چرا دولت‌ها به‌دنبال محدودکردن ارزهای دیجیتال هستند؟

با بالاگرفتن بحث قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف، نگرانی فعالان این حوزه هم روزبه‌روز بیشتر می‌شود؛ اما دولت‌ها از قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال چه هدفی را دنبال می‌کنند و با چه روش‌هایی بر فعالان این حوزه فشار وارد خواهند کرد؟

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از کریپتو اسلیت، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، هفته گذشته سندی را با عنوان «تفاهم‌نامه امنیت ملی» امضا کرد که در آن به بحث قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال اشاره شده بود. کابینه او گفته است در ادامه صنعت ارزهای دیجیتال را با هدف طراحی یک چهارچوب قانونی، به‌طور کامل بررسی خواهد کرد.

نگرانی از اعمال مقررات سخت‌گیرانه‌تر برای ارزهای دیجیتال، دیگر چیز تازه‌ای نیست. این بار اما با توجه‌ به بیشترشدن اهمیت ارزهای دیجیتال ملی (CBDC)، عده‌ای بر این باورند که قوانین جدید می‌تواند زمینه لازم را برای برخورد با پلتفرم‌های غیرمتمرکز فراهم کند.

با درنظرگرفتن تحولات اخیر، تأثیر مقررات سخت‌گیرانه‌تر، زیر ذره‌بین رفتن پلتفرم‌ها و مالیات‌بستن برای معاملات ارزهای دیجیتال، چه پیامدهایی برای فعالان این حوزه خواهد داشت؟

چرا مقامات به‌دنبال قانون‌گذاری سفت‌وسخت ارزهای دیجیتال هستند؟

چه با قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال موافق و چه با آن مخالف باشید، قرار است مقررات جدیدی برای این حوزه در نظر گرفته شود. از نظر قانون‌گذاران آمریکایی، کنترل ارزهای دیجیتال برای مقابله با مجرمان فضای سایبری، به‌شدت ضروری است.

در همین حال، چیزی که همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان سبب شد تا مردم به آن پی ببرند، این است که جنبه‌های پنهان یک اتفاق می‌تواند بیشتر از چیزی باشد که برای عموم به نمایش گذاشته می‌شود.

همین موضوع باعث شده است عده‌ای این‌طور برداشت کنند که مقامات آمریکا به‌سمت ازبین‌بردن ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز سوق پیدا کرده‌اند. به این فکر کنید که چرا صندوق بین‌المللی پول این‌قدر نگران قانونی‌شدن بیت کوین در السالوادور است.

این نهاد بین‌المللی پیش‌تر ضمن تأکید بر این مسئله که بیت کوین ثبات و اعتبار مالی السالوادور را تهدید می‌کند، گفته بود:

استفاده از بیت کوین خطرات زیادی برای بحث ثبات، اعتبار مالی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان دارد. علاوه بر این، می‌تواند احتمال افزایش بدهی را [برای این کشور] بیشتر کند.

افراد آزاداندیش، می‌گویند بیت کوین تهدیدی برای صندوق بین‌المللی پول است؛ چراکه با برنامه‌های این نهاد برای اعمال فشار بر کشورهای در حال توسعه از طریق افزایش بدهی، مقابله می‌کند.

می‌توانیم با طرح یک سؤال این موضوع را بیشتر بسط دهیم: آیا ارزهای دیجیتال انحصار پولی بانک‌های مرکزی را تهدید می‌کنند؟ اگر این‌طور باشد، یکی از راه‌های پیش‌گیری افزایش سخت‌گیری‌های نظارتی و درنظرگرفتن مالیات نامتعارف است.

مقابله با ارزهای دیجیتال از چه طریقی انجام می‌شود؟

بانک مرکزی آمریکا تاکنون در برخورد با مسئله ارزهای دیجیتال ملی، با احتیاط عمل کرده است. حدود دو هفته پیش، فدرال رزرو گزارشی را در رابطه با مزایا و معایب دلار دیجیتال منتشر کرده بود. با این حال در متن این گزارش هیچ اشاره‌ای به راه‌اندازی دلار دیجیتال نشده است.

کارشناسان بنک آف اَمریکا (Bank of America strategists) اخیراً گفته‌اند راه‌اندازی دلار دیجیتال یک تحول اجتناب‌ناپذیر برای ارزهای الکترونیکی امروزی است. آنها انتظار دارند دلار دیجیتال در فاصله بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ عرضه شود.

به‌گفته نشریه فوربز (Forbes)، با بحثی که درباره روی‌کارآمدن یک سیستم بانکداری جدید شکل گرفته است، منطقی به نظر می‌رسد که مقامات بخواهند برای مقابله‌به‌مثل از طریق قانون‌گذاری‌های سفت‌وسخت، مزایای نگهداری از ارزهای دیجیتال را از سرمایه‌گذاران آن سلب کنند.

در گزارش فوربز آمده است:

اگر ایالات متحده یا هر دولت دیگری می‌خواهد برای حمایت از ارز دیجیتال ملی خود با بیت کوین مقابله کند، یکی از راه‌های آن افزایش مالیات بر معاملات ارزهای دیجیتال است.

ولادیمیر سیگنورلی (Vladimir Signorelli)، مدیر مؤسسه تحقیقاتی برتون وودز ریسرچ (Bretton Woods Research)، گفته است با توجه به اینکه بایدن این حوزه را تهدیدی برای امنیت ملی خطاب کرده، می‌توان گفت این مسئله بسیار جدی گرفته شده است.

سیگنورلی می‌گوید:

کاری که دولت بایدن در ادامه انجام می‌دهد، محدودکردن فعالیت‌های کوین بیس، دیگر پلتفرم‌های ارز دیجیتال و استفاده از قوانین جدید برای سخت‌ترکردن کار صرافی‌هاست؛ خصوصاً با توجه به اینکه بایدن این حوزه را به امنیت ملی ربط داده است.

چیزی که دولت بایدن و البته سایر دولت‌هایی که برنامه‌هایی مشابه دارند، لازم است بدانند، این است که سرمایه، فناوری و مردم به سمتی خواهند رفت که بهترین برخورد را با آنها می‌کند.

۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
کد خبر: 24643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha