حمایت از صنایع در ایران به در بسته خورده و به نفع مردم منتهی نشده اســـت/صنعت خودروسازی ایران به بیراهه رفته/ واردات بدون قید و شرط باید آزاد شود

علی خاکساری گفت:خودروسازان نمی توانند خود را پشت سیاسیون پنهان کنند، بهتر است به جای شعار حمایت از تولید، شعار حمایت از مصرف کننده به طور جدی سر داده شود تا برای حمایت از مصرف کننده و به طور مشخص در حمایت از مصرف کننده خودروی ایرانی، واردات بدون قید و شرط آزاد شود.واردات از هر کشوری به صورت آزاد، نه اینکه باز هم در یک حرکت و سیاست گذاری اشتباه، واردات خودرو را به صورت انحصاری به ایران خودرو و سایپا سپرده شود.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، بحث حمایت از مصرف کننده ایرانی در صنعت خودروسازی کشور بعد از اشاره مقام معظم رهبری به این موضوع که حمایت از صنعت داخلی بخصوص در لوازم خانگی و خودروسازی کارساز نبوده و در حق مردم اجحاف شده، پررنگ شده است. حمایتی که مردم ایران سالهاست در صنعت خودرو از آن محروم هستند وتبعات این موضوع را با جان و مال خود می پردازند. رادار اقتصاد در گفت و گو با عضو هیئت علمی دانشگاه علامه و کارشناس صنعت خودرو نگاهی دارد به این موضوع که چه حمایتی درست است وچرا حمایت های دولتی از صنعت خودروسازی سرانجام خوبی نداشته است

علی خاکساری عضو هیئت علمی دانشگاه علامه و کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با رادار اقتصاد در خصوص بیانات مقام معظم رهبری و سوء استفاده خودروسازان از موضوع حمایت از تولید ملی گفت: متاسفانه به طور کلی برداشت نامناسب و غلطی از اصطلاح حمایت درکشور شده است. به همین دلیل به محض اینکه از واژه " حمایت" سخنی به میان می آید، مثلا در صنعت خودروسازی، چنین ذهنیتی ایجاد شده که  تمام امکانات، منابع مالی و حمایت های سیاسی مجلس و دولت برای حمایت از این صنعت بسیج شود، بدون اینکه خروجی و کارآیی قابل قبولی داشته باشد. حمایتی که اصولا فکر می شود باید از وزیر و به تبع آن صنعت خودروسازی بدون کمترین پاسخگویی برای تحمیل خسارت هایی که به مردم وارد شده، صورت بگیرد. روالی که در هیچ جای دنیا دیده نشده و خاص ایران است.

 وی در این باره خاطر نشان کرد: در حالی که روش حمایتی که دهه هاست در ایران دنبال می شود به هیچ وجه درست وکارساز نبوده است. حمایت در تمام دنیا از صنایع به این معناست که برای مدت محدودی از شش ماه تا دو سال مزیتی برای یک صنعت نوپا ایجاد شود تا آن صنعت بتواند خود را به رقبا برساند و با جذب و ایجاد رضایت در مشتری، کار خود را توسعه دهد. از اینجای کار به بعد وارد دور رقابتی می شود و از حمایت دولت خبری نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه دراین باره خاطر نشان کرد: متاسفانه ما از واژه حمایت که در ادبیات انگلیسی به معنی support آمده، برداشت غلطی کرده‌ایم. در حالی سیاسیون بر حمایت از صنایع داخلی تاکید می کنند که این حمایت، معنایی جز ترویج بی قانونی در صنعت، ظلم به مردم، عدم توجه به خواسته‌های مردم، عدم رعایت اصول اقتصادی و عدم رعایت زیست محیطی نداشته است. در چنین هنگامه ای تولید کننده می داند که وقتی شامل حمایت تام و تمامی از سوی دولت و مسوولین شده، هر تولیدی با هر کیفیتی با هر قیمت و هر زمانی که بخواهد به مصرف‌کننده ایرانی تحمیل می کند وهرگز تحت پیگیرد و بازخواست قرار نمی گیرد.

علی خاکساری درباره معایب چنین حمایت هایی گفت: حمایت مسوولین از صنایع به این علت به در بسته خورده و به نفع مردم منتهی نشده، چرا که فقط در کلیت تعبیری به اسم "حمایت" مطرح می شود بدون اینکه " حمایت " واقعی و شاخصه ها، اندازه، حد وحدود و دامنه آن تعریف شود. به همین دلیل صنعت خودروسازی ایران به بیراهه رفته، چرا که از واژه حمایت سوء استفاده شده است.

کارشناس صنعت خودرو تبعات سوءاستفاده از واژه حمایت را بر مصرف کننده ایرانی تشریح کرد و در این باره گفت: وقتی واژه مهمی مثل حمایت در صنعت به درستی تبیین نمی شود، باید انتظارداشت مردم از این حمایت های بیجا لطمه ببینند، نه تنها مردم، بلکه اقتصاد، عزت و سرافرازی مردم از این موضوع آسیب دیده است. بی شک می توان گفت صنعت خودروسازی ایران خسارت های بسیار زیادی به مردم و اقتصاد کشور وارد کرده است. خسارت هایی که بخشی از آن با جان مردم و بخشی با مال و تورمی که به آنها تحمیل شده و بخشی نیز در قالب صدماتی که به محیط زیست وارد شده، به شدت مشهود است. خسارت هایی که اثرات کوتاه مدت و بلندمدت غیرقابل جبرانی به بهانه حمایت از صنعت خودروسازی به کشور تحمیل کرده است. 

علی خاکساری عضو هیئت علمی دانشگاه علمه در ادامه خاطر نشان کرد: به شدت معتقدم خسارت های وارد شده از سوی خودروسازان دولتی غیر قابل جبران است. اگر قرار است براساس سخنان رهبر معظم انقلاب در صنعت خودروسازی کشور راه درست طی شود باید این صنعت دچار تغییرات عدیده ای شود، چرا که مشخص شد خودروسازان کشور حتی نتوانستند سیاسیون را فریب دهند، البته  به جز سیاسیونی که منابع مالی و منافع شخصی حزبی و گروهی آنها از طریق دولتی ماندن ایران خودرو و سایپا تامین می شود.

خاکساری در ادامه توضیح داد: مسوولین به این موضوع واقف شده اند که خسارت های وارد شده از سوی ایران خودرو و سایپا به قدری زیاد بوده که صدای اعتراض همگان را بلند کرده است. حال که این مساله توسط رهبر انقلاب طرح گردید و خودروسازان نمی توانند خود را پشت سیاسیون پنهان کنند، بهتر است به جای شعار حمایت از تولید، شعار حمایت از مصرف کننده به طور جدی سر داده شود تا برای حمایت از مصرف کننده و به طور مشخص در حمایت از مصرف کننده خودروی ایرانی، واردات بدون قید و شرط آزاد شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه در این باره تصریح کرد: واردات از هر کشوری به صورت آزاد، نه اینکه باز هم در یک حرکت و سیاست گذاری اشتباه، واردات خودرو را به صورت انحصاری به ایران خودرو و سایپا سپرده شود. نه مثل قانونی که جدیدا تصویب شده، بلکه واردات بدون قید و شرط، یعنی هر سرمایه دار و هر شرکتی که می تواند اتومبیل وارد کند.

خاکساری درباره مزایای واردات بدون قید و شرط خودرو به کشور گفت: در صورتی که این اتفاق بیفتد علاوه بر اینکه قیمت خودرو به سمت واقعی شدن پیش می رود، یعنی تقریباً قیمت‌های موجود در بازار حداقل به یک دهم قیمت می رسد،  مردم ایران به حقی که ۳۰ سال از آن محروم بودند می رسند. متعاقب آزاد سازی واردات خودرو، صنایع کشور اگر تمایل داشته باشند مسیر تولید اقتصادی را پیش بروند، در مسیری می‌افتند که در چند سال آینده شاهد بهبود تولید در اقتصا دکشور و اقتصادی شدن تولید در کشور خواهیم بود.

۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۶
کد خبر: 24659

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha