سقوط ۲۰ درصدی سهام تسلا با یک سخنرانی جنجالی

سخنرانی ایلان ماسک و عدم دریافت پاسخ‌های مورد انتظار سهامداران از دلایل سقوط سهام تسلا در هفته گذشته بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز، در پی تصمیمات انقباضی فدرال رزرو و سخنرانی ایلان ماسک درخصوص تعویق زمان تولید خودروی الکتریکی ارزان قیمت تسلا، این شرکت ۲۰ درصد از ارزش خود در بازار را از دست داد و از جایگاه یک تریلیون دلاری خود عقب نشست.

سقوط ارزش تسلا

به گزارش اکوایران سهام تسلا در آخرین پنج‌شنبه ژانویه ۲۰۲۲ با سقوط ۲۰ درصدی ارزش روبرو شد به نحوی که ارزش بازاری آن در روز پنج‌شنبه ۲۷ ژانویه به ۸۲۹ میلیون دلار رسید؛ در ادامه در روز جمعه اندکی بر ارزش تسلا در بازارهای مالی افزوده شد و تسلا توانست تا ۸۴۶ میلیون دلار صعود کند؛ با این وجود این شرکت خودروساز برقی نتوانست ارزش یک تریلیون دلاری خود را در اولین ماه از سال ۲۰۲۲ حفظ کند. به این ترتیب ارزش تسلا در آخرین روز ژانویه ۲۰۲۲ به کمترین نرخ پس از نیمه اکتبر ۲۰۲۱ رسید.

جایگزینی ربات‌های انسان‌نما با خودروهای برقی 

سخنرانی ایلان ماسک و عدم دریافت پاسخ‌های مورد انتظار سهامداران از دلایل سقوط سهام تسلا در هفته گذشته بود. ایلان ماسک بنیان‌گذار و صاحب ۲۰ درصد سهام تسلا به‌عنوان یکی از غول‌های فناوری در دنیا است. سقوط ارزش سهام باعث شد که حداقل ۲۵ میلیارد دلار از ثروت ایلان ماسک کاسته شود.

در حالی که سهامدارن تسلا منتظر اعلام جدول زمان‌بندی برای ورود مدل‌های جدید خودروهای تسلا به بازار بودند، ایلان ماسک به ارائه توضیحاتی در خصوص ربات انسان‌نمای تسلا پرداخت. البته مدیرعامل تسلا عقیده دارد که این ربات‌های انسان‌نما می‌توانند در طول زمان سودآوری بالاتری نسبت به خودروهای الکتریکی برای این شرکت به همراه داشته باشند.

در حالی که تسلا وعده داده بود خودروی برقی خود با قیمت پایین (۲۵ هزار دلاری) تولید و روانه بازار کند، ایلان ماسک در اخرین سخنرانی خود گفت: فعلا تمرکز تسلا بر روی این خودرو کاهش داشته و نمی‌تواند در خصوص زمان ورود آن به بازار پاسخ بدهد.

در این شرایط برخی موسسات بین‌المللی چالش تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی در زمینه تامین نیمه‌هادی‌ها را مهم‌ترین دلیل تغییر برنامه تسلا در زمینه تعویق ساخت خودروهای الکتریکی ارزان عنوان می‌کنند.

شتاب سقوط تسلا با تصمیمات فدرال رزرو

تصمیمات انقباضی فدرال رزرو به‌منظور تورم بالای جهانی از مهم‌ترین دلایل سقوط ارزش سهام تسلا در بازارهای جهانی ظرف هفته گذشته بود. بانک مرکزی آمریکا پس از رکوردشکنی‌های مستمر تورمی در این کشور تصمیم گرفت تا سیاست‌های انقباضی خود که ظرف ۲ ماه پایانی سال ۲۰۲۱ آغاز کرده بود را شدت بیشتری ببخشد. افزایش چند مرحله‌ای نرخ بهره در ایالات متحده آمریکا که احتمالا از ماه مارس آغاز می‌شود از مهم‌ترین اقدامات انقباضی فدرال رزرو است. این تصمیم در حالی که به افزایش شاخص دلار آمریکا منجر می‌شود، باعث از میان رفتن جذابیت سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی شده و بنابراین باعث خروج نقدینگی از این بازارها شده که این موضوع زمینه قرمزپوش شدن بازارهای مالی را فراهم می‌کند.

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 24596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha