شاخص این روزها طبق مدل‌های مالی رفتاری پیش می‌رود/بازار معمولا در بهمن ماه حرکت خوبی را به ثبت می‌رساند/رشد بازار تا کجا ادامه دارد؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: میانگین ارزش معاملات در هفته نخست بهمن ماه حدود ۳ هزار میلیارد تومان بود و پیش بینی می‌شود این مقدار طی هفته جاری در اعداد بالاتری تثبیت بشود. امروز هم ارزش معاملات خرد به ۴هزار و ۳۰۰ همت رسید و اگر این رقم به حدود ۶ الی ۷ همت (یعنی حدود ۲ برابر ارزش فعلی) برسد، می توانیم بگویم که بارقه‌های امید در بازار به وجود آمده و بازار می تواند رشد خوبی را در آینده داشته باشد

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛ شاخص کل بورس برای سومین روز متوالی سبزپوش شد و بیشتر فعالان بازار علت آن را حمایت دولت از بورس می‌دانند. شاخص کل بازار سرمایه یکشنبه هم رشد ۲ درصدی را به ثبت رساند و  ورود نقدینگی نسبت به روزها و هفته‌های اخیر بازار تقویت شد.

نمادهای فارس، کچاد، فولاد، فملی، کگل، وغدیر و تاپیکو، آریا، زاگرس، شگویا، شاوان، بپاس، سمگا و هرمز بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل داشتند و فعالان این بازار بورسی پیش‌بینی می‌کنند که رشد شاخص بورس تداوم پیدا کند و نقدینگی موجود در بازار بین سهم‌های مختلف جابه‌جا شود.

محمد حسین کیانی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار  رادار اقتصاد اظهار کرد: روند بازار امیدوارکننده است و انتظار می رود در هفته جاری با معاملات خوبی رو به رو باشیم و فکر می‌کنم در کوتاه مدت شاخص کل بر روی عدد یک میلیون ۲۶۰ الی یک میلیون ۲۶۵ تثبیت بشود.

کیانی ادامه داد: بحث نرخ خوراک و سوخت صنایع پتروشیمی‌ها و فولادی از اخبار امیدوارکننده‌ای بود که موجب امیدواری سهامداران و استقبال آنان شد اما هنوز ابهاماتی زیادی در بازار وجو دارد که از جمله آن می توان به بحث توافقات هسته‌ای و مذاکرات وین اشاره کرد که طبق آخرین خبرها ادامه مذاکرات برای یک هفته متوقف شده است.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: سازمان بورس نیز سعی دارد از نظر روانی جو مثبتی را در بازار به وجود بیاورد که از جمله اقدامات آن می توان به برگزاری جلسه فعلان بزرگ و حقوقی‌ها با رئیس سازمان بورس اشاره کرد. این موضوع می تواند بر ذهنیت سهامداران اثر بگذارد اما مهمترین نکته اثرگذار در بهبود شرایط کلی بازار مربوط به رفع ابهامات فعلی و عدم دخالت دولت در بازار است.

وی افزود: فکر می کنم بازار توان دارد که روز به روز بهبود بیشتری پیدا کند. ارزش معاملات امروز افزایش بیشتری را به ثبت رساند و روند رو به رشد آن امیدوارکننده است. به خصوص اینکه به آخرسال نزدیک می‌شویم و به طور انتظاری بازار معمولا در بهمن ماه حرکت خوبی را به ثبت می‌رساند. تقاضا در بازار امروز نسبت به هفته‌های گذشته بیشتر بود و امیدواریم بازار با تعادل پیش برود و به عبارت دیگر با نمادها با تعادل بازگشایی و اندک اندک به سوی صف خرید حرکت کنند.

کیانی بیان کرد: میانگین ارزش معاملات در هفته نخست بهمن ماه حدود ۳ هزار میلیارد تومان بود و پیش بینی می‌شود این مقدار طی هفته جاری در اعداد بالاتری تثبیت بشود. امروز هم ارزش معاملات خرد به ۴هزار و ۳۰۰ همت رسید و اگر این رقم به حدود ۶ الی ۷ همت (یعنی حدود ۲ برابر ارزش فعلی) برسد، می توانیم بگویم که بارقه‌های امید در بازار به وجود آمده و بازار می تواند رشد خوبی را در آینده داشته باشد. لازم به ذکر است که در هفته نخست دی ماه به ارزش تقریبی این فاکتور به ۴هزار و ۱۰۰میلیارد تومان رسیده بود.

وی با اشاره به بحث داغ این روزها مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، ابراز کرد: حذف و یا تداوم ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز یکی از ابهامات بازار به حساب می‌آید و طبق گفته رئیس جمهور باید پیش از هر اقدامی ذهنیت آن برای مردم به وجود بیاید. در روزهای گذشته با فراگیری اخبار مربوط به آن شاهد افزایش قیمت در برخی از محصولات بودیم. البته درمورد تخصیص این ارز به دارو و نهاده‌های دامی خبرهایی به گوش رسیده که تا حدی مسیر پیش روی این صنایع را مشخص کرده است.

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: در حقیقت ابهام مربوط به نرخ خوارک و سوخت پتروشیمی‌ها برای بازار اهمیت بیشتری داشت و با روشن شدن این موضوع سهامداران نسبت به آینده این صنعت کمی دلگرم شدند البته هنوز بحث‌های زیادی درمورد مالیات و عوارض صادراتی محصولات پتروشیمی همچون متانول و اولفین وجود دارد که این موضوع بسیار مهم بوده و می‌تواند سودآوری آنها را به طور محسوسی تحت تاثیر قرار بدهد.

وی با اشاره به علت اصلی مثبت شدن بازار سهام در روزهای اخیر، گفت: هرچند که شاخص هم وزن و شاخص کل بر نقطه حمایتی قرار دارند اما گمان می کنم حمایت حقوقی‌ها از افزایش و شدت فروش‌ها جلوگیری کرده و برخی از بازاگردان ها در ارائه وظایف خود ملزم به فروش نیستند و این موضووع اثر بسیار زیادی از کاهش عرضه‌ها داشته؛ در این میان نیز سازمان بورس نیز با نقش حمایتی خود، جو روانی مثبتی را به وجود آورده است. بازار این روزها طبق مدل‌های مالی رفتاری پیش می‌رود و اگر رشد آن ادامه دار باشد، جذابیت‌های بنیادی نیز جلوه بیشتری برای سهامداران پیدا می‌کند.

کیانی در خاتمه سخنان خود طی این گفت‌وگو گفت: امروز عرضه‌ها نسبت به روز گذشته افزایش پیدا کرد که این موضوع لزوما منفی تلقی نمی‌شود چراکه سهم‌ها در حال دست به دست شدن هستند و نقطه سر به سر برخی از معامله‌گران در محدوده یک میلیون ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار واحد شاخص است و طبیعتا این دسته افراد قصد حفظ اصل سرمایه خود و یا سیو سود دارند. بازار سهام و نمادهای شاخص ساز با دلار حوالی ۲۸ هزار تومان ارزنده هستند و فکر می‌کنم گروه خودرویی، پالایشی و پتروشیمی پیش‌رویی بیشتری داشته باشند و اگر وضعیت لایجه بودجه مشخص شود، سهامداران می‌توانند تصمیم‌گیری بهتری داشته باشند.

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۱
کد خبر: 24579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha