‌پیشنهاد ۳ روش خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس/ درج نماد در فرابورس تا پایان بهمن

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به مطرح شدن ۳ مدل خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس، از برنامه‌ریزی برای واگذاری بلوکی بخشی از سهام ایران خودرو و سایپا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، حسین قربانزاده با اشاره به تلاش‌ سازمان خصوصی‌سازی برای شفاف‌سازی در موضوع شرکت‌های دولتی، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم موضوع تاریک‌خانه اقتصاد ایران را به طور جدی دنبال کنیم و در این موضوع برنامه‌ریزی کرده‌ایم شرکت‌هایی را که در ۲۰ سال گذشته واگذار شده‌اند، خود، در قالب گردهمایی که برگزار می‌شود اعلام کنند که چه از دولت تحویل گرفته‌اند و امروز در چه شرایطی از نظر شاخص‌های اقتصادی قرار دارند، شرکت‌ها اعلام کنند که با هر مدیریتی که امروز انجام می‌دهند به کجا رسیده‌اند، آیا به بخش خصوصی واقعی واگذار شده‌اند یا به نهادهای عمومی‌ و ظرفیت اقتصادی امروزشان چیست.

* تلاش می‌کنیم تاریکخانه اقتصاد ایران در شرکت‌های دولتی شفاف ‌شود

وی با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم تاریکخانه اقتصاد ایران در شرکت‌های دولتی را شفاف کنیم گفت: در این بخش و در راستای عبور از اقتصاد دولتی به اقتصاد بهره‌ور تلاش می‌کنیم جلساتی را با شرکت‌ها داشته باشیم، همچنین برای این کار سراغ ۶ وزیری که اصل ۴۴ قانون اساسی در زمان آنها اجرا شد رفتیم، از دانش جعفری، شمس‌الدین حسینی و طیب‌نیا تا کرباسیان و دژپسند و وزیر اقتصاد فعلی، همچنین جلساتی با کمیسیون‌های مرتبط مجلس و اعضای هیات واگذاری ‌برگزار کردیم.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی افزود: همچنین پیشنهاد شد همین جلسات با حضور روسای سه قوه هم برگزار شود که در این باره با قالیباف و محسنی اژه‌ای، همچنین رئیس جمهور جلساتی برگزار کردیم.

قربان‌زاده افزود: تلاش می‌کنیم با حضور همه این شرکت‌ها گردهمایی داشته باشیم که در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ تا یکم خرداد که سالروز ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ است، این شرکت‌ها وضعیت خود را اعلام کنند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: به هر حال برنامه‌ای ریخته‌ایم که در کنار شفاف‌سازی مطالبه افکار عمومی در دستور کار باشد و این با همکاری اصحاب رسانه‌ امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد:‌ امروز شرکت‌های گروه سه از ۵۱ شرکت به ۱۷۱ شرکت رسیده‌اند که قطعا با لابی بوده است. این شرکت‌هایی هستند که اسما نباید واگذار شوند.

* استقلال و پرسپولیس استانداردهای حسابداری و مدیریت مالی منسجم ندارند

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در موضوع واگذاری استقلال و پرسپولیس اظهار داشت: صرف نظر از واگذاری آنها، این دو تیم حتما باید در بورس درج نماد شوند تا شفاف شوند. در استقلال و پرسپولیس مطالبه شفافیت اولویت دارد.

وی افزود: ما در سازمان خصوصی سازی مدام با مدیران عامل این دو تیم، مدیران سازمان بورس و سازمان حسابرسی جلسه داریم، این دو تیم استانداردهای حسابداری را رعایت نمی‌کنند و مدیریت مالی منسجم ندارند و قطعا باید در بازار پایه فرابورس درج نماد شوند و ترکیب سهامداری آنها هم باید مشخص شود.

* طرح ۳ مدل واگذاری استقلال و پرسپولیس

قربان‌زاده گفت: البته موضوع سیت‌بندی این دو تیم و اینکه برخی اپراتورهای تلفن همراه یک سیت یا دو سیت شامل ۱۷ یا ۳۴ درصد می‌خواهند هم مطرح است، اگر سهامدار بخواهد یک سیت یا دو سیت را بگیرد، درواقع نمی‌تواند از هوادار درآمد کسب کند و این آغاز منازعه با دولت خواهد بود. یک مدل دیگر هم پیشنهاد شده است که شرکت تعاونی سهام عام استقلال و پرسپولیس تشکیل شود و هواداران عضو تعاونی شوند.

وی تصریح کرد: مدل دیگر هم پیشنهاد شده است که ترکیب سهامداری از پیشکسوتان و مدل پیمان مدیریت است‌ که شرکت تعاونی مالک ۱۵ درصد می‌شود و ادامه قرارداد در قالب پیمان مدیریت خواهد بود که البته هم وزارت ورزش و هم باشگاه‌ها با این موضوع مخالف هستند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی تأکید کرد: تلاش می‌کنیم این دو تیم تا پایان بهمن‌ماه درج نماد شوند.

* واگذاری بلوکی بخشی از سهام ایران خودرو و سایپا

قربان‌زاده با بیان اینکه رد دیون‌ها را در واگذاری‌ها دنبال می‌کنیم، گفت: برنامه داریم ۵ درصد ایران‌خودرو، ۷ درصد صندوق بازنشستگی و ۱۷ درصد تودلی سایپا، یک بلوک شده و واگذار شود که قطعا بهره‌وری ایران‌خودرو و سایپا با این واگذاری بیشتر می‌شود.

* چهار مدل پیشنهادی واگذاری شرکت ملی نفت

وی همچنین درباره واگذاری شرکت ملی نفت گفت: چند گزینه در این باره مطرح شده است؛ اول آنکه خود شرکت نفت واگذار شود، همچنین عده‌ای معتقدند درصدی از سهام این شرکت واگذار شود، برخی هم معتقدند محصولات شرکت را به مردم واگذار کنیم، همچنین عده‌ای می‌گویند عایدات شرکت ملی نفت به صندوقی برود و مردم در آن صندوق سهامدار باشند که در این باره ابعاد مختلف در حال بررسی است.

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 24594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha