بازار سهام تحت تاثیر عوامل بیـــــرونی است / انسجامی در تصمیمات دولت وجود ندارد / سرمایه گذاران به ارزش ذاتی و سودآوری شرکتها توجه ندارند

مدیرعامل گروه صنعتی معدنی امیر گفت: بازار سهام اکنون در شرایطی بوده که سرمایه گذاران بیش از اینکه به سودآوری و ارزش ذاتی شرکت‌ها توجه داشته باشند بر اساس احساسی که تحت تاثیر ابهام و خستگی که در طول دوران افت بازار تجربه کرده‌اند، تصمیم می‌گیرند.دولت وعده‌های مختلفی در خصوص حمایت از بازار سهام داد اما اقدامی جهت عملیاتی کردن وعده‌ها انجام نداد.

سید فرهنگ حسینی مدیرعامل گروه صنعتی معدنی امیر و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با زهرا فعله گری خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد اظهار کرد: دولت وعده‌های مختلفی در خصوص حمایت از بازار سهام داد اما اقدامی جهت عملیاتی کردن وعده‌ها انجام نداد و یا اینکه اجرای آن را به قدری به تاخیر انداخت که از تاثیرگذاری خود را از دست داد. این موضوعات اعتبار بازار را کاهش و سهامداران را بی‌اعتماد کرد. 

حسینی تشریح کرد: بازار سهام اکنون در شرایطی بوده که سرمایه گذاران بیش از اینکه به سودآوری و ارزش ذاتی شرکت‌ها توجه داشته باشند بر اساس احساسی که تحت تاثیر ابهام و خستگی که در طول دوران افت بازار تجربه کرده‌اند، تصمیم می‌گیرند. 

وی بیان کرد: بازار سهام و فعالان آن  بخشی از اقتصاد واقعی محسوب می‌شود چراکه سهامداران نیز صاحبان اصلی شرکت‌های تولیدی بوده و در حقیقت تمام این بخش‌ها نیازمند ثبات و انسجام در سیاست‌گذاری‌ها هستند. 

مدیرعامل گروه صنعتی معدنی امیر ادامه داد: برخی از قوانین و تصمیماتی که برای بازار سهام اخذ می‌شود، در مجلس و بودجه سالانه تدوین شده که این موضوع ابهامات زیادی برای سرمایه‌گذاران به بار می‌آورد و در نهایت بی‌اعتمادی سهامداران و  عدم اطمینان در اقتصاد افزایش پیدا می‌کند. 

حسینی افزود: به عبارت دیگر سهامداران نسبت به اینکه قوانین تدوین شده در لایحه بودجه به ضرر و یا نفع بازار تصویب می‌شود، دغدغه‌مند هستند و همین موضوع به خودی خود ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد. نگرانی‌ها از عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌های قانون‌گذار به سهامداران ختم نمی‌شود و در حقیقت صنایع بورسی نیز از تغییر قوانین واهمه دارند؛ از این‌ رو شرکت‌ها در اجرای پروژه‌ها تردید دارند. 

وی اضافه کرد: دولت با رویکرد سیاست‌گذاری اقدام به قانون گذاری می‌کند و با اهدافی همچون جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده، سازوکاری را تبیین کرده و متناسب با آن شرایط مالیات‌دهی‌ها و غیره را تغییر می‌دهد؛ در نتیجه سیاست‌گذاری‌های خود را فصلی و یا یکساله در بودجه مشخص می‌کند اما شرکت‌ها در برآورد و برنامه‌ریزی پروژه‌های خود دچار مشکل می‌شوند.

حسینی با اشاره با اینکه به اتمام رساندن پروژه‌ها زمان‌بر بوده، افزود:  اجرای پروژه‌ها در شرکت‌ها نیازمند یک زمان‌بندی مشخصی است و شرکت‌ها نمی‌توانند طی زمانی که مجلس لایجه بودجه را تصویب می‌کند، آن را به اتمام برسانند. اتمام پروژه‌ها به طور میانگین مابین ۵ الی ۷ سال زمان‌ می‌برد. در این بین تخصیص منابع صندوق توسعه ملی و تامین مالی شرکت‌ها از این بستر نیز با چالش‌هایی مواجه می‌شود. بنابراین نمی‌توانیم از شرکت‌ها انتظار داشته باشیم که سرمایه‌گذاری‌های سنگین برای افزایش زنجیره ارزش افزوده انجام بدهند.

وی ابراز کرد: البته باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از محصولات به عنوان مواد خام از آنها یاد می‌شود در صورای که چنین نیست و به صورت محصول نهایی استفاده می‌شود؛ به‌طور نمونه محصول اوره به طور مستقیم در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و محصول دیگری پس از آن تولید نمی‌شود و یا محصولی همانند متانول بخشی از آن به طور مستقیم مورد بهره قرار می‌گیرد و در حال حاضر کشور تکنولوژی تبدیل متانول به اولفین را ندارد. بنابراین نیاز است روح کلی قوانین حفظ شود و در کنار موضوعات سیاستی به اهداف درآمدی نیز توجه شود. 

مدیرعامل گروه صنعتی معدنی امیر مطرح کرد: اکنون بازار سهام تحت تاثیر موضوعات بیرونی بوده و از سه زاویه اثرپذیری دارد که شامل مواردی همچون افزایش بهای تمام شده محصولات در پی افزایش نرخ و یا قطعی گاز یا برق می‌شود. 

وی بیان کرد: قیمت‌ فروش مواد نیز یکی دیگر از عوامل اثرگذار به حساب می‌آید که گاهی نگرانی‌هایی در خصوص قیمت‌گذاری کالاهای داخلی به وجود می‌آید و در خصوص کالاهای صادراتی نیز در چند ماه اخیر قیمت های فروش شرکت های ایرانی در بعضی از محصولات پایین تر از قیمت های جهانی بوده و این موضوع نگرانی را تشدید کرده و در چنین شرابطی نمی‌توان انتظار داشت که بازار واکنش مثبتی نشان بدهد. 

حسینی در تکمیل سخنان خود گفت: سومین عامل اثرگذار بیرونی مربوط به سیاست‌های دولت در مواردی همچون مالیات ستانی می‌شود، به طور مثال سود شرکت‌ها در برخی از محصولات نیمه خام و خام بر اساس بودجه سال ۱۴۰۰ و بخش دیگری از محصولات بر اساس تصمیمات جدید کمیسیون تلفیق در سال ۱۴۰۱ مشمول مالیات می‌شود و رویه یکسانی و دائمی وجود ندارد.

۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۷
کد خبر: 24491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha