وزیر در ایران؛ امیر در آمریکا | قطر در حال میانجی‌گری است؟

وزیر خارجه قطر که به تهران سفر کرده، ظهر پنجشنبه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از همشهری‌آنلاین، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر که به تهران سفر کرده، ظهر پنجشنبه هفتم بهمن ماه با حضور در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

شبکه الجزیره شب گذشته به نقل از برخی منابع گزارش داد که وزیر خارجه قطر قرار است در سفر به تهران با مقام‌های ارشد ایران درباره موضوعات منطقه‌ای گفت‌وگو کند. به گزارش فارس، وزرای خارجه سه‌شنبه شب تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. وزرای امور خارجه در این گفت‌وگوی تلفنی علاوه بر تبادل نظر درباره مسائل منطقه‌ای و تاکید بر لزوم تقویت دیپلماسی و گفت‌وگو در حل و فصل مسائل، در خصوص برخی موضوعات مهم مورد علاقه گفت‌وگو کردند.

مسائل و تحولات جاری در منطقه و تداوم‌ رایزنی و مشورت بین دو کشور در مسیر حفظ و تأمین صلح و ثبات در عرصه منطقه‌ای و جهانی از مسائل  مورد توجه و مشورت وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  و قطر در این گفت‌وگوی تلفنی بود. وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و قطر همچنین در خصوص توسعه بیشتر مناسبات دوجانبه ایران و قطر در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی رایزنی و تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان چندی پیش به دو کشور عمان و قطر سفر و با مقامات این کشورها دیدار و گفت‌وگو کرد. معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر ۲۱ دی ماه در دیدار امیرعبداللهیان از علاقه‌مندی این کشور برای گسترش همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه اقتصادی خبر داد.

وزیر خارجه قطر با امیرعبداللهیان دیدار کرد | وزیر در ایران امیر در آمریکا؛ قطر در حال میانجی‌گری است؟

سفر مقام قطری به تهران با سفر امیر قطر به آمریکا  ارتباط دارد؟

به گزارش همشهری‌آنلاین، امیر قطر نیز قرار است روز دوشنبه به آمریکا برود تا در کاخ سفید با جو بایدن رایزنی کند. دو هفته قبل هم حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران به قطر سفر کرده بود. ناظران بر این باورند که تماس های وزیر خارجه قطر و سفر او به تهران احتمالا با سفر امیر قطر به آمریکا بی ارتباط نیست. قطر در زمان ترامپ هم نقش واسطه بین ایران و امریکا را ایفا می کرد.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی سابق وزارت خارجه هم در مورد ارتباط احتمالی سفر همزمان دو مقام عالی رتبه قطری به ایران وآمریکا و احتمال میانجیگری آنها، این احتمال را رد نکرد و به همشهری‌آنلاین گفت: روابط با همسایگان جزو اولویت‌های ماست وکشورهایی مثل قطر از اولویت های توسعه روابط خارجی ما محسوب می شود و این بسیار طبیعی که در مذاکرات مسائل مربوط به بحث های دوجانبه و روابط دوکشور و مسائل منطقه ای و بین المللی مطرح شود و اصل ملاقات و مذاکرات و دیدارها حتما در جهت توسعه روابط و هم سو با اولویت های توسعه روابط خارجی است. 

عده‌ای تلاش می‌کنند که این سفر را دارای ماهیت میانجیگرانه معرفی کنند تا...

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر که امروز به تهران آمده است، سه شنبه شب هم با امیر عبداللهیان تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. که حمیدرضا دهقانی، سفیر ایران در دوحه پس از گفت‌وگوی تلفنی سه شنبه شب، در توییتی نوشت: «روابط که نزدیک باشد، تحولات که سریع باشد، موضوع که مهم باشد، در یک شب دو تماس تلفنی برقرار می شود.» که می‌توان آن را معنادار دانست. ایرنا ضمن بیان این مطلب، در زمینه احتمال میانجیگری قطر میان ایران وآمریکا نوشت: هر چند که دوحه و تهران روابط خوب و نزدیکی را تجربه می‌کنند، اما سفر این مقام قطری در بحبوحه بحث‌ها درباره گمانه مذاکره یا عدم مذاکره با آمریکا در وین، باعث دامن زدن به برداشت‌های نادرستی درباره این سفر شده است، عده‌ای تلاش می‌کنند که این سفر را دارای ماهیت میانجیگرانه معرفی کنند تا بحث مذاکره مستقیم با آمریکا زمینه بیشتری پیدا کند. آمریکا تا زمانی که به تعهدات خود در برجام برنگردد، حضورش در جلسات کمیسیون مشترک موضوعیتی ندارد. بنابراین ریشه رفع مشکل، نه در میانجیگری بلکه در بازگشت به تمامی تعهدات برجامی است.

به نظر می‌رسد که مقامات قطری نیز به خوبی از نکات فوق آگاه هستند، اما شاید با رد نکردن گمانه‌های مربوط به میانجیگری بیشتر به دنبال کسب اعتبار از محل آن هستند، چرا که همانطور که پیشتر گفته شد، بحث میانجیگری الان نه نسبتی با واقعیت دارد و هم اینکه توان و سابقه قطر در این خصوص، موید چنین گمانه‌ای نیست.

از سوی دیگر، ایران اخیرا تعاملات و تبادلات منطقه‌ای خود را در راستای سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم افزایش داده است.بر همین اساس، یا مقامات کشورهای منطقه‌ای به تهران آمده‌اند، یا از طریق سفر مقامات کشورمان گفتگوهایی با این کشورها بوده است. این تعاملات از تلاش برای تدوین همکاری‌های جامع و مدون گرفته تا رفع تنش‌های منطقه‌ای را شامل شده است. طبیعتا قطر نیز تلاش می‌کند که از این جریان منطقه‌ای عقب نمانده و خود را به عنوان یک بازیگر دارای نقش در منطقه حفظ و تقویت کند. به ویژه اینکه دوحه در دوران جدید همچنان خود را در رقابت نسبی با ابوظبی و ریاض می‌بیند.

۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 24470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha