آینده بورس به سیاست های دولت گره زده شد/ وضعیت دو گروه خودرو و بانک در هفته جاری

در حال حاضر وضعیت بورس به سیاست های دولت گره زده شده و با توجه به روندی که بازار طی کرده به نظر می رسد در روزهای آینده دو گروه خودرو و بانک بیشترین تقاضا را داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ به تازگی رئیس سازمان بورس اعلام کرده که بورس تحت تاثیر سیاست گذاری های اقتصادی و صنعتی است و عملا پول پاشی نمی تواند منجر به تغییر روند بازار شود. این گفته های عشقی بعد از این بود که دولت ۵ مصوبه را برای حمایت از بورس ابلاغ کرد و بازار برای تقریبا چند روز مثبت شده، هرچند در روزهای نخست بیشتر شاخص سازها مثبت بودند که گویا تحت تاثیر سیاست های دستوری بود، بنابراین وضعیت بازار کاملا تحت تاثیر ادامه روند بازار خواهد بود.

از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون جلسات شورای عالی بورس هر ماه به صورت منظم برگزار شده و درباره برنامه های راهبردی و عملیاتی بازار سرمایه، صندوق مشترک توسعه بازار به عنوان بازارگردان در عرضه های اولیه شرکت‌های دولتی، تعیین ساز و کار اجرای موضوع جزء (۲-۴) بند الف تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، شرایط متقاضیان خرید در معاملات عمده سهام و حق تقدم سهام در خصوص عرضه های عمده سازمان خصوصی سازی، تصویب اساسنامه پیشنهادی صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله، اصلاح ماده (۹) آیین نامه معاملات در شرکت بورس اوراق بهادار تهران و ... تصمیم گیری کرده اند اما هیچکدام از این تصمیم ها در وضعیت بازار تاثیر گذار نبوده است.

به تازگی رئیس پیشین سازمان بورس که تقریبا چند ماهی هست که از مسئولیت خود کنار رفته است درباره دلایل افت بازار گفته است: «دولت وقتی قیمت گذاری دستوری می کند یا قیمت خوراک و سوخت را بالا می برد این مساله تنها به ضرر بازار سرمایه نیست و منجر می شود که به سرمایه گذاری آسیب بزند، زیرا در سال های گذشته دولت اعلام کرده که یکی از مزیت های کشور سوخت و انرژی هست، به همین دلیل سرمایه گذاری های در این بخش شکل گرفته و امروز دولت برای جبران کسری بودجه خواسته که شرکت ها باید مانند نرخی که اروپا از روسیه سوخت می خرند هزینه بپردازند و همین مساله به معنای آسیب به سرمایه گذاری بوده است، از طرف دیگر کسری جبران بودجه با این روش تنها می تواند در کوتاه مدت موثر باشد و بعد از آن بار دیگر دولت هم در تامین بودجه مشکل خواهد داشت و هم سرمایه گذاری را از بین برده است.»

وضعیت نوسانات روزانه ای بازار
با توجه به وضعیت بازار در شرایط کنونی که شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسیده رشدی بدون شک تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد پیش رو داریم و چند دسته از سهام پتانسیل بیشتری برای رشد دارند.

گروه اول سهام گروه بانک و خودرو هستند، در واقع اگر صنایع مختلف بازار رو بررسی کنیم، قطعا این دو گروه از جامانده ترین صنایع بازار هستند که حتی در اکثر نوسانات مثبت بازار هم رشدی نداشته اند، در حال حاضر بزرگترین ابهامی که سر راه این دو گروه قرار دارد توافق یا عدم توافق در برجام است. هرچند اصلاح نرخ تسعیر ارز گروه بانکی ها را مثبت کرده و واکنش مثبت گروه خودرویی هم نشان می دهد که خبرهایی که درباره رفع تحریم ها وجود دارد جدی است.

در شرایط کنونی از دو منظر به این موضوع نگاه می کنیم اول اینکه فرض کنید توافقی صورت نگیرد، در این صورت هم با توجه به ریزش شدید سهام خودرویی ها در نهایت با نوسان ۱۰ درصد بالا یا پایین، دیگر تغییر قیمتی خاصی در این گروه ها نخواهیم داشت.

سناریوی دوم حصول توافق است، در این صورت صف های خرید سنگینی در تو گروه بانک و خودرو شاهد خواهیم بود و سهام این گروه ها بازدهی عالی خواهند داشت. گروه دوم که احتمالا مورد توجه خواهند بود سهام بنیادی و سود سازند که فارغ از توافق یا عدم توافق همیشه مسیر مثبت و رو به بالایی رو طی کردند و گروه سوم هم سهامی هستند که ریزش قیمتی شدیدی داشته اند و مستعد رشد هستند. در واقع سهامی هستند که فارغ از بزرگ و کوچک بودنشان، به دلیل ریزش های شدیدی که داشته اند، در حال حاضر به قیمت های ارزنده ای رسیدند و قابل بررسی هستند.

در حال حاضر با توجه به اینکه شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد قرار گرفته احتمالا در همین سطح تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد چند روز پیاپی نوسان خواهد داشت، زیرا اگر قرار باشد از مقاومت یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد عبور کند باید حجم معاملات هم به شدت بالا برود و برخی نوسان گیرها از همین محدوده پیاده شوند. البته در شرایط کنونی برخی از تحلیل گران معتقدند بعد از برخورد با محدوده مقاومتی یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحدی احتمالا نوسانی رو به پایین خواهد داشت و بعد از آن در محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد کف سازی خواهد کرد و بعد از آن روند رو به رشدی را آغاز خواهد کرد که می تواند به محدوده یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد برسد و ادامه روند بازار بستگی به سیاست های اقتصاد کلان و نرخ ارز بستگی دارد.

۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 24636

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha