تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت به ۱۱ میلیارد رسیده است

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه تعداد دستگاههای متصل به اینترنت به ۱۱ میلیارد دستگاه در سال ۲۰۲۱ رسیده است، گفت: در آینده شاهد اقتصاد ۶ تریلیون دلاری برای صنعت اینترنت اشیا خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از وزارت ارتباطات، ستار هاشمی در مراسم افتتاح آزمایشگاه کاربرد اینترنت اشیا (IOT) برای تأمین امینت غذایی و کاهش مصرف آب و شبکه گلخانه‌های هوشمند کوچک‌مقیاس که هم‌زمان با دهه فجر در پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات به بهره برداری رسید، با اشاره به رشد و توسعه فناوری اینترنت اشیا در دهه‌های گذشته در جهان گفت: در سال ۲۰۱۱ یک میلیارد دستگاه متصل به فناوری IOT وجود داشت. این در حالی است که در سال ۲۰۲۱ تعداد دستگاه‌های متصل به ۱۱ میلیارد رسید و برآورد می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ بالغ‌بر ۳۰ میلیارد تجهیز IOT را در جهان شاهد باشیم. این مسئله نشان از اهمیت این فناوری دارد.

پیش بینی اقتصاد ۶ تریلیون دلاری برای اینترنت اشیا

وی با اشاره به صنعت اینترنت اشیا گفت: در سال‌های آینده در حوزه صنعت اینترنت اشیا شاهد حجم اقتصاد ۴.۵ تا ۶.۱ تریلیون دلاری خواهیم بود.

معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه فناوری‌های نوین همچون اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، ۵G و… با یکدیگر همپوشانی یا همزیستی دارند گفت: سنسورهای IOT به زیرساخت‌های ارتباطی که یکی از مصادیق آن نسل پنجم شبکه ارتباطی یا ۵G خواهد بود متصل می‌شود و با استفاده از داده‌های دریافتی، خلق ارزش می‌کند که این یعنی هوش مصنوعی! و همزیستی فناوری از این جنس است.

اهمیت گلخانه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات با اشاره به اهمیت گلخانه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا گفت: به‌واسطه این گلخانه‌ها می‌توانیم داده‌های دریافتی را تحلیل کنیم و در قالب دستورالعمل‌های قابل‌فهم و قابل‌اجرا در اختیار کشاورزان قرار دهیم و در کشاورزی تحول ایجاد کنیم.

وی بابیان اینکه گلخانه‌های مقیاس کوچک می‌توانند داده‌های ارزشمندی تولید کنند گفت: بر اساس گزارشی که فائو ارائه می‌دهد ۲۰ تا ۴۰ درصد محصولات کشاورزی تولیدشده به‌واسطه عدم مدیریت و مصرف سموم مناسب، مورداستفاده قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین با استفاده از جمع‌آوری و تحلیل داده گلخانه‌های مقیاس کوچک می‌توانیم به آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی مناسب بپردازیم.

هاشمی افزود: برای اینکه بتوانیم به ارزیابی و تحلیل مناسبی در حوزه کشاورزی برسیم، فارغ از اینکه گلخانه‌های ما مقیاس کوچک باشند یا نباشند، دادهایی که از این گلخانه‌ها تولید می‌شوند باید بر یک بستر ارتباطی منتقل و سپس تجمیع و تحلیل شوند.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: بنابراین نگاه توسعه‌ای که در پارک فاوا شاهد هستیم به‌واسطه اینکه می‌توانیم داده‌های دریافتی را تحلیل کنیم و در قالب دستورالعمل‌هایی قابل‌فهم و قابل‌اجرا در اختیار کشاورزان قرار دهیم و در کشاورزی تحول ایجاد کنیم، ارزشمند است.

وی تأکید کرد: خلق ارزش فناوری زمانی مؤثر می‌شود و ما خواهیم توانست طعم شیرین فناوری را با استفاده از ظرفیت‌های متعدد نوآوری به مردم بچشانیم که از فناوری‌های مختلف در کنار هم و در قالب یک همزیستی هم‌افزا استفاده کنیم.

هاشمی با تأکید بر اینکه در این حوزه باید به بحث حاکمیت و امنیت داده هم توجه ویژه داشت گفت: اگر می‌خواهیم داده‌ها را تجمیع کنیم باید بدانیم این داده‌ها، داده‌های مردم است. دچار اشتباه نشویم که مالکیت داده‌ها با حاکمیت است. البته حاکمیت مسئول حفاظت از حریم خصوصی است و باید از همین داده‌ها برای ارائه خدمت مناسب‌تر حداکثر بهره‌برداری را داشته باشد.

۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 24811
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha