افزایش ۷۰ درصدی قیمت جوجه یک روزه/ مرغ به نرخ مصوب کاهش یافت

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی خاطر نشان کرد: در ماه‌های اخیر نهاده‌ها مورد نیاز تولیدکنندگان مرغ گوشتی با تاخیر به‌دست آنها رسیده است و از سوی دیگر قیمت جوجه یک روزه 70 درصد گران شده است این در حالیست که دولت از تولیدکنندگان می‌خواهد که همچنان با نرخ مصوب مرغ را عرضه کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد حبیب اسدالله‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به تاخیر در ارسال نهاده‌ها، گفت: باهدف تامین مرغ مورد نیاز کشور، جوجه ریزی به اندازه کافی صورت گرفته و در دو ماه پایانی سال در تامین مرغ با نرخ مصوب مشکلی نداریم.

وی با اشاره به بالا بودن هزینه‌های تولید، گفت: در سامانه بازارگاه نهاده مورد نیاز تولیدکننده دیر شارژ می‌شود به عبارت دیگر نهاده‌ها با تاخیر بارگذاری می‌شود. این در حالیست که تولیدکنندگان هزینه خرید نهاده را واریز کردند اما متاسفانه برخی از تجار با تاخیر اعلام بار می‌کنند و همین مسئله فشار به تولیدکنندگان را دوچندان کرده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به افزایش 60 تا 70 درصدی نرخ جوجه یک روزه، گفت: امیدواریم مجموعه سیاست‌های دولت به سمتی برود که نخست قیمت مولفه‌های تولید تا پایان سال افزایش پیدا نکند و با نرخ مصوب عرضه شود و در گام بعدی تامین نهاده‌ها به موقع صورت بگیرد تا شاهد آرامش و ثبات در بازار مرغ در آستانه عید نوروز باشیم و مردم بتواند با قیمت متعادل مرغ مورد نیاز خود را خریداری کنند.

وی افزود: در شرایط فعلی این مرغدار است که زیان سنگین می‌بیند چراکه نظارت‌ها و پایش‌ها در حلقه آخر تولید صورت می‌گیرد، هزینه تولید بالا رفته است و این عادلانه نیست که همه فشارها را تولیدکنندگان متحمل شوند.

به گفته اسدالله‌نژاد، مرغداران باوجود همه مشکلات مرغ را با نرخ مصوب به‌فروش می‌رساند. و برای استمرار و پایداری تولید باید شرایط به‌گونه‌ای باشد که تولیدکننده با آرامش تولید را انجام دهد این حق طبیعی مرغداران است که برای جلوگیری از ضرر نهاده‌ها را به موقع دریافت کند و سایر مولفه‌های تولید ازجمله  قیمت جوجه یک روزه افزایش پیدا نکند.

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی  با اشاره به تامین بازار در ایام عید، گفت: در بحث تامین مشکلی نداریم؛ دولت نیز برنامه حذف ارز ترجیحی را تاخیر انداخته است.

همچنین در این رابطه مهدی یوسف‌خانی رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پاسخ با این پرسش که آیا مرغ با نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شود؟ گفت: هفته پیش شاهد التهاب در بازار مرغ بودیم و قیمت مرغ 10 تا 15 درصد بالا رفت اما با ورود مرغ تنظیم بازاری این التهاب فروکش کرد و هم‌اکنون مرغ گرم با نرخ مصوب کیلویی 31 هزار تومان و مرغ منجمد کیلویی 20 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

به گفته وی، روزانه 100 تن سازمان پشتیبانی امور دام مرغ در بازار عرضه می‌کند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: اگر در روزهای پایانی سال شاهد التهاب در بازار مرغ گرم باشیم سازمان پشتیبانی امور دام با مرغ منجمد بازار را کنترل می‌کند.

۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۷
کد خبر: 24727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha