پتروشیمی به علت قطعی گاز چگونه جبران می‌شود؟

اوجی: در صنایع سیمانی، سوخت مایع به طور کامل تامین شد و همان قیمت گاز طبیعی را از آن‌ها دریافت کردیم. در بحث صنایع غیرعمده نیز هیچ گونه قطعی در سراسر کشور انجام نداده ایم. در مورد پتروشیمی‌ها، از اوایل دی کاهش را آغاز کردیم که از قبل، سوخت مایع آن‌ها را نیز تامین کرده بودیم؛ فقط بخشی از آن‌ها مانند تولیدکنندگان متانول و اوره و آمونیاک، تا حدودی دچار آسیب شدند که از قبل اعلام کرده بودیم، تعمیرات اساسی خود را در این بازه زمانی انجام دهند تا آن‌ها را بستانکار شرکت ملی گاز کنیم. طبق قانون نیز برای صنایعی که با کاهش گاز یا قطع آن آسیب دیده باشند، خسارت پرداخت خواهد شد.

پیش بینی می‌شود که هر سال با افت تولید گاز مواجه باشیم؛ برنامه وزارت نفت چیست؟

اوجی: طی ۸ سال آینده نیاز به ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش‌های بالادست، پایین دست و بهینه سازی نفت و گاز داریم که اگر این کار انجام نشود، سالانه ۵۰ تا ۶۰ میلیون مترمکعب کاهش تولید خواهیم داشت و ممکن است نیازمند واردات شویم.

نوع قراردادها را به شکلی تغییر داده ایم تا برای سرمایه گذار جذاب باشد. ۷ تا ۸ میدان گازی و نفتی را عقد قرارداد انجام داده ایم به شکلی که سرمایه گذار میدان را توسعه می‌دهد و از کنار تولید آن، عایداتی به دست می‌آورد. ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار از منابع شرکت ملی نفت و گاز برای طرح هایمان استفاده خواهیم کرد و همین حدود نیز از منابع بانکی و هلدینگ‌ها به دست خواهد آمد. سرمایه گذاران چینی پیرو توافق نامه ۲۵ ساله ورود خواهند کرد که همین قالب قراردادی را به شرکت‌های روسی نیز پیشنهاد داده ایم.

طرح‌های بهینه سازی به کندی پیش می‌رود؛ تحلیلتان چیست؟

اوجی: یکی از راهکارهای بهینه‌سازی، تغییرات قیمتی بود که انجام شد. اصلاح موتورخانه‌ها نیز موضوعی است که شرکت ملی گاز آماده بهینه سازی موتورخانه‌ها به صورت «مجّانی» است. تا پایان ۱۴۰۴، یک میلیون و ۴۰۲ هزار خودرو عمومی، دوگانه سوز خواهند شد. ۱۰ تا ۱۱ میلیون هزینه تبدیل هر خودرو به حالت دوگانه سوز است که این هزینه را شرکت ملی پالایش و پخش می‌پردازد و برای مالکان خودروها «رایگان» است. استفاده از این طرح‌ها، نیازمند درخواست مردم است که باید استقبال کنند و ما آماده اجرا هستیم.

با وجود تغییر تعرفه‌های گاز، همچنان شاهد مصارف غیرمتعارف پرمصرف‌ها هستیم. چرا طبق قانون قیمت‌ گاز برای آن‌ها واقعی نمی‌شود که یارانه انرژی دریافت نکنند؟

اوجی: افزایش قیمت‌ها اثرات تورمی خواهد داشت و باید تاب آوری جامعه را در نظر گرفت. بنا داریم تا در گام‌های بعدی قیمت را به سمت واقعی شدن پیش ببریم. امسال در اروپا، قیمت هر مترمکعب گاز، به یک دلار و ۳۳ سنت رسیده است.

برنامه برای جلوگیری از اتلاف انرژی در صنعت نفت به ویژه گازهای مشعل چیست؟

اوجی: بالغ بر ۴۰ میلیون مترمکعب در حوزه مشعل‌ها، مصرف گاز رقم می‌خورد و طی هفته‌های آینده، با شرکت‌های توانمند داخلی منعقد خواهد شد که این گازها را در قالب واحدهای شبیه به ان جی ال مصرف کنند. بالغ بر ۲۰ تا ۲۵ میلیون مترمکعب گاز که عمدتا در میادین غرب کارون است، توسط سرمایه گذاران تبدیل به خوراک پتروشیمی‌ها خواهد شد.

افزایش قیمت نفت و میعانات چقدر بر افزایش درآمدهای نفتی موثر بوده است؟

اوجی: این افزایش درآمدها، هم ناشی از افزایش حجم است هم ناشی از افزایش قیمت‌های جهانی. بخش عمده وصول مطالبات ناشی از فروش نفت، نقدی است و بخش کمی از آن به صورت تهاتر کالا انجام می‌شود. قرار است تهاتر مشارکت در پروژه‌ها را نیز انجام دهیم. تا پایان دی، بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار در سامانه نیما با کمک پتروشیمی‌ها تزریق شد. صادرات نفت نیز کمک مهمی به ذخایر بانک مرکزی کرد.

بالغ بر ۱۱۰ درصد از تعهد خود در تبصره ۱۴ قانون بودجه را طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه، اجرا کرده ایم. تعهد ما در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال نزدیک به ۲۶۰ هزار میلیارد تومان بوده که ۲۸۲ هزار میلیارد تومان حاصل از فروش نفت و گاز و فرآورده‌های آن در بخش داخلی و خارجی را واریز و به تعهد سقف بودجه امسال نیز عمل کرده ایم. درآمدهای نفتی به حدی رسیده که قدرت چانه زنی دیپلمات هایمان در وین را بالا برده ایم و فشار حداکثری «صد در صد» شکست خورده است.

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان، پیش تر در اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد در قم، از افزایش چهل درصدی فروش نفت خبر داده بود.

۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 24813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha