رهبر معظم انقلاب حجت را برخودروسازان تمام کردند/ دیگر نمی توانند پشت شعار حمایت از تولید داخلی پنهان شوند/دو شرکت خودروسازی کشورباید بسته شود!

کارشناس صنعت و بازار خودرو گفت: بحث هایی مثل خودکفایی در صنعت خودرو که دروغی بیش نیست دیگر نباید کش داده شود. صنعتی که حتی کارگرش هم از درآمد خود راضی نیست، جان مردم از دست می رود و مالشان را برای خودرویی می دهند که ارزشی ندارد، نباید کار کند.

گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رهبر معظم انقلاب در دیدار با صنعتگران وتولید کنندگان مباحث مختلفی را در خصوص صنعت و حمایت از تولید بیان کردند. نکته مهمی که درسخنان ایشان نظر رسانه ها و مردم را به خود جلب کرد، حمایت قاطع وصریح از مردم به عنوان مصرف کنندگان صنایع بود، صنایعی مثل خودروسازی و لوازم خانگی که نه تنها حق مردم اعاده نشده، بلکه مطالبه و نارضایتی آنها از افزایش قیمتها و کاهش کیفیت ها به حق بوده است. گفت وگوی  رادار اقتصاد با کارشناس صنعت و بازار خودرو در خصوص موضوع حمایت از مردم در سخنان رهبر معظم انقلاب است.

فربد زاوه کارشناس صنعت و بازار خودرو در گفت وگو با رادار اقتصاد پیرامون گلایه و انتقاد مقام معظم رهبری از صنعت خودرو و خودروسازانی که کیفیت و استاندارد را رعایت نکرده اند گفت: مقام معظم رهبری در سخنان روز گذشته خود به نکات ظریف و دقیقی اشاره کردند که باید در صنعت خودرو لحاظ شود. یکی از این نکات، حمایت از تولید کننده است. قرار بود دولت و حاکمیت با حمایت از خودروسازان، رشد و صنعت این خودرو را تضمین کنند، درحالی که نه تنها این مساله محقق نشد، بلکه شاهد فسادهایی در دل این صنعت و تحمیل زیانهای جانی و مالی شدیدی به مردم هستیم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اتفاقا مساله مهم این است که در هیچ جای دنیا هیچ صنعتی با حمایت نظام و دولت رشد نکرده است، چرا که رشد با حمایت اتفاق نمی افتد. ساده ترین مثال در این موضوع را می توان در تربیت کودک ملاحظه کرد که اگر فرزند شما مکرر شکست بخورد و حمایت های بیخودی از او صورت بگیرد، چون پشتوانه مهمی دارد و نیاز به تلاش ندارد و چون در فضای شکست قرار نگرفته، هیچ گاه موفق نمی شود. این موضوع در صنعت و اقتصاد نیز صدق می کند.

 فربد زاوه کارشناس بازار و صنعت خودرو خاطر نشان کرد: در هر صنعتی اعم از خودروسازی تا لوازم خانگی یا سایر صنایع، وقتی رقابت حذف شود مطمئنا نتیجه ای به جز ایجاد یک فضای باز برای فساد بیشتر به دنبال نخواهد نداشت. درچنین وضعیتی با ایجاد یک فضای بسته، سوء استفاده کنندگان قدرت می گیرند و مردم را تحت فشارهای مختلف قرار می دهند. نه تنها در صنعت خودروی سواری، امروز در بخش حمل و نقل و جلوگیری از واردات خودروهای سنگین شاهد هستیم مردم از کشاورز تا ساختمان ساز تا معدن و پتروشیمی همه بازیچه دست رانت خواران و تصمیم گیران شده اند.

کارشناس بازار و صنعت خودرو با اشاره به سخنان رهبر انقلاب و تمام کردن حجت بر خودروسازان گفت: خودروسازان چه سند بیست ساله ارائه بدهند، چه ندهند، رهبر معظم انقلاب حجت را بر آنها تمام کرد، لذا دیگر نمی توانند به اسم حمایت از تولید داخلی، خود را پشت حمایت های رهبری پنهان کنند. متاسفانه با توجیه حمایت از تولید داخلی تا کنون پشت سخنان رهبر وروسای جمهور پنهان می شدند اما اینک که محور و مرکز توجه رهبر انقلاب، حمایت و به حق بودن اعتراضات ومطالبات مردم شد، خودروسازان نمی توانند هیچ توجیه و بهانه ای داشته باشند یا غیر از مردم حرفی بزنند. متاسفانه کارشناسانی که در سال های گذشته از مصرف کننده سخن می گفتند و به روند تولید صنعت خودروی کشور انتقاد داشتند به غربزدگی، واردات چی و دلال بودن متهم می شدند. خدا را شاکریم که رهبری این موضوع را درست تبیین کردند و آب پاکی را بر دست سوء استفاده کنندگان از جان و مال مردم ریختند.

 فربد زاوه در ادامه بحث در خصوص راهکاری حمایت از مردم در صنعت خودروسازی کشور خاطر نشان کرد:  طبیعی بود با فضای بسته  وانحصاری که سالهاست در صنعت خودرو سازی کشور ایجاد شده به وضعیت فعلی برسیم. وضعیتی که نتیجه ای جز شکست این صنعت و بزرگ شدن دامنه های فساد عایدی برای مردم و مصرف کننده نداشته است. راهکار اصلی که می تواند صنعت خودروسازی و مردم را از وضعیت کنونی نجات دهد،  باز کردن درها به روی واردات خودروی خارجی است که موجب رقابت می شود. 

وی در این باره تصریح کرد: افزایش رقابت در گذر زمان باعث می شود فضای صنعتی کشور به سمتی پیش برود که صنایع برای حفظ خود مجبور به رقابت شوند. شکی نیست دو شرکت خودروسازی کشورباید بسته شود چرا که چیزی بیشتر از آنچه ارائه کرده اند، در چنته ندارند. یا خودروسازی داخلی نداشته باشیم یا فضا را برای مردمی شدن این صنعت باز کنیم به طوری که سرمایه گذاران خارجی درایران شرکت خودروسازی ایجاد کنند.

فربد زاوه درخصوص کنار گذاشتن همه مدیران فعلی صنعت خودروسازی کشور گفت: برای بهبود وضعیت صنعت خودرو باید همه این افرادی که در طول بیست سال گذشته شعار دادند، خصوصا مدیرانی که آمارهای کذب درباره ایجاد اشتغال و عدم خروج ارز از کشور  دادند باید از کار برکنار شوند. تمام مدیرانی که صنعت خودروسازی کشور را به این روز انداختند اعم از سیاسیون یا مدیران صنعتی واقتصادی باید کنار گذاشته شوند. در مرحله دوم درهای کشور به روی خودروای خارجی باز شد تا شاهد رقابتی شدن فضا باشیم. باید پروسه های کسب و کار ساده شود، به سازندگان خودرو در بخش خصوصی مجوز داده شود تا خودروسازی از هیبت دولتی بودن امروزی، خارج شود.

فربد زاوه در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: بحث هایی مثل خودکفایی در صنعت خودرو که دروغی بیش نیست دیگر نباید کش داده شود. صنعتی که حتی کارگرش هم از درآمد خود راضی نیست، جان مردم از دست می رود و مالشان را برای خودرویی می دهند که ارزشی ندارد، نباید کار کند. نباید به بهانه اینکه صنعت خودروسازی اشتغال زاست یادمان برود جان های از دست رفته و امنیت صفر خودروها و فشل بودن این صنعت را. قطعا مساله اشتغال مساله جدی در کشور است که با دستور درست نمی شود، همانگونه که فرزند آوری، کاهش جرم و جنایت نیز از دستورات تبعیت نمی کند. فضای مدیریتی و اقتصادی کشور باید دچار اصلاحات جدی شود تا شاهد تغییراتی در کلیت جامعه باشیم.

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 24608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha