رشد یا رکود بازار در گرو ۲ عامل اساسی/ ترس از تصمیمات ناگهانی و جدید دولت یکی از اصلی ترین نگرانی‌ های فعالان بازار سهام است

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده گفت: اگر دولت سیاست‌های انقباضی در بحث نقدینگی را ادامه بدهد (به طور مستقیم و غیر مستقیم) قطعا بازار توان جان گرفتن را پیدا نخواهد کرد. میزان نقدینگی کشور همانند ظرف بزرگی از آب است که اگر هر مقداری که از آن برداشت شود، سطح آب درون ظرف نیز به تناسب کاهش پیدا می کند. در مجموع برای رونق بورس ۲ منبع وجود دارد که یکی مربوط به پول‌های راکد و پارک شده است که با شفافیت بازار و تصمیمات صحیح دولت به چرخه معاملات بازمی گردد و عامل دیگر نیز مربوط به بحث عرضه و تقاضاست.

غلام عباس ترابی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: شایعاتی پیرامون اینکه بازار سهام تا ۲۲ بهمن ماه که منتسب به سالروز تاسیس انقلاب اسلامی بوده، سبز پوش می‌ماند، به گوش می رسد در صورتی که این فرض و شایعات بی اساس است و سرمایه گذاران بزرگ به این موضوعات فکر نمی‌کنند.

ترابی ادامه داد: در حقیقت تعیین کننده روند بازار و اعتماد سهامداران، سیاست‌های مسئولان اقتصادی است. اگر سرمایه گذاران بتوانند به EPS روی تابلو اعتماد کنند، قطعا با استلال‌ و منطق‌های سرمایه گذاری به خرید سهم مایل می شوند چراکه عموم نمادها ارزنده هستند و علت عدم استقبال سرمایه گذاران، بی اعتمادی به سیاست‌های پیش رو است.

وی تشریح کرد: سرمایه گذاران نسبت به اینکه دولت با تصویب مقررات و یا اعلام مصوبه‌ای تغییری در روند شرکت ها و صنایع کند و با تصمیمات نامعلومی در سودسازی آنها دست اندازی کند. در فضای مبهم اقتصادی افراد ترجیح می دهند که دارایی خود را صرف بازارهای موازی کنند و از آن محل به سود برسند. در واقع ترس از تغییرات ناگهانی و عدم شفافیت یکی از معضلات مهم بازار سهام بوده و تصمیمات مسئولان اقتصادی می تواند در بازسازی اعتماد و یا عدم بازگشت آن بسیار اثرگذار باشد.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده بیان کرد: در حقیقت ترس از تصمیمات ناگهانی و جدید از سوی دولت مردان یکی از اصلی ترین نگرانی‌ فعالان بازار سهام بوده و در ماه‌های گذشته شاهد تغییرات بنیادی همچون تغییر نرخ خوراک، عوارض صادراتی و غیره بودیم و نبود شفافیت لازم باعث نوسان‌های منفی بازار شد؛ در ادامه همان طور که شاهد بودیم بازار سهام به سخنان سید ابراهیم رئیسی واکنش مثبت نشان داد چراکه طی آن سخنرانی، رئیس جمهور تکلیف برخی از اقلام را مشخص و رویه آن را اعلام کرد.

ترابی تشریح کرد: گمان می‌کنم هر چه به قطعی شدن بودجه نزدیک شویم و مفاد آن شفاف تر شود با بازاری با ثبات‌تری رو به رو می‌شویم. اطمینان از اینکه ریسکی از سوی نهاد تصمیم گیر فعالیت‌های اقتصادی را تهدید نمی کند، تاثیر زیادی بر بازگشت اعتماد سهامداران و پویایی بازار سهام دارد.

وی با اشاره به عامل دیگری که در سرنوشت بازار تاثیرگذار است، گفت: حجم عرضه و تقاضا نقدینگی یکی از نکات مهم تعیین کننده سرنوشت بازار سهام است. اگر دولت سیاست‌های انقباضی در بحث نقدینگی را ادامه بدهد (به طور مستقیم و غیر مستقیم) قطعا بازار توان جان گرفتن را پیدا نخواهد کرد. میزان نقدینگی کشور همانند ظرف بزرگی از آب است که اگر هر مقداری که از آن برداشت شود، سطح آب درون ظرف نیز به تناسب کاهش پیدا می کند.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه؛ نقدشوندگی بازار بورس بالاست و کاهش نقدینگی درون بازار به کاهش سطح شاخص‌ها ختم می شود. بنابراین اگر دولت به دنبال جمع آوری پول از بازار و انتشار اوراق به طور مستقیم و غیر مستقیم باشد، حجم معاملات کاسته شده و بازار با افت مجدد رو به رو می‌شود. لازم به ذکر است طبق گزارش ها انتشار اوراق به طور مستقیم کاهش پیدا می کند اما به شیوه غیر مستقیم افزایشی است.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده تصریح کرد: زمانی که حجم معاملات کاسته شود و پولی در بازار نباشد، حتی اگر بازار در حالت ارزندگی قرار داشته باشند بازهم متقاضی معامله ندارد قیمت ها به قدری پایین می‌آید که خود را به سطح نقدینگی موجود در بازار برساند.

ترابی گفت: در مجموع برای رونق بورس ۲ منبع وجود دارد که یکی مربوط به پول‌های راکد و پارک شده است که با شفافیت بازار و تصمیمات صحیح دولت به چرخه معاملات بازمی گردد و عامل دیگر نیز مربوط به بحث عرضه و تقاضاست که سیاست‌های انقباضی و یا انبساطی دولت در خصوص نقدینگی تعیین کننده سرنوشت آن خواهد بود.

۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 24762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha