دلهره در بازار ارز / خبر ریزش قیمت دلار، به بازار رسید؟

در هفته جاری قیمت دلار محدوده‌های مقاومت قیمتی خود را یکی یکی از دست داده است. ابتدا محدوده مقاومت ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان شکست و بعد محدوده مقاومت ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومانی. حالا دلار در یک قدمی عبور از محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومانی است. قیمت دلار امروز ۱۳ بهمن چه می‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، تحلیلگران می‌گویند دو قیمت ۲۷ هزار و ۸۰۰ و ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان برای معامله‌گران دلار، اهمیت دارد. روز گذشته قیمت دلار محدوده اول را از دست داد. معامله‌گران منتظرند که ببینند قیمت دلار امروز ۱۳ بهمن ماه محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ را از دست می‌دهد یا نه.

اگر قیمت دلار امروز ۱۳ بهمن ماه از این محدوده پایین‌تر بیاید، احتمال کاهش بیشتر قیمت دلار وجود دارد و باید منتظر رسیدن دلار به کانال قیمتی ۲۶ هزار تومان باشیم. اما اگر قیمت دلار بتواند امروز هم خود را در بالای این محدوده نگه دارد، سیگنال جدیدی به بازار ارز می‌فرستد.

ابتدای امروز قیمت دلار صرافی‌های بانکی ۲۷ هزار و ۳۸۰ تومان بود. بازار آزاد هم کار خود را با دلار ۲۷ هزار و ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومانی آغاز کرد. حالا سوالی که وجود دارد این است که در ادامه معاملات، قیمت امروز دلار به کمتر از ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان می‌رسد یا نه؟

روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد حدود ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشت. اگر این روند کاهشی امروز هم ادامه داشته باشد می‌توان امیدوار بود که قیمت دلار آخرین محدوده مقاومتی خود در کانال ۲۷ هزار تومان را از دست می‌دهد و وارد کانال ۲۶ هزار تومان می‌شود.

کاهش قیمت دلار قطعی است؟

اما آیا بازار ارز منتظر چنین کاهشی است؟ به گفته تحلیلگران، روند کاهشی قیمت دلار در دو روز گذشته تحت تاثیر سه عامل مهم بوده است. اول اخبار مثبتی که از مذاکرات وین شنیده می‌شود.

دومین عامل شروع پیک ششم کروناست که گفته می‌شود سبب شده بازار ارز تهران در مواجهه با سویه‌های قبلی ویروس کرونا مکانیزم کاهشی را در دستور کار خود قرار دهد.عامل سوم هم بهبود فضای سیاست خارجی کشور و افزایش فروش نفت است.

اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل موثر کنونی بر بازار ارز، اخباری است که از وین شنیده می‌شود. روز گذشته یکی از مقامات کاخ سفید اعلام کرد که توافق به مرحله نهایی رسیده و تهران باید تصیمیم نهایی را بگیرد.

امروز هم دقایقی قبل رئیس کمیسیون امنیت ملی اعلام کرد که شرایط برای رسیدن به توافق خوب و برد-برد آماده است. اخباری که نشان می‌دهد احتمالا مذاکرات هسته‌ای به نقطه مطلوبی رسیده است و ممکن است به زودی اخبار نهایی مذاکرات اعلام شود.

اما نکته مهم این است که بازار ارز هنوز امید چندانی به اخبار مذاکرات هسته‌ای ندارد. بیش از دو ماه است که دور جدید مذاکرات وین آغاز شده و هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. بار قبل هم در خرداد ماه سال جاری و ققبل از اتمام دولت روحانی، اخبار مثبتی از مذاکرات شنیده شد که ادامه‌دار نبود اما باعث کاهش قیمت دلار شد.

به نظر می‌رسد که بازار ارز حساسیت خود را به اخبار احتمالی از دست داده و تنها واکنش آن به این اخبار، حرکت محتاطانه است. اما این بازار برای کاهش قیمت جدی، منتظر یک خبر نهایی است.

باید دید آیا در روزهای آینده خبر قطعی و نهایی از مذاکرات شنیده می‌شود یا نه.

۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 24687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha