نخستین واکنش بورس به صحبت‌های رئیسی/ وعده‌ها مُسکِن است

بورس در دو ماه گذشته و به طور خاص در چند روز اخیر روزهای فاجعه‌باری را پشت سر می‌گذارد. بازار سهام امروز و در حالی که وعده‌های جدیدی از دولت به گوش رسیده با حجم بسیار کم صف خرید شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، بورس در دو ماه گذشته و به طور خاص در چند روز اخیر روزهای فاجعه‌باری را پشت سر می‌گذارد. تقریبا تمامی سهم‌های بازار این روزها بسیار پایین‌تر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند. در این میان سهامداران زیادی ضررهای سرسام‌آور را متقبل می‌شوند، عطای بورس را به لقایش می‌بخشند و از بورس خارج می‌شوند.

در روزهایی که حجم و ارزش معاملات در کف است، شاخص در حال رسیدن به ۱٫۱ میلیون واحد و خلف وعده‌ها یکی پس از دیگری بر پیکر ناتوان بورس ضربه می‌زند، سهامداران و فعالان بازار ضمن اعتراضات گسترده در فضای مجازی خواهان توقف معاملات هستند.

در چنین شرایطی روز گذشته ابراهیم رئیسی ضمن حضور در تلویزیون در خصوص مشکلات بورس گفت: در یکی از بخش‌هایی که از دولت قبل بسیار متضرر شده‌ایم مساله بورس است که از همان آغاز کارم در دولت نگرانی مردم بود. عده‌ زیادی با تبلیغات انجام شده آمده‌اند تا سهامدار شوند یک سری سهامداران خرد هستند که اکثر سهامداران را تشکیل می‌دهند.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم نیز چند دقیقه بعد از این سخنرانی در توییتر اعلام کرد: ‌فردا روز یک شروع دیگر در اجرای مصوبات اقتصادی خواهد بود ان‌شاءالله.

اما نظر کارشناسان بازار سهام چیست؟

مُسکِن!

نیما میرزایی، کارشناس بازار سهام در این خصوص گفت: حمایت از بازار با تاکید مجدد بر مصوبات ۱۰ بندی، به مرور تاثیر بنیادی و ذهنی کم‌رنگ‌تری بر بازار می‌گذارد. بورس امروز نیازمند یک شوک مثبت تازه و قوی‌تر است. بازار با این سخنرانی‌ها و جلسات موقتا بهبود پیدا می‌کند اما در خصوص ایجاد روند قوی فعلا نمی‌توان خوشبین بود.

علی عصاری، کارشناس بازار سهام نیز گفت: شب گذشته رئیسی صحبت‌هایی کرد و خاندوزی خبر از ارائه بسته اقتصادی داد. بازار مالی رفتاری شده است. بازاری که دیروز به کل صف فروش شد امروز سبز است. اما همچنان خروج پول از بازار ادامه دارد. نگاه بازار متناسب با اخباری که احتمال ادامه‌دار بودن آن کم‌رنگ است، نوسانی است.

بازار سبز است اما پول‌ها خارج می‌شود

وی ادامه داد: اکثر نمادها مخصوصا پتروشیمی و شیمیایی‌ها یکپارچه صف خرید هستند و بازاری کاملا گیج‌کننده داریم. وضعیت را می‌توان متاثر از حرف‌های رئیسی و خاندوزی دید. تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی کاملا کنار گذاشته شده و بازار مالی رفتاری است. با این وجود تا به اینجا تنها خروج پول از بازار داریم.

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سهام نیز گفت: صحبت‌ها از قبل از انتخابات تا دیشب تکراری است اما در عمل چیز دیگری می‌بینیم. یک ناهماهنگی بین دولت، مجلس و در بدنه دولت شاهدیم. رئیسی دیشب می‌گوید مصوبات جدیدی در حمایت از بازار داریم و این در حالی است که مصوبات ۱۰ بندی که در راستای حمایت از بازار ابلاغ شده بود هنوز تصویب نشده است.

وعده‌ها باید به تابلو برسد

وی ادامه داد: این میزان از ناهماهنگی غیر عادی است. من به سهامدار حق می‌دهم که در این شرایط به بازار اطمینان نکند. ما برای راستی‌آزمایی حرف‌های رئیسی باید اثرات آن را روی تابلو ببینیم. امروز بازار با حجم کم خرید سبز است اما باید دید این روند ادامه‌دار است یا نه. انقدر قیمت‌ها پایین است که حتی اگر کاری نکنند هم بازار هر چند روز یکبار خود به خود سبز می‌شود.

خبری‌زاد ادامه داد: دولت و مجلس ضرباتی به شرکت‌ها می‌زنند که جبران‌ناپذیر است. در سخنرانی‌ها می‌گویند می‌خواهیم حمایت کنیم اما در عمل از حمایت خبری نیست. مباحث مربوط به بودجه، تعیین عوارض بر صادرات برخی از محصولات مثل اتانول، اوره، فولاد و … و سیاست‌های نامشخص دولت برای سرمایه‌گذاری همگی ایجاد مشکل کرده است.

این کارشناس عنوان کرد: این اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر نیست. امروز بازار مثبت خواهد بود اما باید دید در هفته آینده مشکلات در مجلس حل می‌شود و اثرات این تصمیمات و مصوبات به تابلو منتقل می شود یا نه.

۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 24406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha