سبزپوشی شاخص کل ملاک مناسبی برای بیان حال و روز بــازار سهـــــام نیست/مسئولان کاری به کار بازار نداشته باشند! / با منفی شدن بازار، جلسات دولتی‌ها دوباره آغاز می‌شود

تحلیلگر بازار سرمایه گفت: احتمالا اگر بازار ما مجدد منفی بشود، دولت مردان باز هم بخواهند که جلسات حمایتی شکل دهند اما مشخصا اقدامات این چنینی نمی‌تواند برای بازار سهام مفید واقع شود و فکر می‌کنم بهتر است بازار سرمایه را به حال خود رها کنند. چاره اندیشی مسئولان و مصوبات آنها تاکنون نتوانسته شاخص بورس را در یک سطح مشخصی حفظ کند و نتیجه قانع کننده ای نداشته است. اگر بازار به یک کفی برسند به خودی خود تقاضا در آن شکل می‌گیرد و جنس اینگونه تقاضاها زودگذر نبوده و به سادگی سرکوب نمی‌شود.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ سرمایه‌گذار به‌منظور کسب بازدهی موردانتظار اقدام به تزریق منابع مالی خود در بازار سهام می‌کند. زمانی‌که ریسک‌هایی خارج از کنترل در حوزه سرمایه‌گذاری همانند اتخاذ تصمیماتی پیش بینی ناپذیر از سوی سیاست‌گذار در بودجه که منافع آتی شرکت‌های موجود در بازار سرمایه و سهامداران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، به بازار تحمیل می‌شود سرمایه‌گذاران غالبا با مشاهده چنین مواردی دچار ترس می‌شوند. چنین ترسی به لحاظ روانی مستلزم گذر زمان بوده تا سهامدار بتواند از شرایط ایجادشده مقداری فاصله گرفته تا پس از مدتی به‌طور مجدد اعتماد به بازار بازگردد.

در حقیقت تصمیماتی که خارج از بازار سرمایه و ضدشرکت‌های فعال اتخاذ و منجر به شکست دیوار اعتماد شد، طی مرور زمان ترمیم و بازگشت اعتماد را در پی خواهد داشت. این مهم یکی از دلایل اساسی محسوب می‌شود که سرمایه‌گذاران اکنون در راستای خرید سهام تمایل چندانی ندارند.

به‌نظر می‌رسد در صورتی خریداران تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری پیدا خواهند کرد که وضعیت بودجه۱۴۰۱ در صحن مجلس شورای‌اسلامی تعیین‌تکلیف شود، حصول توافق در مذاکرات هسته‌ای را داشته باشیم، شرکت‌ها به رونق‌گیری صادرات امیدوار شوند و هزینه‌هایی که ملزم به پرداخت در راستای دورزدن تحریم بودند حذف‌شود. با رفع تحریم دولت می‌تواند با آسودگی بیشتری تصمیم‌گیری درخصوص تامین‌مالی بودجه داشته باشد، فشار بر انتشار و فروش اوراق در بازار سهام که منجر به افزایش نرخ بهره در اقتصاد کشور می‌شود نیز روند معکوسی به خود خواهد گرفت. در چنین شرایطی می‌توان امید داشت که روند نزولی نرخ بهره نیز تداوم پیدا کند. در صورت حذف ابهامات می‌توان شاهد کسب بازدهی معقولی در بازار سهام باشیم.

پیام الیاس کردی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد اظهار کرد: سبزپوشی شاخص کل ملاک مناسبی برای بیان حال و روز بازار سهام نیست. به طور کلی به نظر می رسد که شاخص کل هنوز در کانال نزولی قرار دارد و باید بپذیریم که سبز بودن نماگر شاخص کل بورس حاکی از سبز و مثبت بودن کلیت بازار ندارد و تعداد نمادهای منفی قاعدتا بیشتر است و در حقیقت همچنان اثرات کانال نزولی باقی مانده و هنوز اعتماد به بازار بازنگشته است.

وی ضمن اشاره به اینکه شاخص بورس ملاک صحیحی برای شرح وضعیت بازار نیست، بیان کرد: وزیر اقتصاد چندی پیش در جمع نمایندگان مجلس اعلام کرد که شاخص کل بورس حدود ۲۰ درصد افت کرده است ( متناسب با زمان بیان این سخن) و این در حالی بود که  با بررسی کلیت بازار متوجه می شدیم که سهام بیش از ۵۰ درصد افت داشتند. بنابراین ملاک اصلی حال و روز بازار شاخص کل نیست و برای آگاهی از مثبت و یا منفی بودن بازار باید شاخص هم وزن را معیار قرار بدهیم.

الیاس کردی در تکمیل سخنان خود گفت: اگر قیمت پایانی سهام شاخص ساز افزایش پیدا کند به طور طبع شاخص کل هم مثبت می شود اما سبز شدن آن لزوما به معنای حال مساعد بازار سهام نیست.

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: از طرفی طی هفته گذشته جلساتی مبنی بر حمایت‌ از بازار برگزار می‌شد و حقوقی‌ها و صندوق‌های بزرگ بازار به اصطلاح دور یک میز جمع می‌شدند تا اجماعی برای رشد بازار شکل بدهند.

وی بیان کرد: اگر این دو رویداد را در کنار یک قرار بدهیم، متوجه علت روند خوب معاملات در روزهای گذشته خواهیم شد. البته هرچه از زمان برگزاری این جلسات دورتر می‌شویم و مدت بیشتری از آن می‌گذرد، نه تنها افزایش تقاضای چشم گیری در بازار به وجود نمی‌آید بلکه تمایل خریداران کمتر می‌شود و همین موضوع باعث شده تا بازار از یک محدوده مشخصی بالاتر نرود.

کارشناس بازار سرمایه ابراز کرد: احتمالا اگر بازار ما مجدد منفی بشود، دولت مردان باز هم بخواهند که جلسات حمایتی شکل دهند اما مشخصا اقدامات این چنینی نمی‌تواند برای بازار سهام مفید واقع شود و فکر می‌کنم بهتر است بازار سرمایه را به حال خود رها کنند. بازار نیازمند آرامش است و سخنان و مصوبات پی در پی این آرامش را از آن سلب می‌کند. حمایت از بورس باید به دور از دستکاری سازوکارهای بازار باشد.

وی با اشاره به اینکه چاره اندیشی مسئولان و مصوبات آنها تاکنون نتوانسته شاخص بورس را در یک سطح مشخصی حفظ کند و نتیجه قانع کننده ای نداشته است؛ افزود: اگر بازار به یک کفی برسند به خودی خود تقاضا در آن شکل می‌گیرد و جنس اینگونه تقاضاها زودگذر نبوده و به سادگی سرکوب نمی‌شود. مسئولان نباید دائما اقدامات عجیبی انجام بدهند و تغییرات جدیدی را در بازار اعمال کنند و در حقیقت باید شرایط با ثبات باشد.

الیاس کردی گفت: مشکل فعلی بازار سهام مربوط به نبود پول در بازار می‌شود و نقدینگی که برای سرمایه گذاری بلندمدت به بازار ورود کند، بسیار اندک بوده و این موضوع ناشی از تغییرات دائم دستورالعمل‌ها است. به بیان دیگر سرمایه گذاران نسبت به اینکه سرمایه خود را وارد بازار کنند و در آینده تغییری به وجود بیاید که روند بازار را تحت الشعاع قرار بدهد، ترس دارند. سهامداران حقیقی از این موضوع خسته شدند و به همین دلیل تقاضا در این قسمت کاهش چشم گیری داشته است.

۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 24795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha